Gå til innhold

Leger!!!

Anbefalte innlegg

Eller snarere legen min..

Var hos legen igjen idag. Psyk hadde ringt på forhånd for å forklare litt. Kom inn, h*n spør ikke hvordan det går, sier bare at h*n fikk tlf fra psyk, og at det var unødvendig. Korteste timen jeg har hatt. Fikk sykemelding, resept, leverte papirer fra NAV og gikk. Og gråt hele veien til bussen.

Litt roligere nå. Må kanskje ha mer avstand til legen. Men er vondt. Bare håper på at h*n tar kontakt med psyk før h*n skriver legeerklæringen til NAV. Eller at psyk fikk sagt litt og at h*n tok det alvorlig. For h*n aner jo ikke hva som feiler meg eller hvordan jeg har det!

Hadde mange skrekkscenarioer for denne dagen, men akkurat det hadde jeg ikke ventet! Bare krysser fingrene nå for at en klok saksbehandler som jeg fikk god kontakt med og psyk er nok.

Hva skjedde egentlig? Noen som skjønner? Ble h*n fornærmet? Har hatt ganske stor tillit til denne legen, nå vet jeg ikke lenger. Litt oppgitt i dag..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var legen sur?

Det du beskriver kan også tolkes som om legen ville fortelle deg at h*n også har oppfattet at du sliter, og at du ikke trenger å være redd for ikke å bli hørt om du forteller ting selv til legen.

Dersom legen i tillegg hadde usedvanlig mye å gjøre den dagen, så kan det forklare den korte timen...

Mener ikke å si at du har feiltolket, bare lufte muligheten for alternative tolkninger av situasjonen.

Synes det er leit at du skulle få denne opplevelsen, få ting er vondere enn opplevelsen av avvisning...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980152
Del på andre sider

Var legen sur?

Det du beskriver kan også tolkes som om legen ville fortelle deg at h*n også har oppfattet at du sliter, og at du ikke trenger å være redd for ikke å bli hørt om du forteller ting selv til legen.

Dersom legen i tillegg hadde usedvanlig mye å gjøre den dagen, så kan det forklare den korte timen...

Mener ikke å si at du har feiltolket, bare lufte muligheten for alternative tolkninger av situasjonen.

Synes det er leit at du skulle få denne opplevelsen, få ting er vondere enn opplevelsen av avvisning...

H*n var ikke sur, bare veldig avvisende. Og spurte ikke hvordan det gikk. Fikk på en måte bekreftet litt at den telefonen trengtes, men ikke hjalp. Rett etter at jeg hadde forklart at jeg fikk litt panikk av at h*n snakket om øking og å "kanskje være i mål til jul" sa h*n at det var viktig at jeg tok kontakt m NAV "i tilfelle vi ikke var i mål før jul". (Har heldigvis kontakt allerede)

Strever med å finne forklaringe jeg og. Men vet ikke om jeg klarer det denne gangen. Er vondt ja, spesiellt når man er så sårbar som iallfall jeg er hos legen. Men, det går jo. Lettere nå når jeg er litt sint!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980233
Del på andre sider

Kjære deg skal!

Uff for en dag du har hatt! Det er ikke godt med slike opplevelser.

Det var ett par ting jeg ikke helt skjønte. Var det å gå inn på hvordan du hadde det, legen mente var overflødig, eller siktet legen da til det psykologen hadde informert om?

At psykologen ikke hadde trengt å ta kontakt?

Jeg har ikke den fullstendige forståelsen av hvilken prosess du befinner deg i, i forhold til NAV, men jeg håper at det kloke mennesket du der har hatt kontakt med, også forholder seg klokt til informasjonen psykologen har sendt dit.

Det at du har etablert en god dialog med en saksbehandler der, er sikkert gull verd. Det vil kanskje gjøre at du føler deg tryggere, og oppleve at de tar situasjonen på alvor.

Du skriver at legen ikke kjenner situasjonen. Det er selvsagt ingen ønskesituasjon, når vedkommende skal beskrive din tilstand. Er legens uttalelse viktigere enn psykologens uttalelse tror du?

Jeg går utifra at de på NAV, som folk flest, skjønner at en psykolog kjenner pasientens situasjon bedre enn en allmenlege??? Eller hva?

Når det er sagt skjønner jeg at det rent formelt er en del ting som kun fastlegen har myndighet til å skrive.

Det er viktig at fastlegene rundt omkring er bevisste på at det sosiale i en konsultasjon har stor betydning. Kanskje har den større betydning for pasienter med psykiske lidelser. Det er liksom personligheten sin man kommer med. Man er nok da langt mere sårbar for sleivete uttalelser, enn hvis man kommer med en bihulebetennelse!

