Gå til innhold

Burde jeg gi litt mer f.. i forhold til sønnen min.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har også fulgt opp til den store gullmedalje gjennom ungdomsskolen.

Datteren min har ingen spesielle problemer, men de hadde nesten ikke undervisning i enkelte fag. Dermed måtte man enten omtrent avskrive dem, eller ta alt hjemme.

Jeg gledet meg minst like mye som henne til skoleferiene, for å slippe lekse- og prøvemaset. De hadde forferdelig mye lekser og innleveringer i ungdomsskolen, og resultatene er ganske avgjørende for hvor de havner senere.

Jeg har satt tidsgrenser for hvor mye jeg orker, f.eks. et fast klokkeslett for når vi slutter, uansett hvor langt vi har kommet.

Det har faktisk blitt litt bedre nå som hun går på videregående, men det er sikkert fordi hun ikke går på studiespesialisering. Det tror jeg ingen av oss hadde overlevd (for ordens skyld: jeg mestrer det faglige). De bruker tiden på skolen mer fornuftig, og har lengre frist på leksene. Så jeg har etpar litt lettere år nå, før lillebroren får mye lekser * sukk *

Dette ble ikke særlig konstruktivt, budskapet er vel bare at du ikke er alene. Og ikke forlang at han skal holde et bestemt nivå i absolutt alle fag, det finnes verre skjebner enn ikke å komme inn på eliteskolene det mases sånn om her i byen.

"Jeg har satt tidsgrenser for hvor mye jeg orker, f.eks. et fast klokkeslett for når vi slutter, uansett hvor langt vi har kommet"

Jeg har tenkt på det samme.

I går da klokka var 22.00 på kvelden (han var ekstra rørete i går), måtte jeg si at nå måtte han bare blåse i resten av leksene, for nå måtte prøven priorteres. Vi satt og øvde på prøve frem til 23.00. ALT for sent selvfølgelig. Heldigvis hadde vi øvd kvelden før også og det var enkelt stoff å komme igjennom.

Vi kan ikke fortsette å ha det slik.

Jeg sa i går at heretter skal ALLE lekser være ferdig kl.18.00, slik at både han og jeg kan få litt mer fritid. Og hvis han ikke er ferdig da, får han gå på skolen uten å ha gjort lekser.Jeg må presse han litt.Vet ikke om det er lurt, men tanken er at hvis han må følge med på klokka og vet at han må være ferdig innen den tiden, vil det sette litt fart på han. Han er nemlig veldig opptatt av at leksene skal gjøres. Vil ikke møte opp på skolen uten å ha gjort leksene. Det er flaut.

"Det har faktisk blitt litt bedre nå som hun går på videregående, men det er sikkert fordi hun ikke går på studiespesialisering. Det tror jeg ingen av oss hadde overlevd (for ordens skyld: jeg mestrer det faglige). De bruker tiden på skolen mer fornuftig, og har lengre frist på leksene. Så jeg har etpar litt lettere år nå, før lillebroren får mye lekser * sukk *

Vi har snakket om det og kommer til å råde sønnen vår til å velge et yrke allerede på videregående vi også. Tror det er best for han.Men vi får se hvordan ungdomskolen utvikler seg videre.

Han vil egentlig bli romfarer han he he.

Søsteren hans har bestemt seg for realfag og har allerede bestemt seg for at hun skal ha teoretisk matte andreåret.

Vi behøver ikke å råde henne. Det er ihvertfall deilig at jeg foreløpig bare har det ene barnet og konsentrere meg om.

rart at søsken kan bli så vidt forskjellig.

Men neste år begynner minstemor på skolen.

Jeg lurer på hvordan de henter overskudd fra de som har en 5-6-7-8 unger:)

Skrevet

"Jeg har satt tidsgrenser for hvor mye jeg orker, f.eks. et fast klokkeslett for når vi slutter, uansett hvor langt vi har kommet"

Jeg har tenkt på det samme.

I går da klokka var 22.00 på kvelden (han var ekstra rørete i går), måtte jeg si at nå måtte han bare blåse i resten av leksene, for nå måtte prøven priorteres. Vi satt og øvde på prøve frem til 23.00. ALT for sent selvfølgelig. Heldigvis hadde vi øvd kvelden før også og det var enkelt stoff å komme igjennom.

Vi kan ikke fortsette å ha det slik.

