Gå til innhold

Når katten trenger et bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Some people say cats never have to be bathed. They say cats lick themselves

clean. They say cats have a special enzyme of some sort in their saliva that

works like new, improved Wisk - dislodging the dirt where it hides and

whisking it away.

I've spent most of my life believing this folklore. Like most blind

believers, I've been able to discount all the facts to the contrary- the

kitty odors that lurk in the corners of the garage and dirt smudges that

cling to the throw rug by the fireplace.

The time comes, however, when a man must face reality; when he must look

squarely in the face of massive public sentiment to the contrary and

announce: "This cat smells like a port-a-potty on a hot day in Darrens

house."

When that day arrives at your house, as it has in mine, I have some advice

you might consider as you place your feline friend under you arm and head

for the bathtub:

-- Know that although the cat has the advantage of quickness and lack of

concern for human life, you have the advantage of strength. Capitalize on

that advantage by selecting the battlefield. Don't try to bathe him in an

open area where he can force you to chase him. Pick a very small bathroom.

If your bathroom is more than

four feet square, I recommend that you get in the tub with the cat and close

the sliding-glass doors as if you were about to take a shower. (A simple

shower curtain will not do. A berserk cat can shred a three-ply rubber

shower curtain quicker than a politician can shift positions.)

-- Know that a cat has claws and will not hesitate to remove all the skin

from your body. Your advantage here is that you are smart and know how to

dress to protect yourself. I recommend canvas overalls tucked into high-top

construction boots, a pair of steel-mesh gloves, an army helmet, a hockey

face mask and a long-sleeve

flak jacket.

-- Prepare everything in advance. There is no time to go out for a towel

when you have a cat digging a hole in your flak jacket. Draw the water. Make

sure the bottle of kitty shampoo is inside the glass enclosure. Make sure

the towel can be reached, even if you are lying on your back in the water.

-- Use the element of surprise. Pick up your cat nonchalantly, as if to

simply carry him to his supper dish. (Cats will not usually notice your

strange attire. They have little or no interest in fashion as a rule. If he

does notice your garb, calmly explain that you are taking part in a

product-testing experiment for J.C. Penney.)

-- Once you are inside the bathroom, speed is essential to survival. In a

single liquid motion, shut the bathroom door, step into the tub enclosure,

slide the glass door shut, dip the cat in the water and squirt him with

shampoo. You have begun one of the wildest 45 seconds of your life. Cats

have no handles.

Add the fact that he now has soapy fur, and the problem is radically

compounded. Do not expect to hold on to him for more that two or three

seconds at a time. When you have him, however, you must remember to give him

another squirt of shampoo and rub like crazy. He'll then spring free and

fall back into the water, thereby rinsing himself off. (The national record

is - for cats - three latherings, so don't expect too much.)

-- Next, the cat must be dried. Novice cat bathers always assume this part

will be the most difficult, for humans generally are worn out at this point

and the cat is just getting really determined. In fact, the drying is simple

compared to what you have just been through. That's because by now the cat

is semipermanently affixed to your right leg. You simply pop the drain plug

with your foot, reach for your towel and wait. (Occasionally, however, the

cat will end up clinging to the top of your army helmet. If this happens,

the best thing you can do is to shake him loose and to encourage him toward

your leg.) After all the water is drained from the tub, it is a simple

matter to just reach down and dry the cat.

In a few days the cat will relax enough to be removed from your leg. He will

usually have nothing to say for about three weeks and will spend a lot of

time sitting with his back to you. He might even become psychoceramic and

develop the fixed stare of a plaster figurine.

You will be tempted to assume he is angry. This isn't usually the case. As a

rule he is simply plotting ways to get through your defenses and injure you

for life the next time you decide to give him a bath. But, at least now he

smells a lot better.

Skrevet

Holdt på å le meg skakk.

Jeg har en ny katt, fikk den i hus for bare 2 uker siden. Har ikke prøvd å bade den ennå, men skal garantert følge din oppskrift når tiden er inne.....

Skrevet

He-he! Jeg er ganske fersk katteeier. Beskrivelsen din minte meg på da den nysgjerrige katten (3-4 mnd) datt i badekaret mens jeg tok et bad. Han fikk fart på seg, ja, og hopper aldri opp på badekarkanten mens jeg bader lenger...

Skrevet

He-he! Jeg er ganske fersk katteeier. Beskrivelsen din minte meg på da den nysgjerrige katten (3-4 mnd) datt i badekaret mens jeg tok et bad. Han fikk fart på seg, ja, og hopper aldri opp på badekarkanten mens jeg bader lenger...

Han var vel på musejakt:-)

Skrevet

Tror ingenting overgår hva en katt vi hadde opplevde i min oppvekst.

Han pleide nemlig å ligge oppå akvariet vi hadde (type stort), og fisket etter gullfiskene ved luftehullet i det ene hjørnet.

Lå der rimelig ofte med labben nedi vannet og forsøkte å huke fisk.

Men katten var ganske veslevoksen (veide mellom 7 og 8 kilo), så en dag skjedde det som måtte skje: Glassplata knakk, og katta ramla oppi akvariet.

Fikk da prov på hvor kjappe disse dyra er. 2-3 sekunder skjer det en hel masse som går så fort at det er umulig å se akkurat hva som skjer - og ¨så var katta ute av akvariet igjen og sto på gulvet.