Som frosken skriver, kan forklaringen ligge i tidsnød, eller andre praktiske forhold, men ubehagelig er erfaringen uansett.

Jeg håper du har gjenvunnet hvilepulsen, og at du har fått det hele litt på avstand.

Godt at du har en god psykolog i ryggen, som forhåpentligvis får deg helskinnet gjennom denne prosessen!

Stor klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980264
Del på andre sider

H*n var ikke sur, bare veldig avvisende. Og spurte ikke hvordan det gikk. Fikk på en måte bekreftet litt at den telefonen trengtes, men ikke hjalp. Rett etter at jeg hadde forklart at jeg fikk litt panikk av at h*n snakket om øking og å "kanskje være i mål til jul" sa h*n at det var viktig at jeg tok kontakt m NAV "i tilfelle vi ikke var i mål før jul". (Har heldigvis kontakt allerede)

Strever med å finne forklaringe jeg og. Men vet ikke om jeg klarer det denne gangen. Er vondt ja, spesiellt når man er så sårbar som iallfall jeg er hos legen. Men, det går jo. Lettere nå når jeg er litt sint!

Bra at du er litt sint:-)

Det er slitsomt med leger som ikke er så gode til å kommunisere i perioder hvor man selv er ekstra sårbar.

Bra at du har kontakt med nav.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980278
Del på andre sider

Kjære deg skal!

Uff for en dag du har hatt! Det er ikke godt med slike opplevelser.

Det var ett par ting jeg ikke helt skjønte. Var det å gå inn på hvordan du hadde det, legen mente var overflødig, eller siktet legen da til det psykologen hadde informert om?

At psykologen ikke hadde trengt å ta kontakt?

Jeg har ikke den fullstendige forståelsen av hvilken prosess du befinner deg i, i forhold til NAV, men jeg håper at det kloke mennesket du der har hatt kontakt med, også forholder seg klokt til informasjonen psykologen har sendt dit.

Det at du har etablert en god dialog med en saksbehandler der, er sikkert gull verd. Det vil kanskje gjøre at du føler deg tryggere, og oppleve at de tar situasjonen på alvor.

Du skriver at legen ikke kjenner situasjonen. Det er selvsagt ingen ønskesituasjon, når vedkommende skal beskrive din tilstand. Er legens uttalelse viktigere enn psykologens uttalelse tror du?

Jeg går utifra at de på NAV, som folk flest, skjønner at en psykolog kjenner pasientens situasjon bedre enn en allmenlege??? Eller hva?

Når det er sagt skjønner jeg at det rent formelt er en del ting som kun fastlegen har myndighet til å skrive.

Det er viktig at fastlegene rundt omkring er bevisste på at det sosiale i en konsultasjon har stor betydning. Kanskje har den større betydning for pasienter med psykiske lidelser. Det er liksom personligheten sin man kommer med. Man er nok da langt mere sårbar for sleivete uttalelser, enn hvis man kommer med en bihulebetennelse!

Som frosken skriver, kan forklaringen ligge i tidsnød, eller andre praktiske forhold, men ubehagelig er erfaringen uansett.

Jeg håper du har gjenvunnet hvilepulsen, og at du har fått det hele litt på avstand.

Godt at du har en god psykolog i ryggen, som forhåpentligvis får deg helskinnet gjennom denne prosessen!

Stor klem fra

Vet du - det er jeg ikke sikker på! Nå er jeg mest sint. Venter ikke at legen skal være noen psykolog. Men - når h*n skal følge opp medisinering og sykemelding og skrive legeerklæring til NAV i forbindelse med rehabiliteringspengesøknad, så er det vel vesentlig å vite hvordan pasienten har det? HAr man en depresiv lidelse så har man vel ikke så mye annet å gå utifra, eller?

Og når pasienten sliter med å formidle dette, så burde det jo være bra at psykologen tar kontakt? Så enkelt synes jeg det er. Men det er det tydligvis ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980284
Del på andre sider

Annonse

Bra at du er litt sint:-)

Det er slitsomt med leger som ikke er så gode til å kommunisere i perioder hvor man selv er ekstra sårbar.

Bra at du har kontakt med nav.

Jepp! Spesiellt når de sier til psyk at de ikke skjønner vitsen for "vi har så god kommunikasjon". Nå måtte jeg faktisk le litt og. Hadde nesten glemt det, men det var faktisk akkurat det psyk sa i går at h*n hadde sagt.

(PS Møtte denne damen på senteret i går, stjerne..?)

*vifter med øyevippene*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980292
Del på andre sider

Jepp! Spesiellt når de sier til psyk at de ikke skjønner vitsen for "vi har så god kommunikasjon". Nå måtte jeg faktisk le litt og. Hadde nesten glemt det, men det var faktisk akkurat det psyk sa i går at h*n hadde sagt.

