Gå til innhold

Tror du det er mye skjult pillemisbruk her i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg ER faktisk kry over å aldri ha spist en antidepressiva, så det skryter jeg av at jeg aldri har tydd til. ;)

Hvorfor?

Enten har du ikke hatt en (alvorlig) depresjon, og altså ikke hatt behov for det. Eller så har du vært syk uten å få/ta imot fornuftig behandling. (Med unntak av lettere depresjoner, da kan samtaleterapi være nok.)

Skrevet

Jeg har også lurt på folk som ikke tar noe når de f eks har hodepine en sjelden gang. Ei sa at hun ikke ville bli immun, i tilfelle hun skulle bli virkelig syk!?! Det orka jeg ikke å kommentere :-)

Jeg er heller ikke glad i å ta hodepinetabletter, prøver andre utveier først, frisk luft, et stort glass vann, hviler/sover eller rett og slett ser an om det gir seg i løpet av et par timer. Hjelper ikke det, tar jeg hodepinetabletter. Jeg kunne selvfølgelig tatt det tidligere, og ikke "kastet bort" så mye av dagen på hodepine.

Skrevet

Det er litt rart det der at enkelte er så opptatt av å presisere at de ikke tar hodepinetabletter dersom de har smerter - akkurat som om det gjør dem til noen slags helter.

Selvsagt bør man ikke "overdrive" pillebruken ut fra det som er nødvendig, men har man skikkelig hodepine skjønner jeg ikke vitsen med å la være å ta smertestillende.

Det mest komiske tilfellet jeg har vært borti gjaldt riktignok ikke smertestillende, men sovepiller:

Jeg fikk skikkelig søvnproblemer like før en viktig eksamen, og til slutt var jeg så trøtt at jeg bommet på døråpningene. Jeg fikk da noen få sovetabletter av legen.

Da jeg fortalte det til en venninne, sa hun med dårlig skjult stolthet at hun ALDRI hadde tatt sovepiller i hele sitt liv!!

Det komiske var at samme dame må dope seg på valium før hver gang hun skal ut og fly, og i tillegg så er flatfylla ekstremt tilstede 1-2 ganger i uka! ;-)

Noen folk er vanskelige å forstå.

Og de som skryter av at de aldri har tatt sovepiller/beroligende piller. Det faller dem visst inn at grunnen kan være at de ikke har hatt behov for det.

Skrevet

Men jeg ER faktisk kry over å aldri ha spist en antidepressiva, så det skryter jeg av at jeg aldri har tydd til. ;)

Men hvis du tenker deg om så er det vel egentlig ikke noe å skryte av. Enten så har du ikke vært skikkelig deprimert eller så har du fått hjelp på andre måter :o)

Skrevet

Ja, det er det.

Mest vanlig er benzo (Vival, Stesoli, Valium, Sobril), Imovane, Somadril og Paralgin Forte.

Skrevet

Ja, det er det.

Mest vanlig er benzo (Vival, Stesoli, Valium, Sobril), Imovane, Somadril og Paralgin Forte.

Hvordan definerer du forskjellen på misbruk og bruk som ikke er misbruk?

Dårlig formulert spørsmål men du skjønner sikkert hva jeg spør om :o)

Skrevet

Jeg er heller ikke glad i å ta hodepinetabletter, prøver andre utveier først, frisk luft, et stort glass vann, hviler/sover eller rett og slett ser an om det gir seg i løpet av et par timer. Hjelper ikke det, tar jeg hodepinetabletter. Jeg kunne selvfølgelig tatt det tidligere, og ikke "kastet bort" så mye av dagen på hodepine.

Jeg tar ikke hodepinetabletter hvis det ikke er for vondt. Som regel er det nakkemusklene som strammer, og da er nakkevibratoren god å ha.

Skrevet

Men hvis det hadde vært medisiner så hadde du spist dem, ikke sant? Eller hadde du latt være og heller vært syk?

