Gå til innhold

Kan vi en gang for alle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi nå først er i gang: jeg skulle ønske folk sluttet med å skrive ett når de mener et.

"Så gikk vi på byen og tok oss ett glass øl". Det var jo lite, da! Det er noe slags smitte fra svensk. Man tar seg et glass øl. Setter en kopp på et bord. Drar på et seminar.

Bruker man ordet ett, betyr det det samme som et eneste.

Et eneste glass øl. Drar du på ett seminar til, skiller jeg meg. Og så videre.

:(

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• jubalong70

8

• Orio

8

• 4barns mor-77

8

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Når vi nå først er i gang: jeg skulle ønske folk sluttet med å skrive ett når de mener et.

"Så gikk vi på byen og tok oss ett glass øl". Det var jo lite, da! Det er noe slags smitte fra svensk. Man tar seg et glass øl. Setter en kopp på et bord. Drar på et seminar.

Det er jo mulig de tok seg ett glass øl, så den der er ikke nødvendigvis feil.

Men generelt er jeg enig med deg.

Skrevet

Kanskje de bare skal drikke ett eneste glass øl?

Skrevet

Jeg synes alle skal begynne å henge seg opp i andres skrivefeil (med mindre vi snakker åpenbar slurv, innavlsgener eller dysleksi), så vi alle lærer og det blir litt mer krangling her. Nå er det alt for kosemosenusselig her inne til at det er noe gøy.

Ler meg ihjel...

For vi har _jo_ ingenting annet å gjøre enn å passe på andres skriveleifer.....

*mumler skumle ord fra dypet...*

Gjest skriveleifa
Skrevet

Kan vi en gang for alle, slutte og irettesette sånne som meg som har endel slurvefeil.

Skrevet

Nei. Jeg er for gapestokk. Ikke sletting.

Godt poeng. Jeg tenkte ikke på gapestokk, det er kanskje enda mer effektivt. Og ikke minst lærerikt for andre.

Skrevet

Det kommer helt an på om en vil understreke at det var ett og ikke flere.

Så det så.

Gjest Mohahaha
Skrevet

Kan vi en gang for alle, slutte og irettesette sånne som meg som har endel slurvefeil.

Endel?

Skrevet

Hva går det av deg? Har du forlest deg på historier som å kaste stein i glasshus? Skulle vi nøye oss med å kritisere der vi selv var perfekte, ville det jo ikke være noe igjen å kritisere. Hva skulle vi da gjøre?

Som sagt: Hvis du skal drive å kritisere spredte skrivefeil, så bør du ikke gjøre tilsvarende feil selv. Enkelt og greit.

"..........................................."

Skrevet

Jeg er uenig. Når det gjelder ord som "nysgjerrig", det å bruke slåss-sloss riktig osv, så mener jeg at det er barnelærdom som mange har gått glipp av.

Når det gjelder å bruke punktum riktig i forkortelser, så gidder jeg rett og slett ikke gjøre det her. (Se osv lenger oppe.)

Men jeg nekter å tro at de som skriver "nyskjerrig" gjør det fordi de ikke gidder å skrive "nysgjerrig".

Og jeg tror heller ikke at de som skriver at "barna sloss nå" skriver det fordi de ikke gidder å skrive "slåss".

Jeg er overhodet ikke enig i at det er "greit" med slurvefeil som man gjør fordi man ikke gidder, enn faktiske feil.

".........................................."

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, klarer ikke unnlate å påpeke minst to feil i innlegget ditt ;)

Skrevet

Jeg synes man skal være MEGET perfekt selv, både når det gjelder rettskriving og tegnsetting, hvis man skal kommentere mangel på slikt hos andre. (Det er "p.g.a.", ikke "pga".)

"........................................."

Der sa du det best!

Skrevet

Som sagt: Hvis du skal drive å kritisere spredte skrivefeil, så bør du ikke gjøre tilsvarende feil selv. Enkelt og greit.

"..........................................."

Og jeg hadde ikke forbeholdt meg regelen om aldri å skrive noe feil! Det kan jo skje den jhefdtyh

4barns mor-77
Skrevet

"nevne på det"; på er unødvendig

"nye moderne"; smør på flesk

"ta etter litt"; ta litt etter er bedre språk i den setningen du skrev.

Har du noen kommentarer om bruk av semikolon?

Jepp. Sånn både snakker vi og skriver vi på min dialekt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jepp. Sånn både snakker vi og skriver vi på min dialekt.

Dere skriver ikke sånn på deres dialekt. I Norge skriver vi bokmål og nynorsk.

Dine feil er ingen av delene.

4barns mor-77
Skrevet

Dere skriver ikke sånn på deres dialekt. I Norge skriver vi bokmål og nynorsk.

Dine feil er ingen av delene.

så du mener altså at alle som skriver ordene/setningene som de sies på sin dialekt rett og slett har skrive feil?

Det er lov å snakke dialekt uten å kalle det talefeil eller?

ShitDiddelyDo
Skrevet

så du mener altså at alle som skriver ordene/setningene som de sies på sin dialekt rett og slett har skrive feil?

Det er lov å snakke dialekt uten å kalle det talefeil eller?

Selvfølgelig er det lov til å snakke på ulike dialekter. Det skulle bare mangle.

Men ja: Alle som skriver på sin særegne dialekt, så fremt den dialekten ikke er ren bokmål eller ren nynorsk, skriver feil.

4barns mor-77
Skrevet

Selvfølgelig er det lov til å snakke på ulike dialekter. Det skulle bare mangle.

Men ja: Alle som skriver på sin særegne dialekt, så fremt den dialekten ikke er ren bokmål eller ren nynorsk, skriver feil.

Okay. Da er det vel bare å konkludere med at det er mye skrivefeil ute å går...

Talas!

Skrevet

"nevne på det"; på er unødvendig

"nye moderne"; smør på flesk

"ta etter litt"; ta litt etter er bedre språk i den setningen du skrev.

Har du noen kommentarer om bruk av semikolon?

Er egentlig "nye moderne" smør på flesk?

Kanskje akkurat når man snakker om sms-språk (NB: merk bindestreken - du unnlot å kommentere at den manglet i forrige innlegg! *humre*), men noen ganger kan også gamle ting være på moten! ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Okay. Da er det vel bare å konkludere med at det er mye skrivefeil ute å går...

Talas!

Ja, det er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...