Jeg sa i går at heretter skal ALLE lekser være ferdig kl.18.00, slik at både han og jeg kan få litt mer fritid. Og hvis han ikke er ferdig da, får han gå på skolen uten å ha gjort lekser.Jeg må presse han litt.Vet ikke om det er lurt, men tanken er at hvis han må følge med på klokka og vet at han må være ferdig innen den tiden, vil det sette litt fart på han. Han er nemlig veldig opptatt av at leksene skal gjøres. Vil ikke møte opp på skolen uten å ha gjort leksene. Det er flaut.

"Det har faktisk blitt litt bedre nå som hun går på videregående, men det er sikkert fordi hun ikke går på studiespesialisering. Det tror jeg ingen av oss hadde overlevd (for ordens skyld: jeg mestrer det faglige). De bruker tiden på skolen mer fornuftig, og har lengre frist på leksene. Så jeg har etpar litt lettere år nå, før lillebroren får mye lekser * sukk *

Vi har snakket om det og kommer til å råde sønnen vår til å velge et yrke allerede på videregående vi også. Tror det er best for han.Men vi får se hvordan ungdomskolen utvikler seg videre.

Han vil egentlig bli romfarer han he he.

Søsteren hans har bestemt seg for realfag og har allerede bestemt seg for at hun skal ha teoretisk matte andreåret.

Vi behøver ikke å råde henne. Det er ihvertfall deilig at jeg foreløpig bare har det ene barnet og konsentrere meg om.

rart at søsken kan bli så vidt forskjellig.

Men neste år begynner minstemor på skolen.

Jeg lurer på hvordan de henter overskudd fra de som har en 5-6-7-8 unger:)

Det er mange valgmuligheter i våre dager selv om de går på yrkesfag, hvis de tar det tredje året. Flere linjer har egne påbygningsår som gir generell studiekompetanse, slik at de kan beholde litt av det de er spesielt interessert i, selv om det er mye allmenfag.

Datteren min ser det som en mulighet for å overleve vgs uten å bli altfor drittlei. Hun mister muligheten til å få _spesiell_ studiekompetanse (realfagsfordypning), men det har hun visst i maaange år at hun ikke er interessert i.

Lillebroren er en helt annen type - da det ifjor var mye snakk om vgs hjemme, bestemte han seg raskt for idrettslinja :-) Helst ville han nok gå på en slags utflukt- og friminutt-linje...

Gjest bare sånn apropos
Skrevet

Har han en diagnose da? Har han vært utredet?

Kan jo hende han kan ha krav på leksehjelp fra skolen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Har han en diagnose da? Har han vært utredet?

Kan jo hende han kan ha krav på leksehjelp fra skolen.

Diagnosen er immunsvikt. Det er medfødt, men han fikk diagnosen i 2004. Og den vil han ha livet ut.

Jeg vet ikke om han kan få leksehjelp, men vet ihvertfall at vi kan søke om rett til utvidet tid på prøver.

Vi hadde tenkt å se det an, før vi gjør det, fordi gutten selv helst ikke vil bli sykeliggjort. Han vil være som andre.

Med medisiner så er han jo det også, bortsett fra den dårlige hørselen. Det skal vurderes opersjon snart, så vi håper fortsatt på at han en dag skal bli bra.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er mange valgmuligheter i våre dager selv om de går på yrkesfag, hvis de tar det tredje året. Flere linjer har egne påbygningsår som gir generell studiekompetanse, slik at de kan beholde litt av det de er spesielt interessert i, selv om det er mye allmenfag.

Datteren min ser det som en mulighet for å overleve vgs uten å bli altfor drittlei. Hun mister muligheten til å få _spesiell_ studiekompetanse (realfagsfordypning), men det har hun visst i maaange år at hun ikke er interessert i.

Lillebroren er en helt annen type - da det ifjor var mye snakk om vgs hjemme, bestemte han seg raskt for idrettslinja :-) Helst ville han nok gå på en slags utflukt- og friminutt-linje...

Ja, det er mange muligheter. Vi var på et orienteringsmøte her om dagen og mye har forandret seg, siden jeg gikk på skolen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Får vondt i magen av å tenke på at sånn blir det sikkert her også om et par år.

Jeg tror nok ikke jeg klarer å holde ut med lekser hver eneste dag så her blir det sikkert ikke 4ere før noen andre hjelper til på en eller annen måte.

Jeg er allerede drittlei lekser å jeg som jobber på skole av alle ting!

Er det ADHD han har?

