Gå til innhold

Apropos "misbruk" av influensadiagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg satt på et venterom for litt siden, og et lite stykke unna meg satt det to eldre damer og pratet om influensavaksinen, og at de begge skulle ta den.

Den ene damen uttrykte at hun syntes det var altfor dårlig at den vaksinen ikke kom tidligere på året. For hun hadde hatt influensa allerede to ganger i år, senest i september(!).

Det spørs om influensavaksinen fungerer på hennes type influensa, gitt ;)

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• Mrs. Wallace

2

• cecily

2

• meg__123!

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ja er mange som kaller vanlig forkjølelse feks for influensa...

Gjest kamerat klok av skade
Skrevet

Hehe.. En venninne av meg sa hun hadde influensa en gang, og da i en... ikke så altfor influensadominert periode, for å si det slik. Jeg påpekte det overfor henne. Det gjør jeg ikke igjen.

Gjest Calóni
Skrevet

Hehe.. En venninne av meg sa hun hadde influensa en gang, og da i en... ikke så altfor influensadominert periode, for å si det slik. Jeg påpekte det overfor henne. Det gjør jeg ikke igjen.

Oh yeah, kjenner til den.

Jeg irriterte meg over en venninne, og sa til henne at dersom hun har influensa nå (det var vel tidlig høst, tror jeg), så er hun veldig unik, og hun har dessuten plikt til å opplyse folkehelseinstituttet om det.

Endte opp med at hun ble skikkelig irritert på meg og mente at jeg overreagerte. Selv om hun hadde influensa hadde hun ikke tenkt å sette himmel og jord i sving med å kontakte folkehelsesinstituttet, jeg måtte bare ta det med ro. Jeg tror ironien min ble oversett der ;)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, den er fæl den gjentagende influensaen, gitt! Har influensa selv jeg, sitter jo her og hoster og greier. :P

Gjest flere typer?
Skrevet

Ja, den er fæl den gjentagende influensaen, gitt! Har influensa selv jeg, sitter jo her og hoster og greier. :P

Jeg kaller det influensa når jeg kaster opp og er kvalm.

Skrevet

Influensa er vel en av de mest vanlige, og feilaktige, selvdiagnosene. Folk nøler ikke med å kalle alle slags forkjølelser for influensa.

Har man influensa, er man dønn utslått i minst fire dager. Man er ikke hjemme med influensa i en dag eller to, og så på beina igjen. Da har man vært kraftig forkjølet.

Skrevet

Må jo le litt av de to eldre damene. Det er ikke godt å få med seg alt i denne verden...

Skrevet

Veit dere forresten om det går influensa nå?

Nope. Ikke før til jul.

folkehelsa.no

Skrevet

Jeg kaller det influensa når jeg kaster opp og er kvalm.

"Jeg kaller det influensa når jeg kaster opp og er kvalm".

DET er i allefall ikke influensa. Omgangssyke kanskje.

Gjest Calóni
Skrevet

Influensa er vel en av de mest vanlige, og feilaktige, selvdiagnosene. Folk nøler ikke med å kalle alle slags forkjølelser for influensa.

Har man influensa, er man dønn utslått i minst fire dager. Man er ikke hjemme med influensa i en dag eller to, og så på beina igjen. Da har man vært kraftig forkjølet.

Jepp. Jeg startet en tråd om slike "selvdiagnoseringer" for noen uker siden. Migrene, influensa og psykopati er noe som er gjengangere hos mange.

Man kan godt være syk i en uke med feber og vondt i kroppen uten at det er influensa også. Men har man disse symptomene ved juletider eller når det nå er influensaen pleier å komme, da er det overveiende sannsynlig at det er influensa det er snakk om. Dersom man er utslått en uke midt på sommeren, bør man heller komme seg til lege enn å ligge og si man har influensa ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Må jo le litt av de to eldre damene. Det er ikke godt å få med seg alt i denne verden...

Det var godt de hadde noe å snakke om og beklage seg over, iallfall :D

Skrevet

Jepp. Jeg startet en tråd om slike "selvdiagnoseringer" for noen uker siden. Migrene, influensa og psykopati er noe som er gjengangere hos mange.

Man kan godt være syk i en uke med feber og vondt i kroppen uten at det er influensa også. Men har man disse symptomene ved juletider eller når det nå er influensaen pleier å komme, da er det overveiende sannsynlig at det er influensa det er snakk om. Dersom man er utslått en uke midt på sommeren, bør man heller komme seg til lege enn å ligge og si man har influensa ;)

Nemlig. Godt poeng med de andre "diagnosene" også, for øvrig.

Gjest Calóni
Skrevet

Nemlig. Godt poeng med de andre "diagnosene" også, for øvrig.

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3306268

Det er link til hovedinnlegget mitt for en måned siden, iallfall, vet ikke om du får til å se svarene på den måten *blånn*. Det ble en ganske god tråd ut av det, heldigvis er ikke DOL'ere av de som få influensa 3-4 ganger i året, og helst sammen med selvdiagnostiserte migrene ;)

Gjest mammas lillegutt
Skrevet

Når min kjære får feber, hoste og litt generelle vondter i kroppen, da hevder han hardnakket at han har influensa. Og svigermor er det eneste sannhetsvitne som godtas for å bekrefte at det er influensa det er snakk om. Gjerne et par-tre ganger i året.

Tror det er litt stedsavhengig også hva man kaller forkjølelsen. Jeg er vant til at influensa er en spesiell epidemi som er kraftigere og går en gang i året.

Skrevet

Hvis du har lest "keiserens nye klær", så har du prinsippet.

Gjest Calóni
Skrevet

Når min kjære får feber, hoste og litt generelle vondter i kroppen, da hevder han hardnakket at han har influensa. Og svigermor er det eneste sannhetsvitne som godtas for å bekrefte at det er influensa det er snakk om. Gjerne et par-tre ganger i året.

Tror det er litt stedsavhengig også hva man kaller forkjølelsen. Jeg er vant til at influensa er en spesiell epidemi som er kraftigere og går en gang i året.

"Tror det er litt stedsavhengig også hva man kaller forkjølelsen. Jeg er vant til at influensa er en spesiell epidemi som er kraftigere og går en gang i året."

Og det er jo nettopp den siste definisjonen som er riktig. Men i noen deler av landet er det vanligere enn andre å kalle alt som gir antydning til feber for influensa.

Til og med en sykepleier jeg hadde kontakt med en periode, og som hadde mange års erfaring, klarte å misbruke dette ordet. Hun sa til meg at hun hadde hørt på nyhetene at en lege uttalte seg om at influensaen hadde kommet til Norge den og den uka. "Men hva var det JEG hadde for 6 uker siden da, liksom?", sa hun ganske oppgitt. Mente tydeligvis at den legen ikke hadde peiling på hva han snakket om.

Gjest kamerat klok av skade
Skrevet

Hvis du har lest "keiserens nye klær", så har du prinsippet.

Ja, jeg leste Göethe da jeg studerte klavermusikk ved Musikkonservatoriet i Vladivostok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...