(PS Møtte denne damen på senteret i går, stjerne..?)

*vifter med øyevippene*

Ok - halv stjerne for damen og halv som kompensasjon for å holde ut med lege med litt dårlig selvinnsikt.

*limer en stjerne inn i kortet*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980312
Del på andre sider

kjære deg.. først av alt.. du skal ha ros for at du blir sint. jeg har ofte, i senere tid, vurdert om jeg skal sende deg og bibbs på bøllekurs. jeg synes dere kommer dere, sakte riktignok.. men gud hvilken forbedring.

deretter.du er i en ytterst sårbar situasjon. og spes i dag! I dag har du ikke hud igjen.. både med tanke på hva som har hendt den seneste tid OG denne dagen som faktisk var viktig for deg. det er umulig å ikke ta seg nær av dette mennesket, men du kan bare ikke tillate deg det. det er _ikke_ verdt å bruke kreftene sine på slike "situasjoner", det tapper deg.

egentlig burde du har spurt ham, eller gjort ham oppmerksom på sin egen væremåte.. kanskje hadde han bare noe annet i tankene..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980395
Del på andre sider

kjære deg.. først av alt.. du skal ha ros for at du blir sint. jeg har ofte, i senere tid, vurdert om jeg skal sende deg og bibbs på bøllekurs. jeg synes dere kommer dere, sakte riktignok.. men gud hvilken forbedring.

deretter.du er i en ytterst sårbar situasjon. og spes i dag! I dag har du ikke hud igjen.. både med tanke på hva som har hendt den seneste tid OG denne dagen som faktisk var viktig for deg. det er umulig å ikke ta seg nær av dette mennesket, men du kan bare ikke tillate deg det. det er _ikke_ verdt å bruke kreftene sine på slike "situasjoner", det tapper deg.

egentlig burde du har spurt ham, eller gjort ham oppmerksom på sin egen væremåte.. kanskje hadde han bare noe annet i tankene..

Skal få sagt i fra før eller siden, enten når jeg er mindre sårbar eller hvis jeg bytter til en annen lege etterhvert. Med tanke på hva psyk sa i tlf i går etter at hun hadde snakket med legen så var det ikke bare litt fjernhet nei. Som jeg skrev til frosk i sted, så må jeg nesten le litt. Med tanke på at legen sa til henne i går at h*n ikke skjønte vitsen, for "vi hadde så bra kommunikasjon"..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980413
Del på andre sider

Skal få sagt i fra før eller siden, enten når jeg er mindre sårbar eller hvis jeg bytter til en annen lege etterhvert. Med tanke på hva psyk sa i tlf i går etter at hun hadde snakket med legen så var det ikke bare litt fjernhet nei. Som jeg skrev til frosk i sted, så må jeg nesten le litt. Med tanke på at legen sa til henne i går at h*n ikke skjønte vitsen, for "vi hadde så bra kommunikasjon"..

dere hadde så bra kommunikasjon ja.. vel god og god fru blom.

kan det tenkes at han ble snurt/fornærmet..? (helt idiotisk av ham å bli det, han burde satt pris på samtalen og den burde åpnet opp for en god samtale med deg)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980430
Del på andre sider

dere hadde så bra kommunikasjon ja.. vel god og god fru blom.

kan det tenkes at han ble snurt/fornærmet..? (helt idiotisk av ham å bli det, han burde satt pris på samtalen og den burde åpnet opp for en god samtale med deg)

Er det det virker som! Og det er jo direkte pinlig, eller? Er forøvrig en dame. Tenkte når jeg leste det at dette høres ut som en mann. Men ikke denne gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980436
Del på andre sider

Annonse

Er det det virker som! Og det er jo direkte pinlig, eller? Er forøvrig en dame. Tenkte når jeg leste det at dette høres ut som en mann. Men ikke denne gangen.

kvinnelige leger kan være like sure som menn, og omvendt. kjønn spiler ingen rolle :-)

men tja.. kanskje det.. kanskje ble vedk. litt snurt/fornærmet over at ikke du ga denne informasjonen selv.. siden vedk åpenbart antok at dere hadde en god relasjon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980445
Del på andre sider

kvinnelige leger kan være like sure som menn, og omvendt. kjønn spiler ingen rolle :-)

men tja.. kanskje det.. kanskje ble vedk. litt snurt/fornærmet over at ikke du ga denne informasjonen selv.. siden vedk åpenbart antok at dere hadde en god relasjon

I know! Hadde virklig ikke trodd jeg skulle oppleve det med denne legen Men gud så godt det er å være litt sint! :)

PS Sjekk mail..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251273-leger/#findComment-1980454
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...