Da har du vel rett på ekstra undervisning?

sammfunnskritiker
Skrevet

Drøft med pptjenesten og klassekontakten om alternatiove lærestiler for gutten!

Ingen er tjent med at lekser er en jobb. Lekser skal være gøy, og det er en utfordring...

Skrevet

Han har pc på rommet sitt og bruker den til leksehjelp, når det er behov.

Ellers er det riktig at han er sliten etter en skoledag. Han sier selv at han må konsentrere seg veldig for å høre hva læreren sier og er det summing irundt fra medelever, hører han ingenting. Ikke rart han blir sliten.

Siste halvåret på barneskolen hadde han en veldig fin periode og faktisk synes jeg det gikk mye bedre med leksene også , så jeg er ganske sikker på at det er en sammenheng.

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men han har fått høreapparater vel? Har de (han og lærer) forsøkt å bruke sender og mottaker?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men han har fått høreapparater vel? Har de (han og lærer) forsøkt å bruke sender og mottaker?

Høreapparat er helt utelukket med det problemet han har. Orene hans er fulle av slim og da vil ikke høreapparat ha noen virkning.

Skrevet

Han har pc på rommet sitt og bruker den til leksehjelp, når det er behov.

Ellers er det riktig at han er sliten etter en skoledag. Han sier selv at han må konsentrere seg veldig for å høre hva læreren sier og er det summing irundt fra medelever, hører han ingenting. Ikke rart han blir sliten.

Siste halvåret på barneskolen hadde han en veldig fin periode og faktisk synes jeg det gikk mye bedre med leksene også , så jeg er ganske sikker på at det er en sammenheng.

Tilrettelegger skolen undervisningen for ham? Det burde i så fall gjøres. Jeg husker at det ble gjort for en elev, det ble bl.a. lagt gulvteppe i klasserommet for å redusere støy. Kunne teleslynge være til nytte for ham?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tilrettelegger skolen undervisningen for ham? Det burde i så fall gjøres. Jeg husker at det ble gjort for en elev, det ble bl.a. lagt gulvteppe i klasserommet for å redusere støy. Kunne teleslynge være til nytte for ham?

Jeg er sikkert ikke flink nok til å kreve noe. Hva er teleslynge forresten?

Jeg har sagt ifra at han må sitte fremst i klasserommet. Jeg har sagt i fra om at han (så godt det lar seg gjøre) ikke bør sitte sammen med noen som forstyrrer og tar oppmerksomheten vekk fra undervisningen. De sitter i grupper.

Jeg har gjort oppmerksom på at han går glipp av mye, at ting ofte må gjentas med høyere stemme og direkte øyekontakt.

Noe mer enn det har jeg ikke tenkt over at jeg kan kreve.

Jeg går jo stadig med et håp om at han skal bli bedre. Nå skal han snart inn til vurdering for operasjon. Jeg håper veldig på at det kan være løsningen.

Skrevet

Jeg er sikkert ikke flink nok til å kreve noe. Hva er teleslynge forresten?

Jeg har sagt ifra at han må sitte fremst i klasserommet. Jeg har sagt i fra om at han (så godt det lar seg gjøre) ikke bør sitte sammen med noen som forstyrrer og tar oppmerksomheten vekk fra undervisningen. De sitter i grupper.

Jeg har gjort oppmerksom på at han går glipp av mye, at ting ofte må gjentas med høyere stemme og direkte øyekontakt.

Noe mer enn det har jeg ikke tenkt over at jeg kan kreve.

Jeg går jo stadig med et håp om at han skal bli bedre. Nå skal han snart inn til vurdering for operasjon. Jeg håper veldig på at det kan være løsningen.

Teleslynge tror jeg fungerer som vanlige hodetelefoner, læreren må ha en liten mikrofon på seg. Teppe på gulvet vil redusere akustikken og dempe støynivået i klasserommet. Jeg vet ikke hvem du skal alliere deg med for å få hjelp til tilrettelegging, kanskje PPT?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Teleslynge tror jeg fungerer som vanlige hodetelefoner, læreren må ha en liten mikrofon på seg. Teppe på gulvet vil redusere akustikken og dempe støynivået i klasserommet. Jeg vet ikke hvem du skal alliere deg med for å få hjelp til tilrettelegging, kanskje PPT?

Tror du det kan fungere med T-slynge da, når problemet er slim i ørene?

Synes det er vanskelig å kreve så mye. Teppe på gulvet vil jeg tro vil være usundt også, for mange elever.

