Gå til innhold

Hvor hensynsfull er gode naboer?

Anbefalte innlegg

Gjest er jeg for hensynsfull?
Skrevet

Trodde jeg fikk sendt denne til forum, men den forsvant visst? Her er nytt forsøk:

Vi bor i blokk og har for tida gående en kraftig diskusjon i familien:

Hvor mye hensyn skal man vise naboene når man spiller musikk?

Vi har fått ny nabo som kommer innom her , hver gang, på ettermiddagene og ber tenåringen dempe lyden når han spiller musikk - og jeg er usikker på hva en god nabo gjør i slike tilfeller. Demper man musikken uten å protestere, eller forsøker man å forhandle fram "spilletider" der man kan spille høyt? Bør vi regne med at for hver nabo som klager, er det 4 til som ikke tør si fra, eller har vi fått en ekstra hårsår nabo på den enen siden av leiligheten vår? Vi snakker om etter skoletid, mens han gjør lekser, før 17-18 på kvelden.

Hvor høyt ville dere ha godtatt at deres naboer spiller musikk og til hvilke tider? Guttungen er smart - han sier at neste gang hun kommer, vil han forsøke å avtale "spilletid" med henne, for det blir utrettferdig at hun sier fra hver eneste gang?

Nå har jeg ei venninne av samme sorten - hun hører det og klager bare en mus går over golvet i etasjen over. Jeg lurer på om vår nabo er av "samme sort"? På den annen side, bor man i blokk, må man jo vise hensyn, også. Men 24/7? Altså døgnet rundt uka gjennom?

Guttungen spiller melodiøs musikk, nydelig musikk, men med tydelig bass. Fra min egen tenåringstid husker jeg at jeg "trengte" det, høy musikk, av og til, også. Men jeg merker at jeg selv blir veldig sint når det har stått på en stund, det blir for intenst.

Men altså - krever naboen for mye, når hun klager på ettermiddagene - eller bråker vi for mye til å bo i blokk?

Kan ikke tenåringer få spille litt høyt i hvert fall på ettermiddagene?

Damen i naboveggen klager bare til oss og ikke til vår felles nabo som øver trompet - henne hører vi - og vi klager ikke, heller, fordi vi tenker - i dag henne - i morgen vi - gi litt og ta litt. Men altså -

jeg er blitt redd for klage fra styret på grunn av denne naboen som synes vi spiller for høyt - og som faktisk sitter i styret i borettslaget, også...

PS - og hvis vi skal spille - noen som har gode tips til hvordan man kan isolere lyder i en murblokk som synes å ta med seg lyder både på kryss og tvers...

Skrevet

Hvis du overlever så overlever sikkert naboen også.

Noen er litt merkelige, eldstemannen min fikk klage fra naboen 17.mai fordi de sang Vålerengasanger på verandaen klokka tre på dagen. Og det var ingen med unger i det sameiet bortsett fra meg. Og klageren var rundt 35 år.

Skrevet

Politivedtektene overstyrer alle regler som evt måtte finnes i borettslaget. Støy meldes til politiet.

Skrevet

Bassdunk er forferdelig irriterende, men selv jeg tåler ganske mye småspilling fra naboen. Det MÅ være lov å leve og bo i sin egen leilighet. Om det ikke er snakk om timevis med musikk, syns jeg naboen overdriver.

Men for godt naboskaps skyld kunne dere jo forsøke å forhandle fram en avtale om tidspunkt og varighet. Men dette må ikke være en så bindende avtale at naboen kommer løpende hver gang det spilles litt utenom.

Skrevet

Jeg ville tatt hensyn om jeg fikk klager ja, men jeg ville aldri klage selv på naboen om han eller hun spilte høy musikk.

Heldigvis bor vi i rolige omgivelser der det aldri er bråk og styr om natta. Aldri noe å klage på.

