Gå til innhold

Jeg leser til matteeksamen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er sikkert enkelt for alle andre *skjemmes* men ikke for meg.

Det gjelder _ikke_ en innleveringsoppgave, men basic kunnskap i sannsynlighetsregning.

Matte er ikke mitt fag.

Kunne noen forklare meg litt? På forhånd takk!

Altså: Kari spiller ludo. Hun har kastet 25 ganger uten å få en 6'er. Hva tror du er sannsynligheten for at hun får 6'er i det 26. kastet?

:::

For meg er begrunnelsen for svaret viktigere enn svaret.

Spørsmålet kom på side 1 i boka, så dette er basic stoff!

*isj*

lalala1365380457
Skrevet

1/6 sannsynlighet?! for dette kastet vil i bunn og grunn ikke bli påvirket av de andre kastene, det er like stor sannsynlighet for å få 1,2,3osv

Gjest Princess Peach
Skrevet

Sannsynligheten er alltid 1:6 for å få et gitt antall på terningen. Terningen "husker" ikke hva du har slått i de foregående kast.

Gjest alternativ begrunnelse
Skrevet

Du blir kun spurt om å svare på utfallet for et enkelt kast. Da er utfallet uavhengig av de foregående. Legg merke til at det som allerede har skjedd, skal du ikke regne med. Da blir det slik de andre skrev.

Dersom du skal svare på resultat av flere kast/ kombinasjoner av kast, alt fram i tid, f.eks. sannsynlighet for å få 25 ganger uten 6 og deretter 6, blir beregningen annerledes.

I så fall kan du bruke urnemodellen. Da er hvert enkelt uttrekk uavhengig av de foregående. Hvert enkelt terningkast tilsvarer uttrekk av kule fulgt av tilbakelegging av kule i urnen. For de 25 første uttrekkene er rekkefølgen uvesentlig, da har du uordnet uttrekk. Da regner du med kombinatorikk og permutasjoner. Men alt dette kommer du nok til senere i pensum. Lykke til.

Gjest Elextra
Skrevet

Som de andre sier, sjansen vil bestandig være 1:6, uansett om det er 1. eller 25. kastet. Du har et uendelig antall kast å ta av, og sannsynligheten vil bestandig være den samme.

Skrevet

_Takk_ for svarene, folkens!

Naturligvis har dere rett!

Jeg har nå sittet nesten 3 timer med matematikk i kveld, og begynner å forstå litt...

Dette skal jeg klare! Foreløpig har jeg brukbar tid på meg, og det trenger jeg virkelig!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...