Gå til innhold

Åpner du posten til mannen/kona di?

Anbefalte innlegg

Gjest svar: jada av og til
Skrevet

Hvis jeg vil ha inntil 6 mnd fengsel, så gjør jeg det, ellers ikke. Det er altså straffbart, ektefelle er ikke noe unntak.

Er det virkelig straffbart?

Vi kan åpne hverandres post; jeg gjør det om det er regning f.eks. Men ikke privatpost (håndskrevet), kun om det er fra svigers eller noe.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

2

• tula

2

• GoodTimes

2

• Snacky1365380698

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, åpner selvsagt ikke brev kona får. Hun hadde ikke brydd seg om jeg gjorde det, jeg hadde heller ikke brydd meg om hun åpnet mine. Men likevel så gjør vi ikke dette, det er jo et privat brev.

Skrevet

Er det virkelig straffbart?

Vi kan åpne hverandres post; jeg gjør det om det er regning f.eks. Men ikke privatpost (håndskrevet), kun om det er fra svigers eller noe.

Det er straffbart, men noen må anmelde det. E-post og mobilens tekstmeldinger er også belagt med samme. Men retten avgjør. Tilgjengelighet og villfarelse har ikke vært noen særlig formildende omstendighet det jeg har sett. Adressaten er meget viktig. Et firmas postansvarlig kan ikke åpne en konvolutt hvor kun privatpersonens navn er påført. Hvor konvolutten befinner seg er ikke interessant, kun hvem den er adressert til.

En sjef fikk fengselstraff for noen år siden for å ha åpnet en ansatts private post.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...