Gå til innhold

Har dere bygd hus?

Anbefalte innlegg

Gjest Nybygger
Skrevet

Jeg vil bygge hus. Hvor mye kostet det? Hva var det som kostet penger? Hvor bygde dere? Var det slitsomt?

Gjest ikke bygget nei
Skrevet
:) lykke til. Prøv å søke på byggfirmaer?
Skrevet

Ja det var slitsomt, ja det var vanvittig dyrt. Men for all del...deilig med eget hus. Lykke til!

Skrevet

Ja det var slitsomt, ja det var vanvittig dyrt. Men for all del...deilig med eget hus. Lykke til!

Leste litt fort... Alt kostet mer penger enn vi hadde regnet med.

Skrevet

Kataloghus: gang katalogprisen med 2. så har du et anslag på sluttsummen.

Skrevet

Kataloghus: gang katalogprisen med 2. så har du et anslag på sluttsummen.

Hvorfor det? - vi har sett på et hus til 1,3 mill og tomta koster 300.000,- hvorfor skal det komme på 2,6 mill? vi regner 2 mill vi.

Skrevet

Jeg har bygd 2 ganger og skal til igjen en gang til en gang - du må ha et skikkelig budsjett - undersøke priser på forhånd og holde deg til budsjettet. Det er MORO!!!

Skrevet

Hvorfor det? - vi har sett på et hus til 1,3 mill og tomta koster 300.000,- hvorfor skal det komme på 2,6 mill? vi regner 2 mill vi.

Det hun tenkte på er kanskje at den prisen du ser i katalogen, altså ferdig oppsatt, kan du omtrent gange med to. Det er faktisk ikke så veldig galt og gir en god pekepinn, men det er selvsagt avhengig av tomteprisen.

Det blir ikke helt riktig hvis det sammenlignes ei tomt i Holmenkollåsen og ei der du bor.

Gjest trodde jeg
Skrevet

Det hun tenkte på er kanskje at den prisen du ser i katalogen, altså ferdig oppsatt, kan du omtrent gange med to. Det er faktisk ikke så veldig galt og gir en god pekepinn, men det er selvsagt avhengig av tomteprisen.

Det blir ikke helt riktig hvis det sammenlignes ei tomt i Holmenkollåsen og ei der du bor.

Men når det står priser i katalogen .... er ikke det "nøkkelen i døra" pris ?

Gjør du noe selv under byggeprosessen så blir det trukket ifra ?

Trodde det var sånn jeg, uten at jeg vet.

Skrevet

okeida

Skrevet

Men når det står priser i katalogen .... er ikke det "nøkkelen i døra" pris ?

Gjør du noe selv under byggeprosessen så blir det trukket ifra ?

Trodde det var sånn jeg, uten at jeg vet.

Nøkkelen i døra betyr kun at huset blir bygget ferdig. Det kan være at du legger til noe underveis også fordi disse husene er presset ned i pris på alt og kanskje kvaliteten eller løsningen er for dårlig.¨

Men det som kommer på ekstra er tomten, utgraving av grunnmur og vann og kloakk, tilkoblingavgifter som gjelder strøm og vann og kloakk. I tillegg kommer selv grunnmuren, både arbeid og materiell. I tillegg skal du fylle igjen og planere utvendig du skal beise, male og tapetsere, osv. osv.

Innen du er ferdig med dette så har katalogprisen doblet seg.

Gjest trodde jeg
Skrevet

Nøkkelen i døra betyr kun at huset blir bygget ferdig. Det kan være at du legger til noe underveis også fordi disse husene er presset ned i pris på alt og kanskje kvaliteten eller løsningen er for dårlig.¨

Men det som kommer på ekstra er tomten, utgraving av grunnmur og vann og kloakk, tilkoblingavgifter som gjelder strøm og vann og kloakk. I tillegg kommer selv grunnmuren, både arbeid og materiell. I tillegg skal du fylle igjen og planere utvendig du skal beise, male og tapetsere, osv. osv.

Innen du er ferdig med dette så har katalogprisen doblet seg.

Sånn ja

"Men det som kommer på ekstra er tomten, utgraving av grunnmur og vann og kloakk, tilkoblingavgifter som gjelder strøm og vann og kloakk "

i vår kommune ligger vei, vann, kloakk og tilkoblingsavgifter inne i tomteprisen :), vi må selv ordne med graving av tomt, muring av grunnmur.

