Gå til innhold

Leger uten grenser igjen

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva sa Mads Gilbert da? Jeg har vært ute og fikk ikke med meg Tabloid.

Det har jeg glemt allerede, er utstyrt med en svært effektiv teflonhjerne. :-)

Skrevet

Det var vel bare noen som ønsket fokus og penger andre steder og til andre formål.

Når det alltid er for lite, da kan det alltid diskuteres hvor det skal brukes.

F eks så syns jeg pengene skulle brukes til å få fanget og skutt ca 200 røverbaroner i Kongo og Somalia. Disse raner og myrder til det ikke blir dyrket et gram mat, til det ikke finnes en levende sjel eller et oppreist hus igjen.

Den ene halvparten av folket lever fra hånd til munn, mens den andre raner dem før maten når munnen.

Hm, du er jo enig med Mads Gilbert, den kjente marxistleninistiske legen. :)

Skrevet

Hm, du er jo enig med Mads Gilbert, den kjente marxistleninistiske legen. :)

Poenget var at hjelpeorganisasjoner kanskje burde holde seg mest mulig nøyrale.

Religiøse organisajoner har en stygg tendens til f eks å bare hjelpe sine egne.

F eks Norsk Folkehjelp er kjent i hele verden for sine sympatier.

Jeg har ikke testet, hvis vi ser på en og en og spør hvor villige de ville være til å hjelpe flomofrene i USA, så ville vi garantert få mange rare svar.

Det har også vært mange merkelige holdninger til Hizbollah som i søramerika opptrer som en uhyre brutal narkomafia, og i Libanon opptrer som hjelpere. Det spiller en rolle hvor pengene kommer fra og hva som er intensjoenen med hjelpen.

Skal en hjelpeorganisasjon akseptere å ta i mot penger fra den ene parten i en konflikt, og parten samtidig krever at pengene skal hjelpe deres egne.

Jehovas vitner hjelper kun sine egne, mange kristne og de uhyre sjeldne muslimske hjelper også bare de som er omvendt. Ingen gud og bønn, ingen mat og skole.

Skrevet

Poenget var at hjelpeorganisasjoner kanskje burde holde seg mest mulig nøyrale.

Religiøse organisajoner har en stygg tendens til f eks å bare hjelpe sine egne.

F eks Norsk Folkehjelp er kjent i hele verden for sine sympatier.

Jeg har ikke testet, hvis vi ser på en og en og spør hvor villige de ville være til å hjelpe flomofrene i USA, så ville vi garantert få mange rare svar.

Det har også vært mange merkelige holdninger til Hizbollah som i søramerika opptrer som en uhyre brutal narkomafia, og i Libanon opptrer som hjelpere. Det spiller en rolle hvor pengene kommer fra og hva som er intensjoenen med hjelpen.

Skal en hjelpeorganisasjon akseptere å ta i mot penger fra den ene parten i en konflikt, og parten samtidig krever at pengene skal hjelpe deres egne.

Jehovas vitner hjelper kun sine egne, mange kristne og de uhyre sjeldne muslimske hjelper også bare de som er omvendt. Ingen gud og bønn, ingen mat og skole.

Mads Gilbert raser jo mot Leger uten grenser fordi de ikke tar side i en konflikt. De hjelper jo alle som trenger hjelp, og tar utgangspunkt i mennesket.

Skrevet

Mads Gilbert raser jo mot Leger uten grenser fordi de ikke tar side i en konflikt. De hjelper jo alle som trenger hjelp, og tar utgangspunkt i mennesket.

Det ble også diskutert om myten om den hvite mann som kommer og hjelper er så sunn.

Kanskje det heller burde finnes bilder og myter om den sorte mann i hvit uniform som kommer og hjelper. Høyne statusen til de sorte hjelpearbeiderne og gi dem utdannelse så de kan hjelpe, kanskje det er en bedre investering i liv og helse.

Slik det er nå, så har ikke hjelpearbeiderne status eller opplæring god nok. De får ofte ikke lov å hjelpe eller lære. Grunnene e som regel at legene ikke ahr tid til å lære opp. Bilder kan vise at 20 sorte står og ser på mens det ytes førstehjelp. Men disse sorte får ikke opplæring i noen større grad. I hvert fall ikke i organsierte former. Klages det på det jeg leser.

De hvite legene vil kanskje beholde sin heltestatus alene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...