Gå til innhold

Skoleoppgave i bed.øk.. trenger hjelp..

Gjest Hilsen ei som sliter litt i dag ja..

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen ei som sliter litt i dag ja..
Skrevet

Jeg har en oppgave og sliter litt her.. i håp om at d finnes noen her som kan hjelpe meg eller gi meg noen hint her, så prøver jeg å spørre dere..:)

Først..

Hva menes med etterspørselens priselastitet..?

Jeg skal anta at en bedrift setter ned prisen på sitt produkt..Priselastiteten ved prisnedslaget er -0,5.

Jeg må forklare hva som vil skje med etterspurt mengde (antall enheter) , salgsinntekten og overskuddet.

Bare spørsmålet her var vanskelig å forstå synes jeg..hehe.

Håper det går greit at jeg spør her inne. Har bare ingen andre å spørre eller rådføre meg med her.

Skrevet

Heisann!

Etterspørselsens priselastisitet betyr i hvor stor grad etterpørselen er avhengig av pris. Dersom litt økning i pris vil føre til at etterspørselen synker veldig, er det høy priselastisitet, og omvent. På varer som er veldig nødvendige (f.eks brød og melk) er det vanlig at priselastisiteten er lav, folk vil fortsette å kjøpe det selv om prisen øker. På typiske luksusvarer er det vanligvis større elastisitet. Dersom prisen øker veldig, lar man være å kjøpe det.

Jeg husker ikke helt hvordan man regner det ut, er en stund siden jeg hadde bed.øk. Viss jeg skal tippe, tipper jeg at priselastisitet på -0,5 betyr at dersom prisen dobles, minkes etterspørselen med 50%. F.eks prisen er nå 100kr, etterpsørselen er 100 stk pr mnd. Dersom prisen økes til 200, vil etterspørselen synke til 50 stk per mnd. Men dette var egentlig gjetting.

Lykke til med oppgaven!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...