Gå til innhold

Nesten skremmende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nesten skremmende å høre så mange som ikke vet noe som helst om Leger Uten Grenser. Det er omtrent som å ikke vite hva Røde Kors er. Her er det åpenbart noe som burde være allmennkunnskap, men som ikke er det.

Man trenger ikke være spesiellt opptatt av slikt, men jeg ville vært flau hvis jeg ikke visste om det mest banale og de aller viktigste organisasjonene i verden, og gjort det jeg kunne for å rette på det.

".........................................."

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

14

• morsan

5

• DarkPink

5

• Angelica :o)

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du måtte lage en ny tråd for å poengtere hvor dum jeg er og hvor flau jeg burde være som ikke vet forskjellen på plan og leger uten grenser?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Du har et poeng, Prozak.

Men kan det være slik at mennesker kan være uenig i hva som går under begrepet "allmenn kunnskap"?

Kanksej mener noen at alle bør vite hvor skjoldbrukskjertelen er; eller vhor nyra er? For da har kanskje det mennesket fått det inn i barndommen i barnebøker etc?

Vet ikke, men jeg antar at folk vil være uenig i hva som er "allmenn kunnskap". Hva tenker du om det?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Du måtte lage en ny tråd for å poengtere hvor dum jeg er og hvor flau jeg burde være som ikke vet forskjellen på plan og leger uten grenser?

Sikker på at du også vet noe han ikke vet!

Du har ingen grunn til å føle seg dum.

;-)

mener

Skrevet

Herregud.. Er da ikke alle som interesserer seg for det da.

Skrevet

Heh-heh....gi deg, nå. Nei, det var ikke for å kommentere at hverken du eller andre er dumme. Jeg tror ikke jeg skrev noe som tilsa det - det var ihvertfall ikke meningen. Jeg bare synes det er rart at slikt ikke er allmennkunnskap - det er slikt man burde lære på skolen, på lik linje med mye annet i verden.

"........................................"

Skrevet

Du har et poeng, Prozak.

Men kan det være slik at mennesker kan være uenig i hva som går under begrepet "allmenn kunnskap"?

Kanksej mener noen at alle bør vite hvor skjoldbrukskjertelen er; eller vhor nyra er? For da har kanskje det mennesket fått det inn i barndommen i barnebøker etc?

Vet ikke, men jeg antar at folk vil være uenig i hva som er "allmenn kunnskap". Hva tenker du om det?

Min mening er at minimum 400 timer opplæring på PC burde være allmenkunnskap/opplæring. De fleste er ikke enige i det.

En annen mener at reglene i fotball kan selv den mest imbesille idiot.

Jeg kan dem ikke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Min mening er at minimum 400 timer opplæring på PC burde være allmenkunnskap/opplæring. De fleste er ikke enige i det.

Jeg kan dem ikke.

Netttopp!

:-)

Skrevet

Du har et poeng, Prozak.

Selvfølgelig er det mange som er uenige i hva som burde være allmennkunnskap. Jeg kjenner en fyr som i en alder av 25 spurte hva som var forskjellen på et fylke og en kommune. DET mener jeg BESTEMT er allmennkunnskap.

Og å si at "herregud...tror du JEG interesserer meg for sånt, ell? Faen ass...dårlig lite ikke døllt det 'a..." - slik som en (nesten) gjør i tråden her, er jo ikke veldig imponerende. Et minimum av blikk på verden rundt seg bør man ha, og det er ingen unnskyldning for å ignorere alt som ikke direkte angår en selv.

Så ja - jeg MENER at det burde være allmennkunnskap å vite hva Leger Uten Grenser er - akkurat som det er umulig å unngå å lære hva Røde Kors er. Hvis det ikke er det, så burde noe gjøres med det.

Skrevet

Jeg kan dem ikke.

Hvor lang tid tar det å orientere seg om noe slikt i verden rundt seg? Fire timer? Neppe. Fotballreglene tar også garantert lenger tid. Og PC-bruk blir almennskunnskap, all den tid alle er borti PC-er på skolen. Det gjelder selvfølgelig ikke fotball, som er en sport og et tidsfordriv på fritiden for de aller fleste.

Å sammenlkne epler og appelsiner er meningsløst, all den tid du ikke klarer å abstrahere det engang..

Skrevet

Sikker på at du også vet noe han ikke vet!

Du har ingen grunn til å føle seg dum.

;-)

mener

Føler meg ikke dum i det hele tatt =)

Skrevet

Hvor lang tid tar det å orientere seg om noe slikt i verden rundt seg? Fire timer? Neppe. Fotballreglene tar også garantert lenger tid. Og PC-bruk blir almennskunnskap, all den tid alle er borti PC-er på skolen. Det gjelder selvfølgelig ikke fotball, som er en sport og et tidsfordriv på fritiden for de aller fleste.

Å sammenlkne epler og appelsiner er meningsløst, all den tid du ikke klarer å abstrahere det engang..

