Gå til innhold

Hvordan bli kvitt gjørme-helvete?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Utenfor barnehagen består den øverste delen (ca 70m2) av et gjørmehav som en gang var gressplen.

Det er en liten skråning, noe flatt, men stort sett heller det greit - og det er greit drenert.

Problemet er at regnet lager gjørme, som ikke tørker på denne tiden av året (og våren) - og det er ikke sånn hard gjørme, men skikkelig sørpete, sleip gjørme. Hovedsakelig skyldes det at vi la ny plen tidlig i sommer, og dermed mye ny jord også.

Det er ikke et alternativ å legge asfalt, og egentlig ikke grus heller - det er blir for hardt, og hindrer blant annet sykling etc.

Sand er vel like ille som jord?

Andre lekeplasser har jo sånne støtmatter - men blir ikke det veldig dyrt om vi skal legge det over hele? Eller kanskje jeg kan legge dem i midten, og ha gress på kanten?

Forslag?

Dere aner ikke hvordan ungene ser ut om dagen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251183-hvordan-bli-kvitt-gj%C3%B8rme-helvete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Ikke la noen gå på området en periode. I barnehagen til barnet mitt har de tau som sperrer en litt gjørmete plen.

Det er umulig.

Man MÅ gå over der for å komme til resten av uteområdet - og resten er for bratt for de små barna...

Gjest heffalumpen

Det er umulig.

Man MÅ gå over der for å komme til resten av uteområdet - og resten er for bratt for de små barna...

Lag en sti, mens det får ordnet seg rundt. Plastbånd og påler for å markere.

Jeg er glad jeg slipper å kle av ungene... :) Husker da jeg hentet min i parken, i jobbklær... og han sprellet og ikke ville gå...

Jeg ville kjørt på med en god del sand - det drenerer jorda, og det skal (i teorien i alle fall) ikke bli så gjørmete. Plener bør ha en god del sand iblanda, så det gjør ingenting for gresset.

ELLER: Jeg ville kontaktet kommunegartner eller lignende for rådspørring.

Annonse

Gjest Persille

Jeg ville kjørt på med en god del sand - det drenerer jorda, og det skal (i teorien i alle fall) ikke bli så gjørmete. Plener bør ha en god del sand iblanda, så det gjør ingenting for gresset.

ELLER: Jeg ville kontaktet kommunegartner eller lignende for rådspørring.

Ok - så sand er bedre?

Jeg lurer nemlig på om jeg skal kjøpe sånne lekematter de har på utelekeplasser på skoler og sånt, og så legge den i en bred bane på midten. Da vil de gå mest der naturlig håper jeg, og så kan vi ha gress i kanten...

Ok - så sand er bedre?

Jeg lurer nemlig på om jeg skal kjøpe sånne lekematter de har på utelekeplasser på skoler og sånt, og så legge den i en bred bane på midten. Da vil de gå mest der naturlig håper jeg, og så kan vi ha gress i kanten...

Hørtes ut som en OK løsning. Men uansett: Der du skal ha plen, anbefaler jeg å ha iblandet ganske mye sand - prat med en anleggsgartner eller lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...