Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en ett år gammel katt. Hvit langhåret og alldeles nyelig. Men på grunn av at han er kritt hvit så hadde det vært greit og badet ham innimellom når han har vært på jakt og skitnet seg _veldig_ ut (han klarer ikke alltid å få vaskt det bort selv - ser heller ikke ut som han bryr seg noe særlig ;o)).

Noen gode tips for vanntilvenning av en voksen katt ??

Fortsetter under...

Gjest idahola
Skrevet

Katter hater å bade. De trenger det heller ikke for de gjør seg rene selv...

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Kan du ikke tørke av den litt med en klut med litt lunkent såpevann? Det godtar den sikkert.

:o)

Skrevet

vi pleide å bade kattene våre... fra de var små da! bare å passe på at de ikke får vann i ørene, osv... + at du risikerer en fornærma katt noen timer..

Skrevet

Om du har badekar så tapp i passe varmt vann. Så tar du katta oppi der. Pass på å prat beroligende med mild stemme og fortell hva dere skal gjøre. Gi masse ros.

Mi katt blir da mest opptatt av å høre på hva jeg sier og glemmer at hun ikke liker vann.

Etterpå står hun med labbene opp på kanten slik at jeg får dusjet shampoen godt av.

Etterpå er det føning også det selvfølgelig med masse prat og ros.

Lykke til

Skrevet

Vi har to hvite katter, og vi bader dem aldri. De holder seg helt skinnende og rene på egen hånd. :-)

Annonse

Skrevet

Ser at du har fått tips om å tørke av med en klut såpavann! IKKE! Bruk i såfall rent vann da du ikke får "skylt ut" såpa!

Er det bare sand og sånn kan du prøve å børste den! Evt en våt klut.

Når jeg bada passa jeg på å prate beroligende til katta (ser du har fått tips under her om å fortelle den hva du skal gjøre, men det tror jeg den er klinkende likegyldig til ettersom den sannsynligvis ikke forstår uansett, så du kan si hva faen du vil bare du prater med en beroligende stemme!)

Å bli bært i retning badekaret skjønte den fort hva betydde, så holdt den i nakken (ikke bært ved å holde i nakken, men katten blir litt paralysert av å bli holdt stramt i nakken.) Og når den begynte å protestere strammet jeg grepet litt og litt.

Hadde fylt karet med vann ca min kroppstemperatur og lempa katta opp. Nå vil hun selvfølgelig prøve å hoppe ut, men med en gang katta har kommet seg oppi stampen skifter du grep fra nakken til over skuldrene(da katta skyver fra med bakbeina retning opp når hun skal hoppe ut). Dermed "låser" du henne der. Og du har den andre handa til å såpe inn og skylle av.

La ansiktet være, og ikke få vann i øyne, nese og øre. Når du er ferdig slipper du bare skuldergrepet, ellers så er du våt over hele deg! Tørk katta så godt som mulig med handduk og pass på å ha det varmt og godt i stua etterpå. Og ikke la hun gå ut på mange timer, da underpelsen hennes er våt og hun vil fryse.

Skrevet

Kan du ikke tørke av den litt med en klut med litt lunkent såpevann? Det godtar den sikkert.

:o)

Såpevann? Helt, helt feil. Man _kan_ bruke spesialsjambo for pels (katter, hunder etc.), men det er sjelden nødvendig. Varmt vann, og katten tar seg av resten selv.

"........................................."

Skrevet

Ser at du har fått tips om å tørke av med en klut såpavann! IKKE! Bruk i såfall rent vann da du ikke får "skylt ut" såpa!

Er det bare sand og sånn kan du prøve å børste den! Evt en våt klut.

Når jeg bada passa jeg på å prate beroligende til katta (ser du har fått tips under her om å fortelle den hva du skal gjøre, men det tror jeg den er klinkende likegyldig til ettersom den sannsynligvis ikke forstår uansett, så du kan si hva faen du vil bare du prater med en beroligende stemme!)

Å bli bært i retning badekaret skjønte den fort hva betydde, så holdt den i nakken (ikke bært ved å holde i nakken, men katten blir litt paralysert av å bli holdt stramt i nakken.) Og når den begynte å protestere strammet jeg grepet litt og litt.

Hadde fylt karet med vann ca min kroppstemperatur og lempa katta opp. Nå vil hun selvfølgelig prøve å hoppe ut, men med en gang katta har kommet seg oppi stampen skifter du grep fra nakken til over skuldrene(da katta skyver fra med bakbeina retning opp når hun skal hoppe ut). Dermed "låser" du henne der. Og du har den andre handa til å såpe inn og skylle av.

La ansiktet være, og ikke få vann i øyne, nese og øre. Når du er ferdig slipper du bare skuldergrepet, ellers så er du våt over hele deg! Tørk katta så godt som mulig med handduk og pass på å ha det varmt og godt i stua etterpå. Og ikke la hun gå ut på mange timer, da underpelsen hennes er våt og hun vil fryse.

Men det blir liksom mer ekte om du prater om det som skal skje og roser den når den er flink, enn om du sier masse tull:)

Skrevet

Den må ikke få vann i ører eller ansikt. Da får den trolig panikk, blir det siste gangen du får bade den. Ører og ansikt må vaskes med f eks klut etterpå.

Skrevet

Har du badet katten no? Artig å høre hvordan det evt gikk.

Skrevet

Men det blir liksom mer ekte om du prater om det som skal skje og roser den når den er flink, enn om du sier masse tull:)

Hehe. Ja for DEG ja! Men for DEN er det som oftest klinkende likegyldig hva du sier. Spesielt når du bader den siden den sansynligvis ikke tenker på annet enn å komme seg bort! :D

Som oftest sier jeg da, ettersom noen katter skjønner litt av hva man sier om man bruker det mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...