Skrevet

Sånn ja

"Men det som kommer på ekstra er tomten, utgraving av grunnmur og vann og kloakk, tilkoblingavgifter som gjelder strøm og vann og kloakk "

i vår kommune ligger vei, vann, kloakk og tilkoblingsavgifter inne i tomteprisen :), vi må selv ordne med graving av tomt, muring av grunnmur.

Greit nok at vann og kloakk avgiftene ligger i tomteprisen, men det blir ikke noe billigere av den grunn. Men en ganske grei ordning.

Men stort sett så er vann- og kloakk avgiften beregnet etter husstørrelse, altså kvadratmeter pris. Hvordan løses dette? Det er vel ikke samme pris uansett størrelse?

Det er ikke det at det er klart for å koble seg til da? Det er sikkert det du tenker på?

Gjest trodde jeg
Skrevet

Greit nok at vann og kloakk avgiftene ligger i tomteprisen, men det blir ikke noe billigere av den grunn. Men en ganske grei ordning.

Men stort sett så er vann- og kloakk avgiften beregnet etter husstørrelse, altså kvadratmeter pris. Hvordan løses dette? Det er vel ikke samme pris uansett størrelse?

Det er ikke det at det er klart for å koble seg til da? Det er sikkert det du tenker på?

Den kvartalvise avgiften blir selvfølgelige regnet ut etter husstørrelsen (det blir jo en helt annen regning).

Vann- og kloakkledningene + oppkoblingene blir samme pris samme hvor stort hus du bygger :)

Skrevet

Den kvartalvise avgiften blir selvfølgelige regnet ut etter husstørrelsen (det blir jo en helt annen regning).

Vann- og kloakkledningene + oppkoblingene blir samme pris samme hvor stort hus du bygger :)

Mulig vi snakker forbi hverandre.

Når du bygger hus så har de aller fleste kommuner en tilkoblingsavgift for vann- og kloakk. Denne avgiften er en en-gangsavgift og er beregnet etter husstørrelse, med andre ord en avgift pr. kvadratmeter.

Denne er vel ikke medregnet i tomteprisen? Det tviler jeg litt på, men selvsagt kan det være forsekjellige praksis i kommunene.

Gjest trodde jeg
Skrevet

Når du bygger hus så har de aller fleste kommuner en tilkoblingsavgift for vann- og kloakk. Denne avgiften er en en-gangsavgift og er beregnet etter husstørrelse, med andre ord en avgift pr. kvadratmeter.

Denne er vel ikke medregnet i tomteprisen? Det tviler jeg litt på, men selvsagt kan det være forsekjellige praksis i kommunene.

Jo den er inkludert i tomteprisen.

I det byggefeltet som det nå bygges i er det litt forskjeller på tomteprisen, etter størrelsen på tomtene, så kommunen har nok laget et estimat pr tomt når det gjelder vann og kloakk.

Skrevet

Det er slitsomt, men det kommer selvsagt helt an på hvor mye som skal gjøres av egeninnsats. Jeg bygget to hus med ett års mellomrom. Det første hadde jeg en stor egeninnsats, det siste gjorde jeg mye mindre på, men mye der også.

Jeg ble ikke lei og jeg er ikke lei i ettertid heller, men det har selvsagt noe med interesse å gjøre. Jeg er vant med å holde på til langt på kveld uansett, så hva jeg gjør, spiller ikke så mye rolle så lenge jeg liker det jeg holder på med.

Det første huset kjøpte jeg som byggesett, og skaffet snekkere, rørleggere osv selv og satte bl.a opp grunnmuren, la alle flisene, bygget peis, satte opp kjøkkenet, støpte og var elektrikker, pluss mye annet selv.

Det andre kjøpte jeg ferdig med alt. Byggefirmaet skaffet noen til å grave, ordnet med rørleggere, snekkere, murere osv.

Det første ble 100.000 dyrere enn budsjettert, det andre holdt jeg budsjettet på fordi byggefirma tok seg av alt.

Skrevet

Jo den er inkludert i tomteprisen.

I det byggefeltet som det nå bygges i er det litt forskjeller på tomteprisen, etter størrelsen på tomtene, så kommunen har nok laget et estimat pr tomt når det gjelder vann og kloakk.

Det spiller forsåvidt ingen rolle om prisen blir lagt på tomteprisen eller om du betaler på separat faktura til kommunen. Prisen er den samme uansett.

Skrevet

I de kommunene jeg har sett på tomter har det som oftest også vært tilkoblingsavgifter med i tomteprisen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...