Gå til innhold

Arv...

Gjest ingen økomon

Anbefalte innlegg

Gjest ingen økomon
Skrevet

Hva er smartest og gjøre dersom en arver feks. 150 000. Bruke alt på å betale ned lån, studielån eller spare litt og betale ned litt på lånet??

Skrevet

Det er for lite penger til å drive investeringsbisniss. Jeg ville satt dem alle i banken hvis jeg ikke hadde fast jobb. 150 store er et passende "buffer" å ha til å stabilisere litt av hvert. Sett terskelen høyt for å bruke dem opp. Hvis jeg haddde fast jobb, så ville jeg brukt opp 100 eller løst inn dyre lån og beholdt 50 i banken.

Skrevet

Spørs hvor mye lån du har, mener jeg. Jeg hadde 600" i lån og for en enslig mor i 80% stilling er det mye. Arvet 360" og betalte ned 300" på lånet og brukte 60.000,- på forskjellig annet.

Med så lite som 300" i lån kunne jeg alltids låne opp en sum om jeg skulle trenge det.

Gjest noen tanker
Skrevet

Studielånet bør du ihvertfall ikke betale ned med den arven, for studielånet er gunstig på mange måter. Det har ikke fast eiendom knyttet til seg, og skulle man feks bli ufør og trygdet, kan man få studiegjelden slettet (i motsetning til annen gjeld).

Har du annen gjeld, med høy rente, kan det lønne seg å betale ned deler av dette. Men å spare resten i en "buffer", som en annen nevner her, er en god ide (så lenge du har selvdisiplin nok til ikke å bruke av den i tide og utide! Skriv gjerne konkret ned for deg selv hva den skal brukes til!)

Hadde jeg fått arv, hadde jeg nok også syntes det var hyggelig å kjøpt noe litt dyrt som jeg ønsket meg, slik at jeg fikk noe håndfast ut av arven...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...