Gå til innhold

Kan vi en gang for alle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...fastslå at "nysgjerrig" skrives slik og ikke "nyskjerrig"? Jeg tror ikke jeg orker å se det ordet skrevet feil flere ganger ;)

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• jubalong70

8

• Orio

8

• 4barns mor-77

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest tøysetull
Skrevet

Hva med "ny-gjerrig"? Det betyr noe annet altså.

Skrevet

Får det med i overskriften, så får de fleste det med seg. Er for øvrig helt enig med deg, sliter med dårlig toleranse overfor skrivefeil. :-)

Skrevet

He, he. Det er så utrolig mange skrivefeil som går igjen her. Lurer egentlig på hvorfor man ikke lærer barna mer rettskrivning... For det virker unektelig som om mange ikke har lært det.

Og for ordensskyld, jeg snakker ikke om skriveleifer som skjer pga hastverk på tastaturet. Jeg snakker heller ikke om dyslektikere som har problemer.

Skrevet

He, he. Det er så utrolig mange skrivefeil som går igjen her. Lurer egentlig på hvorfor man ikke lærer barna mer rettskrivning... For det virker unektelig som om mange ikke har lært det.

Og for ordensskyld, jeg snakker ikke om skriveleifer som skjer pga hastverk på tastaturet. Jeg snakker heller ikke om dyslektikere som har problemer.

Ordensskyld?

Sorry, jeg måtte bare. ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synes alle skal begynne å henge seg opp i andres skrivefeil (med mindre vi snakker åpenbar slurv, innavlsgener eller dysleksi), så vi alle lærer og det blir litt mer krangling her. Nå er det alt for kosemosenusselig her inne til at det er noe gøy.

Skrevet

oh wow, der tok du meg! :) Jeg visste faktisk ikke det. Nå skal jeg prøve mitt beste fremover for å ikke irritere deg/noen :) *livredd for å svare på tråder nå*

Skrevet

Jeg synes alle skal begynne å henge seg opp i andres skrivefeil (med mindre vi snakker åpenbar slurv, innavlsgener eller dysleksi), så vi alle lærer og det blir litt mer krangling her. Nå er det alt for kosemosenusselig her inne til at det er noe gøy.

Enig! Faen da disse drittsekkene som er frekke nok til å skrive feil, og på den måten forringe livskvaliteten til korrekte, møblerte og ryddige lesere!

".............................................."

Skrevet

Jeg synes man skal være MEGET perfekt selv, både når det gjelder rettskriving og tegnsetting, hvis man skal kommentere mangel på slikt hos andre. (Det er "p.g.a.", ikke "pga".)

"........................................."

4barns mor-77
Skrevet

Jeg synes man skal være MEGET perfekt selv, både når det gjelder rettskriving og tegnsetting, hvis man skal kommentere mangel på slikt hos andre. (Det er "p.g.a.", ikke "pga".)

Jeg er enig i at man ikke nødvendigvis trenger å nevne på det, men må innrømme at jeg kan irritere meg grønn over visse skrivefeil.

Kanskje spesielt det nye moderne sms språket, det synes jeg er helt forferdelig å se. Samboeren min begynte såvidt å ta etter litt, men da fikk han jammen høre det og.

Nå skriver han mormal, god norsk igjen.

Skrevet

Jeg er enig i at man ikke nødvendigvis trenger å nevne på det, men må innrømme at jeg kan irritere meg grønn over visse skrivefeil.

Kanskje spesielt det nye moderne sms språket, det synes jeg er helt forferdelig å se. Samboeren min begynte såvidt å ta etter litt, men da fikk han jammen høre det og.

Enig i det. Men jeg synes det er stor, stor forskjell på enkelte spredte skrivefeil, og det å skrive noe som ikke er ordentlig norsk (nynorsk eller bokmål) i det hele tatt.

Men det blir jo (desverre) det samme som å skrive dialekt. Vi kan hate det, men vi kan ikke nekte noen å skrive det :-)

"........................................"

Skrevet

Ordensskyld?

Sorry, jeg måtte bare. ;-)

He, he, der kan du se. Men jeg gjorde unntak for skriveleifer som skjer i hastverk :D

Skrevet

Jeg er uenig. Når det gjelder ord som "nysgjerrig", det å bruke slåss-sloss riktig osv, så mener jeg at det er barnelærdom som mange har gått glipp av.

Når det gjelder å bruke punktum riktig i forkortelser, så gidder jeg rett og slett ikke gjøre det her. (Se osv lenger oppe.)

Men jeg nekter å tro at de som skriver "nyskjerrig" gjør det fordi de ikke gidder å skrive "nysgjerrig".

Og jeg tror heller ikke at de som skriver at "barna sloss nå" skriver det fordi de ikke gidder å skrive "slåss".

Skrevet

Enig! Da kan jeg regne med din støtte når jeg krever tråden slettet hvis noen skriver nysKjerrig?

Skrevet

Hva går det av deg? Har du forlest deg på historier som å kaste stein i glasshus? Skulle vi nøye oss med å kritisere der vi selv var perfekte, ville det jo ikke være noe igjen å kritisere. Hva skulle vi da gjøre?

Gjest ikke tull med navnet
Skrevet

Jeg irriterer med veldig over "kommer ann på" og "at det går ann" osv.

Det skal ikke skrives med to n'er, for da er det et jentenavn.

Skrevet

"nevne på det"; på er unødvendig

"nye moderne"; smør på flesk

"ta etter litt"; ta litt etter er bedre språk i den setningen du skrev.

Har du noen kommentarer om bruk av semikolon?

Skrevet

Jeg irriterer med veldig over "kommer ann på" og "at det går ann" osv.

Det skal ikke skrives med to n'er, for da er det et jentenavn.

Jentenavnet skrives med stor A da. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Enig! Da kan jeg regne med din støtte når jeg krever tråden slettet hvis noen skriver nysKjerrig?

Nei. Jeg er for gapestokk. Ikke sletting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...