Gå til innhold

Å nei, der kom spørsmålet jeg fryktet.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg er fast ansatt i en deltidsstilling. I det siste har arbeidsmengden økt for oss alle og jeg fikk spørsmål om jeg ikke kunne jobbe lengre dager.

Jeg har vært så glad for denne deltidsjobben, for situasjonen på hjemmebane er fortsatt slik at mannen min jobber døgnet rundt + vår sønn som stadig må på sykehus.Og som trenger mye oppfølging med lekser fordi han hører dårlig og får ikke med seg alt lærerne sier og dermed må jobbe ekstra mye hjemmme

Jeg sa at jeg skal tenke på det, men jeg vet at de forventer et ja. Og jeg har lyst til å si NEEEI, jeg orker bare ikke. Ikke enda. Senere ja, men ikke nå.

Det ender bare med at jeg kommer til å slite med dårlig samvittighet både når det gjelder det ene og det andre.

Jeg fikser ikke alt.

Hva gjør jeg nå. Jeg kan vel ikke si nei. De trenger meg jo.

Og hva skjer om jeg sier nei? Kan jeg sies opp?

Skrevet

De kan nok ikke si deg opp om du takker nei til å gå opp i stillingsprosent. Er du fagorganisert? Sjekk der i så fall.

I din situasjon ville jeg ikke tatt på meg mer jobbing. Livet består av så mye mer enn å jobbe!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

De kan nok ikke si deg opp om du takker nei til å gå opp i stillingsprosent. Er du fagorganisert? Sjekk der i så fall.

I din situasjon ville jeg ikke tatt på meg mer jobbing. Livet består av så mye mer enn å jobbe!

Ja, jeg er organsiert.

Skrevet

Du kan selvfølgelig si nei. Når du er organisert så har din arbeidsgiver gjort akkurat det han skal, nemlig la deltidsansatte få fortrinnsrett til mertimer. Det betyr at de er forplikta til å spørre deltidsansatte før de tar inn andre. Så du kan si nei med god samvittighet! Det gjør jo ingenting om du begrunner det med det du beskriver og sier at situasjonen kan være annerledes seinere.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan selvfølgelig si nei. Når du er organisert så har din arbeidsgiver gjort akkurat det han skal, nemlig la deltidsansatte få fortrinnsrett til mertimer. Det betyr at de er forplikta til å spørre deltidsansatte før de tar inn andre. Så du kan si nei med god samvittighet! Det gjør jo ingenting om du begrunner det med det du beskriver og sier at situasjonen kan være annerledes seinere.

Det som er litt dumt er at hvis jeg sier nei, så blir de ganske låst.Jeg føler at jeg setter dem i en vanskelig situasjon.

Alternativet blir og ansette noen før og etter min arbeidstid og det gjør de nok ikke.

Skrevet

Si nei, vær ærlig og forklar akkurat hvordan din situasjon er.

Ingen er tjent med at du strekker deg lengre enn du ønsker og klarer. Når du først har muligheten til å prioritere familieliv, så ville jeg ha gjort det.

Skrevet

Du bør ta en prat med din leder og si det du sier her og be om råd.

Skrevet

Du vet vel egentlig selv hva som er best slik som situasjonen er nå, men du gruer deg til reaksjonen. Jeg tror du vil føle en lettelse over å si det som det er. Det er nå sønnen din trenger deg. Så lenge dere har det greit økonomisk burde det ikke være noen tvil.

Vil si takk til deg, for ditt innlegg fikk meg til å ringe min arbeidsgiver. Jeg er i en lignende situasjon, og har anket veldig på å ta den telefonen. Nå er det gjort, og jeg føler meg mye lettere :)

Skrevet

Si deg opp kan de uten videre ikke gjøre om du sier nei.

Litt avhengig av hva din ansettelseskontrakt sier om dette, så kan de muligens se om det er annet arbeid de heller ønsker å sette deg til, for så å gi dine arbeidsoppgaver til en som kan være der i det tidsrommet de har behov for.

Siden du er fagorganisert, så tror jeg også at slike mulige endringer i så fall også skal drøftes med dem (og deg) før det eventuelt gjennomføres.

Jeg forstår godt at du føler at du er i en vanskelig situasjon. Samtidig er det lett å se det fra bedriftens siden også.

Bedriften lønner jo de ansatte for å utføre de oppgaver bedriften har behov for.

Bedriften er ikke til for at de ansatte skal ha noe å gjøre(som jeg av og til får følelsen av at noen tror - men det er ikke ment til deg:-).

Og denne ballanseganger kan av og til være vanskelig.

Selvfølgelig skal bedriften også kunne ta personlige hensyn, men like fullt må de først og fremst vurdere hva som er hensiktsmessig for bedriften.

Ei heller er bedriften et "sosialkontor" som plikter å innrette seg etter de ansattes personlige utfordringer/problemer.

Det er nettopp det vi har sosialkontor til for....

Men nå er jeg langt utpå viddene her:-) Ønsker deg lykke til, og oppfordrer deg til å finne en løsning i sammarbeid med bedriften.

Be om et møte med dem, og legg eventuelt frem noen forslag til løsning hvis du har noen slike selv.

Det er ofte bedre enn å risikere å få et forslag eller eventuelt tiltak "tredd ned over ørene" uten at du har fått mulighet til å være med på å utforme noe som vil kunne være viktig for deg.

Gjest Persille
Skrevet

Ser at noe av problemet her er at de ikke kan ansette noen før og etter deg på dagen - logisk nok.

Men hvordan er det for deg å jobbe full dag noen dager, og ikke i det hele tatt andre dager?

Da er det lettere for dem å få ansatt noen til å fylle resten av tiden.

Evnt. fullt noen dager, litt noen dager, og ingenting noen dager.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ser at noe av problemet her er at de ikke kan ansette noen før og etter deg på dagen - logisk nok.

Men hvordan er det for deg å jobbe full dag noen dager, og ikke i det hele tatt andre dager?

Da får jeg mye fritid mens sønnen er på skolen, men det er ikke da jeg trenger fri:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Eller jo det hadde nok hjulpet betraktelig om jeg kunne ha vært til stede noen dager da han kom hjem fra skolen.

Håper på at jeg får parkeringsplass nå, for da sier jeg ja til ekstra jobbing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...