Gå til innhold

Er det vanlig at ungdom bruker et stygt språk seg imellom?

Anbefalte innlegg

Gjest Stygt språk
Skrevet

Var helt sjokkert over en ungdom jeg kjenner (jente). Det var svært grovt språk i kommunikasjonen mellom de andre ungdommene. Noen ord som fettedum, knulling av hverandre, og enda verre. Er dette vanlig eller? Hvordan blir deres holdning og verdier av dette språket egentlig? Synes de mater hjeren sin med stygt språk. Får en følelse av at de tror det skal være sånn.

Var du stygg i kommunikasjon med andre da du var ungdom (13-18 år)?

Kan huske vi tøffa oss litt i ungdomstiden ja, men aldri så grovt slik jeg ofte hører nå.

Skrevet

Helt normalt, i allefall da og der jeg bodde i ungdomstiden min. Og når det ble så normalt, var det heller ingen som ble såret av det. Pent, nei, men veldig normalt.

Skrevet

Da jeg var ung husker jeg at jeg hadde voldsom respekt for voksne, og banning og stygge ord var tabu.

Når vi ungdommene var alene derimot kunne jeg driste meg til å si både faen og helvete, men kun i spesielle situasjoner. Ikke som påfyll i absolutt alle setninger.

Jeg har selv en gutt på 14 med ADHD, og han er ram å banne. Det blir litt vanskelig for meg å si hva som er normalen blant andre ungdommer. Men jeg har en mistanke om at språket er langt styggere i dag enn da vi var unge. Tror ikke de bryr seg så mye om det er voksne til stede heller.

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Nei-jeg syns ikke det er normalt!

Jeg har to sønner på 18 og 20 år som aldri har hatt et sånt språkbruk.

De er selv sjokkert når de selv hører sånt språkbruk...

Og det sier jo litt da...

Gjest poltergeist
Skrevet

Ved å kun se dette i et generasjonsperspektiv, går man glipp av mye. Det er nok vel så mye et spørsmål om sosial bakgrunn. Og slik har det trolig vært i maaange år.

Skrevet

Jeg har hørt det og ja, og er like sjokkert som du er! Gutten min på 16 snakker ikke slik, foreldre til andre i klassen hans har sagt til meg at det er blitt kommentert i heimen deres hvor fint han snakker, han banner ikke engang!

Jeg hadde selvsagt heller ikke tålt det hvis jeg hadde hørt det!

mvh

Skrevet

Ja, det tror jeg er helt vanlig.

Jeg var ikke så fin i språket da jeg var i den alderen heller, jeg hadde to språk, et ut og et inne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...