Skrevet

Jeg skjønner naboen godt jeg, det er vanvittig irriterende. Kjøp noen gode høretelefoner til guttungen.

Gjest avtal tid
Skrevet

Kanskje du kan kjøpe øretlf til din sønn om det ikke går an å avtale spilletid? Er det så lydt altså? Hører dere noe fra denne naboen? Kanskje din sønn kan få komme inn til denne naboen å få høre hvordan det er? Kanskje det bare er littegrann ned som skal til?

Skrevet

Det må kunne gå an å avtale "spilletider" eller noe ... eller rettere sagt: en tid det -ikke- spilles.

Generelt bør denne naboen godta å høre musikk ppå dagtid, mener jeg (Så sant det er under forsvarlige støygrenser, altså.)

Men det er lov å vise litt hensyn også, så prøv å komme fram til en rimelig løsning for felleskapets skyld :)

Men vær også oppmerksomme på at enkelte egentlig ikke egner seg til å bo nært innpå andre.

Jeg hadde en utleier en gang som nok burde bodd midt ute i skogen. Til å begynne med var alt greit, men til slutt var jeg blitt bedt om å ikke gå over gulvet sent på kvelden, ikke vaske tøy etter at dagsnytt begynte, (og ikke i middagshvilen heller), ikke dusje eller vaske opp etter kl 9, osv, osv..... det ballet på seg litt etter litt og ble tilslutt VELDIG urimelig.

Hensyn bør gå begge veier.

Skrevet

Jeg ville prøvd å strekke meg langt for ikke å forstyrre naboen, men om jeg selv ikke syntes det var plagsomt, ville jeg bedt om å få komme inn til naboen og høre hvordan det lyder inne hos ham.

Skrevet

Hvis du overlever så overlever sikkert naboen også.

Noen er litt merkelige, eldstemannen min fikk klage fra naboen 17.mai fordi de sang Vålerengasanger på verandaen klokka tre på dagen. Og det var ingen med unger i det sameiet bortsett fra meg. Og klageren var rundt 35 år.

Ja, det er litt den følelsen jeg også sitter med. Jeg kan ikke høre naboen - men derimot hørte vi godt dem som eide leiligheten før henne - så jeg antar de også høre like godt andre veien.

Det blir foreslått øretelefoner - vel, han bruker det av og til og jeg liker ikke det - for da kan han i hvert fall komme til å ødelegge ørene for livstid - selv om han ikke spiller særlig høyt.

Jeg må nok vurdere å flytte...å grue seg for å møte naboen er ikke noe greit. Men hvor flytter man...når man ikke har penger...

Skrevet

Det må kunne gå an å avtale "spilletider" eller noe ... eller rettere sagt: en tid det -ikke- spilles.

Generelt bør denne naboen godta å høre musikk ppå dagtid, mener jeg (Så sant det er under forsvarlige støygrenser, altså.)

Men det er lov å vise litt hensyn også, så prøv å komme fram til en rimelig løsning for felleskapets skyld :)

Men vær også oppmerksomme på at enkelte egentlig ikke egner seg til å bo nært innpå andre.

Jeg hadde en utleier en gang som nok burde bodd midt ute i skogen. Til å begynne med var alt greit, men til slutt var jeg blitt bedt om å ikke gå over gulvet sent på kvelden, ikke vaske tøy etter at dagsnytt begynte, (og ikke i middagshvilen heller), ikke dusje eller vaske opp etter kl 9, osv, osv..... det ballet på seg litt etter litt og ble tilslutt VELDIG urimelig.

Hensyn bør gå begge veier.

Den utleieren du beskriver minner meg litt om naboen...og med naboer på alle kanter spørs det jo om man kan klare å være stille nok om alle har samme problemet med våre lyder...

Det vanskeligste for meg er nok likevel at gutten ikke demper seg uten kamp - og nekter å vise hensyn fordi han synes hun er urimelig...

