Gå til innhold

Bake kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg ingen bakermester akkurat. Har aldri i mitt liv bakt en kake (bortsett fra på heimkunnskap, og sammen med mor da jeg var liten).

Så nå skal jeg altså bake på torsdag. Hehe, litt søtt, lille niesen min ga meg forrige tirsdag en vennskapskakedeig med daglige instrukser. Og på torsdag er dagen kommet da jeg skal bake og spise kaka.

Da må jeg putte mer ting i deigen. Bl.a. hakkede nøtter, revet eple og hakket sjokolade.

Så lurer jeg på: sjokoladen. Må det være sånn kokesjokolade, eller noen spesiell sjokolade som egner seg til baking? Eller kan det være hva slags sjokolade som helst? Eks vanlig melkesjokolade?

Skrevet

Anbefaler kokesjokolade (mørk). Men i et knipetak tar du det du har for hånden :-)

Skrevet

Melkesjokolade blir veldig søtt, bruk lys kokesjokolade eller en blanding av lys og mørk, det blir bedre. Men hvis vanlig melkesjokolade er det eneste du har så bruker du det. :o)

Skrevet

Melkesjokolade blir veldig søtt, bruk lys kokesjokolade eller en blanding av lys og mørk, det blir bedre. Men hvis vanlig melkesjokolade er det eneste du har så bruker du det. :o)

Neida, jeg skal uansett ut og handle før jeg baker. Var bare usikker på hva jeg kunne/burde bruke. Men da hører jeg på dere og går for kokesjokolade :)

Takk til dere begge.

Skrevet

Dette høres artig ut, kan du forklare litt om denne vennskapskaken? Har aldri hørt om det jeg.

Skrevet

Dette høres artig ut, kan du forklare litt om denne vennskapskaken? Har aldri hørt om det jeg.

Hvis du har barn, blir du nok utsatt for den før eller senere.

Denne har jeg måttet prøve - dvs. jeg husker ikke om det er samme oppskrift, men det er riktig navn. Det er ikke sjokolade i den, så det er neppe den samme som Lucretia har fått:

http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?id=815

Prinsippet er sikkert nokså likt uansett - surdeigsopplegg som går over flere dager, og man skal gi bort en del av deigen til slutt.

Beklager at jeg ikke er spesielt entusiastisk, men den greia stinket noe veldig og gjorde kjøkkenet utrivelig i mange dager, og ingen, aller minst hun som hadde fått deigen, ville spise mer enn en bit av sluttproduktet...

Skrevet

Denne har jeg måttet prøve - dvs. jeg husker ikke om det er samme oppskrift, men det er riktig navn. Det er ikke sjokolade i den, så det er neppe den samme som Lucretia har fått:

Prinsippet er sikkert nokså likt uansett - surdeigsopplegg som går over flere dager, og man skal gi bort en del av deigen til slutt.

Beklager at jeg ikke er spesielt entusiastisk, men den greia stinket noe veldig og gjorde kjøkkenet utrivelig i mange dager, og ingen, aller minst hun som hadde fått deigen, ville spise mer enn en bit av sluttproduktet...

Vi hadde en "Hermann" stående på kjøkkenet i ei uke - før jeg ganske enkelt tømte han ut. Orket ikke lukta lenger :-)

Skrevet

Vi hadde en "Hermann" stående på kjøkkenet i ei uke - før jeg ganske enkelt tømte han ut. Orket ikke lukta lenger :-)

Jeg kommer heller aldri til å ta det der inn i huset igjen. Skikkelig stinkbombe.

Middagssjefen (husets herre) var mildt sagt lite begeistret - han er ingen kakespiser og ikke spesielt begeistret for unyttig dilldall, enten det kalles vennskapskaker eller har andre dekknavn.

* krysser fingrene for at jeg slipper å skuffe minstemann med akkurat Herman *

Skrevet

Jeg har ikke barn så det er sikkert derfor jeg ikke har hørt om dette tidligere. Vakker tanke, men jeg kan tenke meg at surdeigskake ikke er spesielt godt ja. Surdeig bør forbeholdes vanlig brød. :)

Elisabeth1365380359
Skrevet

Anbefaler bruk av mørk kokesjokolade. Den lyse er ikke god.

Skrevet

Jeg kommer heller aldri til å ta det der inn i huset igjen. Skikkelig stinkbombe.

Middagssjefen (husets herre) var mildt sagt lite begeistret - han er ingen kakespiser og ikke spesielt begeistret for unyttig dilldall, enten det kalles vennskapskaker eller har andre dekknavn.

* krysser fingrene for at jeg slipper å skuffe minstemann med akkurat Herman *

Jeg har ikke fått en herman, men en bengt. Synes ikke det stinker på kjøkkenet, selv om den har stått der en uke nå. Kjenner ikke noe utenom når jeg står rett over deigen og lukter. Jeg har ikke smakt det ferdige produktet enda, men søstera mi sa den var kjempegod... Skal iallefall prøve :)

Skrevet

Jeg har ikke fått en herman, men en bengt. Synes ikke det stinker på kjøkkenet, selv om den har stått der en uke nå. Kjenner ikke noe utenom når jeg står rett over deigen og lukter. Jeg har ikke smakt det ferdige produktet enda, men søstera mi sa den var kjempegod... Skal iallefall prøve :)

OK, det høres bra ut. Jeg skal gi Bengt en sjanse hvis han dukker opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...