Heh, når ble fotball et tidsfordriv på fritiden for de aller fleste?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Selvfølgelig er det mange som er uenige i hva som burde være allmennkunnskap. Jeg kjenner en fyr som i en alder av 25 spurte hva som var forskjellen på et fylke og en kommune. DET mener jeg BESTEMT er allmennkunnskap.

Og å si at "herregud...tror du JEG interesserer meg for sånt, ell? Faen ass...dårlig lite ikke døllt det 'a..." - slik som en (nesten) gjør i tråden her, er jo ikke veldig imponerende. Et minimum av blikk på verden rundt seg bør man ha, og det er ingen unnskyldning for å ignorere alt som ikke direkte angår en selv.

Så ja - jeg MENER at det burde være allmennkunnskap å vite hva Leger Uten Grenser er - akkurat som det er umulig å unngå å lære hva Røde Kors er. Hvis det ikke er det, så burde noe gjøres med det.

Greit at du mener det.

Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?

Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?

Nei, jeg tror nok fremdeles at folk vil ha ulik oppfatning av hva som er allmennkunnskap. Og det er i grunnen greit. Det er kjempe bra at vi er ulike og besitter ulik type kunnskap. Da kan vi lære av hverandre.

Skrevet

Heh, når ble fotball et tidsfordriv på fritiden for de aller fleste?

For de aller fleste som har en interesse for fotball, så er det tidsfordriv og ikke noe annet - var det jeg mente :-)

Ergo kan det ikke sammenliknes med ting som burde være allmennkunnskap.

"......................................."

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Føler meg ikke dum i det hele tatt =)

Fint!

;-)

Skrevet

Greit at du mener det.

Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?

Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?

Nei, jeg tror nok fremdeles at folk vil ha ulik oppfatning av hva som er allmennkunnskap. Og det er i grunnen greit. Det er kjempe bra at vi er ulike og besitter ulik type kunnskap. Da kan vi lære av hverandre.

"Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?"

Du mener vel ikke seriøst å sammenlkne de to tingene? Hva med å vite hva EU er? Hva NATO er? Mener du at det er sammenliknbart med noe som en forsvinnende del av de som eksiterer - nærmere bestemt leger - noensinne vil komme borti? Det blir som å sammenlkne det å telle (noe ALLE har behov for) med å løse differensiallikninger og regne integraler.

"Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?"

Heller ikke sammenliknbart. Det er mer spesifikkt for ett fag. Verdensomspennende veldedighet og menneskerettigheter er rimelig allment i samenlikning. Hvis du sier "forurensning" generellt, så blir det sammenliknbart. JA - alle må vite at det er noe som heter forurensning. Hvis ikke må man ha gjennomtrekke mellom ørene for å ikke ha fått det med seg.

"Da kan vi lære av hverandre."

Det er jo et kjempepoeng. Men fakta er jo at mange faktisk ikke er interessert i å lære noe om verden utenfor seg selv og sitt eget.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?"

Du mener vel ikke seriøst å sammenlkne de to tingene? Hva med å vite hva EU er? Hva NATO er? Mener du at det er sammenliknbart med noe som en forsvinnende del av de som eksiterer - nærmere bestemt leger - noensinne vil komme borti? Det blir som å sammenlkne det å telle (noe ALLE har behov for) med å løse differensiallikninger og regne integraler.

"Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?"

Heller ikke sammenliknbart. Det er mer spesifikkt for ett fag. Verdensomspennende veldedighet og menneskerettigheter er rimelig allment i samenlikning. Hvis du sier "forurensning" generellt, så blir det sammenliknbart. JA - alle må vite at det er noe som heter forurensning. Hvis ikke må man ha gjennomtrekke mellom ørene for å ikke ha fått det med seg.

"Da kan vi lære av hverandre."

Det er jo et kjempepoeng. Men fakta er jo at mange faktisk ikke er interessert i å lære noe om verden utenfor seg selv og sitt eget.

"Det er jo et kjempepoeng. Men fakta er jo at mange faktisk ikke er interessert i å lære noe om verden utenfor seg selv og sitt eget."

Enig med deg!

Resten kan vi sikkert fortsette diskutere- uten å bli enig.

Skrevet

"Det er nesten skremmende å høre så mange som ikke vet noe som helst om Leger Uten Grenser."

Nå har ikke jeg kommet til den tråden du her åpenbart sikter til, men enig i at folk flest burde ha fått med seg leger uten grenser, ja. De har jo vinnet Nobelsprisen for noen år siden, og har vært porfilert i media flere ganger, bl a under tsunamien.

"Det er omtrent som å ikke vite hva Røde Kors er. "

Nåja, Røde Kors har jo holdt på mye mye lenger, da, og er så til de grader mer profilert på alle mulige områder - inklusive slikt som loddsalg og påskeberedskap. I tillegg har det en meget kjent logo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...