Om jeg får hodepinen av musikken eller spenningshodepine av tanken på naboen er et åpent spørsmål. I tillegg sitter jeg nå midt på natta og tenker på om hun ergrer seg over at jeg ser på tv med vanlig lyd - eller om jeg er paranoid...

Jeg trodde andre var like glade over å høre andres liv som jeg selv er - men er i stedet iferd med å bli redd for min egen skygge...tenk om den plager noen...

(Jeg vokste opp i hus selv og innser at det å bo i blokk krever en helt annen omtanke og innordning enn den jeg var vant med).

Skrevet

Ja, det er litt den følelsen jeg også sitter med. Jeg kan ikke høre naboen - men derimot hørte vi godt dem som eide leiligheten før henne - så jeg antar de også høre like godt andre veien.

Det blir foreslått øretelefoner - vel, han bruker det av og til og jeg liker ikke det - for da kan han i hvert fall komme til å ødelegge ørene for livstid - selv om han ikke spiller særlig høyt.

Jeg må nok vurdere å flytte...å grue seg for å møte naboen er ikke noe greit. Men hvor flytter man...når man ikke har penger...

Jeg hadde i hvert fall ikke flyttet. Og så tror jeg at jeg hadde bedt naboen inn så hun kunne høre hvor høyt han spilte. Jeg regner med at han ikke spiller for full guff siden du overlever.

Hvor høyt synes du han spiller da? Det skal mye til at man har lov å klage på musikk om dagen.

Jeg har et utested der jeg bor og de spiller så høyt at de overdøver tven min og det har de gjort til klokka fem om natta uten at det har blitt stoppet selv om folk rundt her har klaget. Jeg regner ikke med at han spiller så høyt.

Skrevet

Jeg hadde i hvert fall ikke flyttet. Og så tror jeg at jeg hadde bedt naboen inn så hun kunne høre hvor høyt han spilte. Jeg regner med at han ikke spiller for full guff siden du overlever.

Hvor høyt synes du han spiller da? Det skal mye til at man har lov å klage på musikk om dagen.

Jeg har et utested der jeg bor og de spiller så høyt at de overdøver tven min og det har de gjort til klokka fem om natta uten at det har blitt stoppet selv om folk rundt her har klaget. Jeg regner ikke med at han spiller så høyt.

Takk Dorthe!

Det gjør godt å høre at jeg ikke uten videre skal gi meg når naboer klager.

Gutten min kan nok sette på full guffe innimellom - når ingen er hjemme. Men det er på dagtid og ettermiddag. Aldri etter 22 og vanligvis før 20. Så egentlig tenker jeg hun overdriver litt.

Godt å få litt støtte på det. Takk.

Skrevet

Den utleieren du beskriver minner meg litt om naboen...og med naboer på alle kanter spørs det jo om man kan klare å være stille nok om alle har samme problemet med våre lyder...

Det vanskeligste for meg er nok likevel at gutten ikke demper seg uten kamp - og nekter å vise hensyn fordi han synes hun er urimelig...

Om jeg får hodepinen av musikken eller spenningshodepine av tanken på naboen er et åpent spørsmål. I tillegg sitter jeg nå midt på natta og tenker på om hun ergrer seg over at jeg ser på tv med vanlig lyd - eller om jeg er paranoid...

Jeg trodde andre var like glade over å høre andres liv som jeg selv er - men er i stedet iferd med å bli redd for min egen skygge...tenk om den plager noen...

(Jeg vokste opp i hus selv og innser at det å bo i blokk krever en helt annen omtanke og innordning enn den jeg var vant med).

Du skal kunne se på TV med vanlig lyd. Om hun klager på det, er hun rasende urimelig.

Skrevet

Når man har nabo vegg i vegg, spiller man rett og slett ikke høy musikk når naboen er hjemme. Det er ikke sikkert naboen hører selve musikken, men bare bassen, og sånn dunking er utrolig slitsomt (snakker av erfaring). Det er heller ikke alle som bare sover fra kl. 23-7 og er våken resten av døgnet.

