Gå til innhold

Nesten skremmende

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Det er nesten skremmende å høre så mange som ikke vet noe som helst om Leger Uten Grenser."

Nå har ikke jeg kommet til den tråden du her åpenbart sikter til, men enig i at folk flest burde ha fått med seg leger uten grenser, ja. De har jo vinnet Nobelsprisen for noen år siden, og har vært porfilert i media flere ganger, bl a under tsunamien.

"Det er omtrent som å ikke vite hva Røde Kors er. "

Nåja, Røde Kors har jo holdt på mye mye lenger, da, og er så til de grader mer profilert på alle mulige områder - inklusive slikt som loddsalg og påskeberedskap. I tillegg har det en meget kjent logo.

Joda. Jeg sa "omtrent" som å ikke vite hva røde kors er :-)

".........................................."

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

14

• morsan

5

• DarkPink

5

• Angelica :o)

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?"

Du mener vel ikke seriøst å sammenlkne de to tingene? Hva med å vite hva EU er? Hva NATO er? Mener du at det er sammenliknbart med noe som en forsvinnende del av de som eksiterer - nærmere bestemt leger - noensinne vil komme borti? Det blir som å sammenlkne det å telle (noe ALLE har behov for) med å løse differensiallikninger og regne integraler.

"Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?"

Heller ikke sammenliknbart. Det er mer spesifikkt for ett fag. Verdensomspennende veldedighet og menneskerettigheter er rimelig allment i samenlikning. Hvis du sier "forurensning" generellt, så blir det sammenliknbart. JA - alle må vite at det er noe som heter forurensning. Hvis ikke må man ha gjennomtrekke mellom ørene for å ikke ha fått det med seg.

"Da kan vi lære av hverandre."

Det er jo et kjempepoeng. Men fakta er jo at mange faktisk ikke er interessert i å lære noe om verden utenfor seg selv og sitt eget.

"........................................"

du kan visst alt du...

:)

Skrevet

Joda. Jeg sa "omtrent" som å ikke vite hva røde kors er :-)

Ja, vet du sa omtrent - jeg synes selv det var litt vel overdreven! ;-)

Skrevet

Ja, vet du sa omtrent - jeg synes selv det var litt vel overdreven! ;-)

Litt satt på spissen :-)

"....................................."

Skrevet

Hvor lang tid tar det å orientere seg om noe slikt i verden rundt seg? Fire timer? Neppe. Fotballreglene tar også garantert lenger tid. Og PC-bruk blir almennskunnskap, all den tid alle er borti PC-er på skolen. Det gjelder selvfølgelig ikke fotball, som er en sport og et tidsfordriv på fritiden for de aller fleste.

Å sammenlkne epler og appelsiner er meningsløst, all den tid du ikke klarer å abstrahere det engang..

Jeg trenger ikke vite noe, for lurer jeg på noe, så kan jeg spørre deg. En viten er viktigere enn viten: å vite hvor viten er å finne.

Skrevet

Du måtte lage en ny tråd for å poengtere hvor dum jeg er og hvor flau jeg burde være som ikke vet forskjellen på plan og leger uten grenser?

Der skrev du det jeg tenkte å skrive.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Greit at du mener det.

Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?

Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?

Nei, jeg tror nok fremdeles at folk vil ha ulik oppfatning av hva som er allmennkunnskap. Og det er i grunnen greit. Det er kjempe bra at vi er ulike og besitter ulik type kunnskap. Da kan vi lære av hverandre.

:-)

"Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?

Enn CO2? dette bør vel alle vite hva er, hvor kommer fra, og hva det gjør?"

Vet du, det du nevner her er ting som jeg ser på som allmennkunnskap.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden. Men jeg må si meg enig med deg at jeg også forventet at folk skulle ha kjennskap til "Leger uten grenser", ikke minst siden de fikk Nobels Fredspris for ikke så lenge siden.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"Er lokalisering av nyre og skjoldbrukskjertel også innenfor det du mener er almennkunnskap?

Ja, det gjør jeg også. Aller er dog ikke enig i det (jmf andre svar jeg fikk)

Det er det som er poenget. Definisjon på almennkunnskap kan variere.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, det gjør jeg også. Aller er dog ikke enig i det (jmf andre svar jeg fikk)

Det er det som er poenget. Definisjon på almennkunnskap kan variere.

"Det er det som er poenget. Definisjon på almennkunnskap kan variere."

Det har du sikkert rett i. Det vi selv kan veldig godt og har "visst bestandig" forventer vi at andre også skal kunne :-)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161542074' post='3353058]

Der skrev du det jeg tenkte å skrive.

Heh-heh...selv om jeg faktisk svarte med at det var overhodet ikke meningen? Hvorfor?

Skrevet

Heh-heh...selv om jeg faktisk svarte med at det var overhodet ikke meningen? Hvorfor?

Jeg synes du skylder meg en klem!

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161545071' post='3353179]

Jeg synes du skylder meg en klem!

Hvorfor? Jeg pleier ikke å skylde folk klemmer.

Men når det er sagt, så gir jeg da selvfølgelig en eller flere klemmer til deg :-)

Skrevet

Hvorfor? Jeg pleier ikke å skylde folk klemmer.

Men når det er sagt, så gir jeg da selvfølgelig en eller flere klemmer til deg :-)

He he.. Takk. Nå liker jeg deg igjen :D

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161545190' post='3353185]

He he.. Takk. Nå liker jeg deg igjen :D

*Puster lettet ut* :-)

"....................................."

Skrevet

Nyre og CO2 burde være allmennkunnskap, skjoldbruskkjertelen er mer for spesielt interesserte! ;-)

Overfører vi disse eksemplene på geografi f eks, kan nyre sammenlignes med "nevn de tre nordligste fylkene våre i riktig rekkefølga fra nord til sør" og CO2 kan sammenlignes med "hvilke to fylker er de eneste uten kystlinje".

Skjoldbruskkjertelen derimot kan sammenlignes med "i hvilken kommune ligger Sødorp kirke" ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg synes faktisk ikke Leger Uten Grenser er av de mest "synlige" organisasjonene, jeg. Og dermed ikke så rart at ikke alle kjenner så godt til den. Ville blitt mer overrasket om folk ikke hadde hørt om Redd Barna, for å si det sånn.

MSF fikk vel Nobelprisen i 1999, var det ikke - så det er heller ikke nødvendigvis noe man har i hodet hele tiden. Jeg hadde nesten glemt at Kofi Annan og FN fikk den, jeg, og det er vel enda kortere siden?

Mulig jeg roter grusomt med årstall nå.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nyre og CO2 burde være allmennkunnskap, skjoldbruskkjertelen er mer for spesielt interesserte! ;-)

Overfører vi disse eksemplene på geografi f eks, kan nyre sammenlignes med "nevn de tre nordligste fylkene våre i riktig rekkefølga fra nord til sør" og CO2 kan sammenlignes med "hvilke to fylker er de eneste uten kystlinje".

Skjoldbruskkjertelen derimot kan sammenlignes med "i hvilken kommune ligger Sødorp kirke" ;-)

Der er jeg ikke enig med deg. Skjoldbruskkjertelen burde være like godt kjent som nyrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...