Gå til innhold

Mangelfull empati?

Anbefalte innlegg

Hei,

har et spørsmål vedrørende min datter på 13år, som jeg håper å få noen råd til.

Føler at min datter har vanskeligheter med å vise og uttrykke følelser overfor andre mennesker.

Dette er blitt forsterket etter at jeg og min kone separerte oss for ca 1 år siden.

Min datter er svært sjenert og er på alle måter pliktoppfyllende og pålitelig, men har problemer med å forstå, og reagere i forhold til andre menneskers følelser. Hun kan f.eks komme med uttalelser som virker sårende og krenkende på andre, og selv om hun ser ut til å forstå dette riktig, evner hun ikke å be om unnskyld, eller prate om hendelsen.

Etter separasjonen synes hun å være vanskeligere å komme innpå noe som selvfølgelig også kan ha sammenheng med alderen.

Er litt usikker på hvordan jeg bør håndtere dette, håper dere kan gi meg et råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251062-mangelfull-empati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

amerikafareren

Ungdommer i denne alderen er ofte uspiselige og ufyselige til de grader. De er veldig egosentriske og tenker aldri på noe annet enn seg selv. Nå snakker jeg generelt, men det ser ut som det er problemet med din datter.

Ofte er det lettere å snakke med andre enn foreldrene. Hva med sosiallærer på skolen f.eks.?

Ut fra det du skriver så vil jeg tror at din datter er ganske vanlig tenåringsjente. De sliter ofte med seg selv. Det ville likevel ikke vært riktig av meg å påstå noe. Du burde kanskje selv i første omgang snakke med et fagmenneske. Familiekontoret eller fastlegen f.eks. De kan da i hvert fall henvise deg videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251062-mangelfull-empati/#findComment-1977448
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...