Kan han ikke kjøpe seg hodetelefoner?

Skrevet

Det er forskjell på TV med normal lyd og høy musikk. :-)

Skrevet

Når man har nabo vegg i vegg, spiller man rett og slett ikke høy musikk når naboen er hjemme. Det er ikke sikkert naboen hører selve musikken, men bare bassen, og sånn dunking er utrolig slitsomt (snakker av erfaring). Det er heller ikke alle som bare sover fra kl. 23-7 og er våken resten av døgnet.

Kan han ikke kjøpe seg hodetelefoner?

Hei! Du sier at når man bor vegg i vegg spiller man ikke musikk når naboen her hjemme - men hvordan kan man vite at naboen er hjemme eller ikke? Det vet man jo strengt tatt ikke?

Har snakket med andre naboer som mener det er ok å spille musikk på dagtid og ettermiddag, men at det smarteste naturligvis er å komme til en avtale med naboen. Som forøvrig har satt opp garderobeskap på veggen mot oss nå. Da hun satte dem opp, hørtes det ut som om noen var på vei gjennom veggen - lyd går som sagt sine egne veier i blokka vår.

Jeg synes det er viktig å vise hensyn til naboer - men synes også det er viktig å vise hensyn til en tenåringsgutt som av og til "trenger" litt høy musikk. Det er ikke så mange år til naboens barn også blir tenåringer og det kan da tenkes de også vil føle behov for musikk på litt høyt nivå?

Hva gjør egentlig tenåringer som bor i blokk i resten av landet - er det bare "villaungdommer" som får spille høy musikk? Jeg husker fra min egen såre ungdom at høy musikk var det som hjalp best når jeg var litt trist og trengte å "overdøve" smerten - musikken gjorde meg lettere til sinns og glad igjen. Ja, forskning viser til og med (så jeg det på bbc, tro?) at om man spiller glade rytmer, påvirker det sinnsstemningen. Positivt.

Det er en hårfin balansegang dette å på ene siden vise hensyn til andre, f.eks. naboer - og på den annen side kunne kreve at andre viser hensyn til meg. Det er derfor jeg spurte om deres råd her inne - fordi jeg har en liten følelse av at å la en gutt få spille litt høyt på tidlig ettermiddag handler om å vise hensyn, det også. Så kan han vise hensyn ved å skru ned lyden når klokka nærmer seg 19?

Gi litt - ta litt - det er da det livet handler om, er det ikke det, da? Gi plass for alle - i dag meg, i morgen deg? Det må da være lov til å kreve at andre gir litt "slack" også. Ikke bare vise andre hensyn, men få hensyn, også.

Skrevet

Hei! Du sier at når man bor vegg i vegg spiller man ikke musikk når naboen her hjemme - men hvordan kan man vite at naboen er hjemme eller ikke? Det vet man jo strengt tatt ikke?

Har snakket med andre naboer som mener det er ok å spille musikk på dagtid og ettermiddag, men at det smarteste naturligvis er å komme til en avtale med naboen. Som forøvrig har satt opp garderobeskap på veggen mot oss nå. Da hun satte dem opp, hørtes det ut som om noen var på vei gjennom veggen - lyd går som sagt sine egne veier i blokka vår.

Jeg synes det er viktig å vise hensyn til naboer - men synes også det er viktig å vise hensyn til en tenåringsgutt som av og til "trenger" litt høy musikk. Det er ikke så mange år til naboens barn også blir tenåringer og det kan da tenkes de også vil føle behov for musikk på litt høyt nivå?

Hva gjør egentlig tenåringer som bor i blokk i resten av landet - er det bare "villaungdommer" som får spille høy musikk? Jeg husker fra min egen såre ungdom at høy musikk var det som hjalp best når jeg var litt trist og trengte å "overdøve" smerten - musikken gjorde meg lettere til sinns og glad igjen. Ja, forskning viser til og med (så jeg det på bbc, tro?) at om man spiller glade rytmer, påvirker det sinnsstemningen. Positivt.

