Gå til innhold

Tro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke unikt, slik vi ser utfra vår tid i dag, nei! Men tror mye var revolusjonerende og faktisk ganske frekt, for menneskene på Jesu samtid. Tror ihvertfal han greide å blåse bakoversveis på mange av de religiøse lederne og utøverne av jødisk religion. Mange av de tingene han forklarer, som nestekjærlighetsbudet, det han sier i den legendariske bergprekenen og ellers lignelsene og historiene om det å være medmenneske, er så på tvers av den opphøyde religiøse kulturen som befant seg i Jerusalem og omegn, at han ble jo forfulgt og faktisk drept for det til slutt.

Så selvfølgeligheter og oppleste og vedtatte fornuftige læresetninger på hans samtid tror jeg ikke de var.

Men at de på bakgrunn av vår humanistiske arv fra grekerne, og den kristne kulturarven vår vestlige verden omslutter seg med, er blitt "selvfølgeligheter" i dag - ja det har du rett i.

Ja, det er jo selvfølgelig det jeg mener. Han var en rimelig revolusjonerende sektleder på sin tid og på sitt sted i verden. Men det er ingenting i dag som er unikt, selv om mange kristne forsøker å late som om det er kristendommen som har patent på positive tanker og gode kjerninger og/eller livsførsler.

"......................................."

Gjest girasol
Skrevet

Ja, det er jo selvfølgelig det jeg mener. Han var en rimelig revolusjonerende sektleder på sin tid og på sitt sted i verden. Men det er ingenting i dag som er unikt, selv om mange kristne forsøker å late som om det er kristendommen som har patent på positive tanker og gode kjerninger og/eller livsførsler.

"......................................."

Jepp. Da er vi ganske enige om akkurat denne saken.

Gjest trenger noe gladere
Skrevet

Stikk nå, lille ynkelige trolle.

"......................................"

Du ingenting med å dirigere hva jeg skriver.

Skrevet

Du ingenting med å dirigere hva jeg skriver.

Nei. Men jeg forbeholder meg å be små troller som deg om å pelle seg vekk - selv om det ville vært fåfengt å faktisk tro at du gjør det. Og jeg forbeholder meg til å svare ti ganger så hardt når du kommer med personangrep.

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...