Gå til innhold

Test: er du flink til å høre forskjell på fonemer i norske dialekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

100 % Østlandet

Bergen: 87% sel, 12% skvett

Harstad: 25% sel, 75 % skvett

Radøy: 50% sel, 25 % skvett

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zarine

5

• Dorthe

3

• Prozak

3

• ylvali1365381015

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest theoline
Skrevet

Bergen 81%

Harstad 75%

Oslo 100%

Rådøy 65%

Ja ja, kunne vel vært verre...

Skrevet

fikk 80-100% på bergen, oslo og harstad. gadd ikke mer pga er så forbanna trett. kanskje jeg gidder i morgen.

Skrevet

Jeg noterte ikke resultatene, men fikk mellom 85 og 100 % riktig på alle unntatt den striledialekten på slutten. Den var helt umulig. Der ble det litt over 60 %.

Skrevet

Jeg hadde alt riktig på den første, den andre hadde jeg halvparten riktig på, og resten var vill gjetting.

Skrevet

Ad den siste dialekta, som er "umogleg" -- om dei som har denne dialekta høyrer orda isolerte som i denne testen, klarer dei da å identifisere dei riktig, tru? Grafane på tonelaga var jo ikkje fullstendig identiske, men ikkje langt om, så er tonema "unødvendige" også når orda er tatt ut av samanheng?

Skrevet

Jeg glemte å notere svarene, men fikk i gjennomsnitt 90% på de tre første, den site svarte jeg bare i vilden sky og fikk 63%

Skrevet

100% riktig på Oslo, rundt 70% på de to andre med tonelag, og 31% på den sisten uten to tonelag.

Skrevet

Jeg hadde 100% rette svar på Oslo og Bergen. Det stemmer bra siden jeg er fra Østlandet og har mye familie i Bergen.

Det ble 57% riktig på Harstaddialekta, og 33% på Radøydialekta. Mye ren gjetting på de to siste:P

Skrevet

Harstad - 100%

Bergen - 87%

Oslo - 100%

Radøy - 50% - Her var det jaggu ikke store forskjellene. Men jeg har da aldri hatt problemer med å snakke med striler?

"........................................."

Skrevet

TONEM, Aviaana, fonem er noko anna ;-)

1 feil på Bergen, var usikker ved eitt tilfelle og det var nok der det vart feil.

Alt rett på Oslo. Der var skilnadane så utprega at det var nesten vondt å høyre, hehe...

5 feil i Harstad - fire av dei på "selen", den syntes eg var vanskeleg og var usikker i mange valg. Her var ikkje tonema så klare som i vår dialekt.

I Radøy-dialekta fikk eg 9 av 16 - alt høyrdest ut som tonem1 for meg, eg valde (det som for meg ville vore tonem2) den andre varianten berre på eitt ord, så det var eit ganske forutsigbart resultat.

Ellers er dette med fonemar eit interessant fenomen. Eg veit ikkje om dei har det i svensk, men eg merker meg at gemalen har akkurat omvendt tonelag enn meg på ei rekke ord. Om *han* klarer å høyre det, det veit eg faktisk ikkje.

Men tenke på kinesisk og vietnamesisk osv da, der du har "same ordet" med 8 ulike tonelag... Da er ikkje 2 mykje å skryte av ;-)

"Men tenke på kinesisk og vietnamesisk osv da,"

Hvilket kinesisk? Mandarin eller Kantonesisk?

"........................................"

Skrevet

"Men tenke på kinesisk og vietnamesisk osv da,"

Hvilket kinesisk? Mandarin eller Kantonesisk?

Hmmmmm, eg trur det var mandarin på den sajten eg var innom, men eg hugsa ikkje 100% i farta,så det var litt lettvint å berre seie "kinesisk" ;-)

Og det er fleire variantar av kinesisk språk enn mandarin og kantonesisk, men dei to er jo overlegent mest kjent, naturlegvis.

Godtatt evasive maneuvre? ;-)

Skrevet

Hmmmmm, eg trur det var mandarin på den sajten eg var innom, men eg hugsa ikkje 100% i farta,så det var litt lettvint å berre seie "kinesisk" ;-)

Og det er fleire variantar av kinesisk språk enn mandarin og kantonesisk, men dei to er jo overlegent mest kjent, naturlegvis.

Godtatt evasive maneuvre? ;-)

Joda :-)

Det er flere lokalt varianter av både mandarin og kantonesisk - og andre, men det er jo de to offisielle språkene i kina, da.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

60-80 % rett på ene dialekten, og gjetning på resten.

Skrevet

hvilket område kommer du i fra? nord sør vest øst?

Nord:)

ylvali1365381015
Skrevet

93% rette svar stort sett.(dvs 1feil).

Men nedslående resultat på Harstad-dialekten, kun 70% rette svar... Orket ikke teste meg gjennom hele landet jeg...

Gjest Aviaana
Skrevet

93% rette svar stort sett.(dvs 1feil).

Men nedslående resultat på Harstad-dialekten, kun 70% rette svar... Orket ikke teste meg gjennom hele landet jeg...

fikk du samme pott på radøy-dialekten også? imponerende!!

ylvali1365381015
Skrevet

fikk du samme pott på radøy-dialekten også? imponerende!!

Radøy er fremdeles et ubestemmelig sted med en ukjent dialekt, jeg testet ikke for den.

Var den ille? ;-)

Gjest Aviaana
Skrevet

Radøy er fremdeles et ubestemmelig sted med en ukjent dialekt, jeg testet ikke for den.

Var den ille? ;-)

umulig:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...