Jeg lover at jeg hadde spist hvis jeg hadde fått noen til å kjøpe medisin til meg i USA som kunne ha hjulpet meg.

Hva er det du trenger fra USA da?

Skrevet

Jeg tar ikke hodepinetabletter hvis det ikke er for vondt. Som regel er det nakkemusklene som strammer, og da er nakkevibratoren god å ha.

Da er vi kanskje på linje? Piller er ikke førstevalg ved det minste tegn til hodepine, men blir den for ille er de greie å ty til. :-)

Skrevet

Hva er det du trenger fra USA da?

4 AP :o)

Dvs 4-AMINOPYRIDINE.

Skrevet

Men hvis du tenker deg om så er det vel egentlig ikke noe å skryte av. Enten så har du ikke vært skikkelig deprimert eller så har du fått hjelp på andre måter :o)

Jeg mener det er flott å kunne klare å takle livets motgang (som vi alle møter mere eller mindre av i løpet av livet!) uten å ty til antidepressiva.

Noen tyller i seg nervemedisiner automatisk ved motgang og sorg, Norge ligger på verdenstoppen og har hatt en eksplosiv økning de siste årene.

Jeg synes vi tyr for lett til slike medisiner, og tror det ofte er sunnere å jobbe seg gjennom motgangen på den naturlige måten.

Men er man alvorlig psykisk syk, psykotisk osv, er det klart nødvendig med "dop".

Skrevet

Jeg mener det er flott å kunne klare å takle livets motgang (som vi alle møter mere eller mindre av i løpet av livet!) uten å ty til antidepressiva.

Noen tyller i seg nervemedisiner automatisk ved motgang og sorg, Norge ligger på verdenstoppen og har hatt en eksplosiv økning de siste årene.

Jeg synes vi tyr for lett til slike medisiner, og tror det ofte er sunnere å jobbe seg gjennom motgangen på den naturlige måten.

Men er man alvorlig psykisk syk, psykotisk osv, er det klart nødvendig med "dop".

Jeg har spist fire forskjellige antidepressiva og jeg synes det er noe dritt personlig. Den ene gangen kastet jeg opp i åtte uker og ble sykemeldt pga det. Skjønner ikke at jeg fortsatte. Jeg mistet alle toppene og beholdt alle bunnene så jeg skal aldri spise det mer. Men det er meg da som ikke får noe hjelp av det. Det kan jo virke annerledes på andre,jeg håper jo det for deres skyld.

Jeg tror faktisk jeg hadde synes det hadde vært innmari greit med en pille som gjorde livet lettere å leve, en skikkelig lykkepille.

Det er klart at man blir sterkere av motgang, men noen ganger kan det faktisk bli for mye for noen og enhver.

Gjest Havhesten
Skrevet

Jeg har spist fire forskjellige antidepressiva og jeg synes det er noe dritt personlig. Den ene gangen kastet jeg opp i åtte uker og ble sykemeldt pga det. Skjønner ikke at jeg fortsatte. Jeg mistet alle toppene og beholdt alle bunnene så jeg skal aldri spise det mer. Men det er meg da som ikke får noe hjelp av det. Det kan jo virke annerledes på andre,jeg håper jo det for deres skyld.

Jeg tror faktisk jeg hadde synes det hadde vært innmari greit med en pille som gjorde livet lettere å leve, en skikkelig lykkepille.

Det er klart at man blir sterkere av motgang, men noen ganger kan det faktisk bli for mye for noen og enhver.

Det er sant det du sier der. Det er ikke heldig å gå for lenge med en ubehandlet depresjon.

Skrevet

Det er sant det du sier der. Det er ikke heldig å gå for lenge med en ubehandlet depresjon.

Jeg synes det er helt unødvendig hvis man kan få hjelp. Klart alle har oppturer og nedturer men hvis livet bare er nedtur så er det klart at man skal ta imot den behandlingen man kan få.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...