Det er en hårfin balansegang dette å på ene siden vise hensyn til andre, f.eks. naboer - og på den annen side kunne kreve at andre viser hensyn til meg. Det er derfor jeg spurte om deres råd her inne - fordi jeg har en liten følelse av at å la en gutt få spille litt høyt på tidlig ettermiddag handler om å vise hensyn, det også. Så kan han vise hensyn ved å skru ned lyden når klokka nærmer seg 19?

Gi litt - ta litt - det er da det livet handler om, er det ikke det, da? Gi plass for alle - i dag meg, i morgen deg? Det må da være lov til å kreve at andre gir litt "slack" også. Ikke bare vise andre hensyn, men få hensyn, også.

"Hei! Du sier at når man bor vegg i vegg spiller man ikke musikk når naboen her hjemme - men hvordan kan man vite at naboen er hjemme eller ikke? Det vet man jo strengt tatt ikke?"

Jeg sier ikke at man ikke skal kunne spille musikk, men at man ikke skal spille høy musikk. Hvis det er så viktig med høy musikk, hvorfor kan han ikke få seg høretelefoner, som flere her foreslår?

Vanligvis har folk en fast arbeidstid, og har man et så sterkt behov for høy musikk, kan man vel holde seg til å spille når naboen ikke er hjemme. Jeg har hatt en nabo som elsket å spille høy musikk, men han skrudde alltid ned når han hørte vi kom hjem.

"Har snakket med andre naboer som mener det er ok å spille musikk på dagtid og ettermiddag, men at det smarteste naturligvis er å komme til en avtale med naboen. Som forøvrig har satt opp garderobeskap på veggen mot oss nå. Da hun satte dem opp, hørtes det ut som om noen var på vei gjennom veggen - lyd går som sagt sine egne veier i blokka vår."

Det er da forskjell på å sette opp et garderobeskap, som vel bare skjer en gang, og å bråke hver eneste ettermiddag.

"Jeg synes det er viktig å vise hensyn til naboer - men synes også det er viktig å vise hensyn til en tenåringsgutt som av og til "trenger" litt høy musikk. Det er ikke så mange år til naboens barn også blir tenåringer og det kan da tenkes de også vil føle behov for musikk på litt høyt nivå?"

Igjen: høretelefoner. Personlig har jeg aldri hatt behov for å spille hy musikk, og jeg kjenner heller ingen andre som har det. Dessuten er det ikke bra for hørselen.

"Hva gjør egentlig tenåringer som bor i blokk i resten av landet - er det bare "villaungdommer" som får spille høy musikk? Jeg husker fra min egen såre ungdom at høy musikk var det som hjalp best når jeg var litt trist og trengte å "overdøve" smerten - musikken gjorde meg lettere til sinns og glad igjen. Ja, forskning viser til og med (så jeg det på bbc, tro?) at om man spiller glade rytmer, påvirker det sinnsstemningen. Positivt."

Man trenger da ikke spille så halve blokka hører det for å bli i bedre humør av å spille musikk.

"Det er en hårfin balansegang dette å på ene siden vise hensyn til andre, f.eks. naboer - og på den annen side kunne kreve at andre viser hensyn til meg. Det er derfor jeg spurte om deres råd her inne - fordi jeg har en liten følelse av at å la en gutt få spille litt høyt på tidlig ettermiddag handler om å vise hensyn, det også. Så kan han vise hensyn ved å skru ned lyden når klokka nærmer seg 19?"

Hvis sønnen din spiller veldig høy musikk, er det ikke morsomt å høre på uansett når på døgnet det foregår, når det kan foregå hele ettermiddagen. Det er ikke morsomt å føle man bor på et diskotek hver ettermiddag fra kl 16-19.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...