Skrevet

Synes det er vanskelig å kreve så mye. Teppe på gulvet vil jeg tro vil være usundt også, for mange elever.

Om han ikke har høreapparat, vil vel ikke teleslynge fungere, tror jeg. Vi hadde ei med høreapparat i klassen på ungdomsskolen, og da ble det brukt teleslynge.

http://tinyurl.com/y6wwbe

Skrevet

Ja, det er jo dumt i forhold til astmatikere, inneklima og sånt. Teleslynge er jo et mye enklere tiltak. Det vil i hvertfall forsterke lyden, og han får lyden rett på øret i stedet for at den blander seg med alle andre lyder. Jeg ville prøvd i hvertfall. Kanskje hjelpemiddelsentralen låner ut sånt?

Eldste sønnen min hadde væske i mellomøret som liten, språkutviklingen hans kom helt ut av lage og han sliter enda med ettervirkninger. Han ble operert og har stort sett vært fin etter det. Håper operasjon kan hjelpe gutten din også :o)

Skrevet

Om han ikke har høreapparat, vil vel ikke teleslynge fungere, tror jeg. Vi hadde ei med høreapparat i klassen på ungdomsskolen, og da ble det brukt teleslynge.

http://tinyurl.com/y6wwbe

Så synd, jeg trodde det var en slags hodetelefon man kunne feste på seg og bruke også uten høreapparat.

Skrevet

Så synd, jeg trodde det var en slags hodetelefon man kunne feste på seg og bruke også uten høreapparat.

Jeg kjenner ikke til det, annet enn hun i klassen min. Men i følge linken kan man ikke det. Rart, egentlig, at man ikke kan bruke hodetelefon e.l.

Skrevet

"Men også en liten stikk til deg; verden trenger også søppeltømmere. Vi trenger håndtverkere, tømrere, ingeniører, rørleggere osv osv...Folk som kan JOBBE og KAN ting. Altså ikke bare akademikere"

Du verden! Javisst trenger vi det og her ramser du opp mange flotte yrker. Men en viss basiskunnskap bør vel alle ha.

Javisst..Basiskunnskap har jo de aller fleste da. Også søppeltømmere. Men noen trenger ikke en bok for å få den inn..skjønner? Reagerte litt impulsivt kanskje, men jeg får fnatt av at folk skal rakke ned på andre yrker, noe jeg oppfattet at du indirekte gjorde. Derfor det lille stikket til deg.

Vet jo at søppeltømmer ikke er noe høystatusyrke eller noe man drømmer om, men vi trenger dem mer enn folk er klar over, og noen ER faktisk søppeltømmere, noen er gift med dem og noen er barna aller foreldrene til en, og de kan også finne på å lese her, og faktisk bli såret over slike holdninger. (det er ikke bare deg selvfølgelig, men jeg kan ikke svare moromenn på TV;) Tenker da også på alle kassadamene på Rimi og alle andre det er "moro" å rakke ned på.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Javisst..Basiskunnskap har jo de aller fleste da. Også søppeltømmere. Men noen trenger ikke en bok for å få den inn..skjønner? Reagerte litt impulsivt kanskje, men jeg får fnatt av at folk skal rakke ned på andre yrker, noe jeg oppfattet at du indirekte gjorde. Derfor det lille stikket til deg.

Vet jo at søppeltømmer ikke er noe høystatusyrke eller noe man drømmer om, men vi trenger dem mer enn folk er klar over, og noen ER faktisk søppeltømmere, noen er gift med dem og noen er barna aller foreldrene til en, og de kan også finne på å lese her, og faktisk bli såret over slike holdninger. (det er ikke bare deg selvfølgelig, men jeg kan ikke svare moromenn på TV;) Tenker da også på alle kassadamene på Rimi og alle andre det er "moro" å rakke ned på.

Det ville virkelig ikke ligne meg å rakke ned på noen som helst yrker, men jeg referte til et utsagn mannen min hadde sagt.

Søppeltømmer er et helt greit og ikke minst veldig viktig yrke, men sønnen min med immunsvikten bør helst ikke bli det da.

Skrevet

Det ville virkelig ikke ligne meg å rakke ned på noen som helst yrker, men jeg referte til et utsagn mannen min hadde sagt.

Søppeltømmer er et helt greit og ikke minst veldig viktig yrke, men sønnen min med immunsvikten bør helst ikke bli det da.

Ja det er jo noe annet;) Fint hvis du ikke mente det sånn, og stram opp mannen din:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...