Tilsynelatende ikke preget av den forutgående dramatikken.

Men vi merket oss selvsagt at katta aldri var på fisketur i akvariet etter dette.

Skrevet

Nå skal jeg gjøre noe jeg ikke pleier: nyansere.

Med litt ettertanke har aldri noen katt klort meg eller bitt mens jeg har badet dem.

Ta et tak med en hånd rundt begge forbena og en rundt begge bakbena. Putt katten en i en bøtte lunket vann med bakbena først, men ikke få vann i ansiktet eller ørene dens. Løft den opp og slipp den. vask den med sjampo mens du -ikke- prøver å holde den fast. Etter litt kan du løfte den opp på et bord og forsette. Ikke prøv å holde den fast, men løft den opp på bordet igjen når den hopper ned, og slipp. Til slutt roer den seg og sitter. Vask til slutt ansikt og ører med klut. Rolig og langsomt.

Skyll katten med samme bøttemetode et par ganger.

Så trenger du et par store håndkler. Ta det rolig og -ikke hold den fast-. La den hoppe og gå rundt. Tørk med klut i ansiktet og ørene.

Føneren er fin å ha. Hold den vekk fra katten til den ikke er redd lyden mer. De elsker varm føner, men er litt mistenksomme i førsten. Det må gå over først. Ikke blås i ører eller ansikt, det må katten og tida tørke selv.

Skrevet

katta mi pleide å ligge på badekarkanten hver gang jeg bada, og datt uti minst 2 ganger hver gang! slitsomt, men sånn var det :P hun så ikke ut til å like det, men det hindret henne ikke i å ligge der og duppe

Skrevet

Nå skal jeg gjøre noe jeg ikke pleier: nyansere.

Med litt ettertanke har aldri noen katt klort meg eller bitt mens jeg har badet dem.

Ta et tak med en hånd rundt begge forbena og en rundt begge bakbena. Putt katten en i en bøtte lunket vann med bakbena først, men ikke få vann i ansiktet eller ørene dens. Løft den opp og slipp den. vask den med sjampo mens du -ikke- prøver å holde den fast. Etter litt kan du løfte den opp på et bord og forsette. Ikke prøv å holde den fast, men løft den opp på bordet igjen når den hopper ned, og slipp. Til slutt roer den seg og sitter. Vask til slutt ansikt og ører med klut. Rolig og langsomt.

Skyll katten med samme bøttemetode et par ganger.

Så trenger du et par store håndkler. Ta det rolig og -ikke hold den fast-. La den hoppe og gå rundt. Tørk med klut i ansiktet og ørene.

Føneren er fin å ha. Hold den vekk fra katten til den ikke er redd lyden mer. De elsker varm føner, men er litt mistenksomme i førsten. Det må gå over først. Ikke blås i ører eller ansikt, det må katten og tida tørke selv.

Hehe ;-)

Det finnes riktige måter å gjøre ting på; og det finnes morsomme måter å beskrive ting på.

Ikke alltid de samsvarer nei *s*

Skrevet

Hehe ;-)

Det finnes riktige måter å gjøre ting på; og det finnes morsomme måter å beskrive ting på.

Ikke alltid de samsvarer nei *s*

Det er mytologi, bygge på myter og alt man kan gjøre feil.

De tilfellene jeg vet om hvor kattevask har gått berserk, så er det begått feil. Ei dame jeg kjenner er i stand til å bade en hvilken som helst katt. Godt håndlag og gode erfaringer for katten gjør underverker. Egentlig elsker de fleste å blir tørket og fønet, men gode forberedelser og taktikk er ukjent for de fleste, dermed går det galt.

Vann i øra er som bensin på et bål. Forsøk på å holde den fast er å be om trøbbel.

Ta hardt i den, vær klønete, hell vann i øra på den OG hold den fast, du og katten blir veldig ulykkelige. De fins jo de som har knekt ribbein eller ryggen på katten og selv blitt blind på ene øyet i forsøket på å bade en katt.

ikke fast nick
Skrevet

Det er mytologi, bygge på myter og alt man kan gjøre feil.

De tilfellene jeg vet om hvor kattevask har gått berserk, så er det begått feil. Ei dame jeg kjenner er i stand til å bade en hvilken som helst katt. Godt håndlag og gode erfaringer for katten gjør underverker. Egentlig elsker de fleste å blir tørket og fønet, men gode forberedelser og taktikk er ukjent for de fleste, dermed går det galt.

Vann i øra er som bensin på et bål. Forsøk på å holde den fast er å be om trøbbel.

Ta hardt i den, vær klønete, hell vann i øra på den OG hold den fast, du og katten blir veldig ulykkelige. De fins jo de som har knekt ribbein eller ryggen på katten og selv blitt blind på ene øyet i forsøket på å bade en katt.

Jeg har hatt katter i de siste 25 årene minst, og har da aldri opplevd at det har vært nødvendig å bade dem. Det har holdt med en våt klut og så tørke med håndkle etterpå.

Skrevet

Jeg har hatt katter i de siste 25 årene minst, og har da aldri opplevd at det har vært nødvendig å bade dem. Det har holdt med en våt klut og så tørke med håndkle etterpå.

Det er sikkert godt nok på korthåra, men med lang pels, så lukter det ugh-ugh etter 2-3 uker, selv om de bare er inne. De er levende støvtørkere.

Vaskevannet er grått av møkk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...