Gå til innhold

Kan vi en gang for alle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

usj... hele denne tråden får meg til å få flashback fra barne/ungdomskolen, og alle de fordommene jeg/vi med lese og skrivevansker gikk igjenom;S

Vi ble kalt alt fra bråkunger til dumme fordi vi ikke kunne lese, og dette var noe jeg generelt møtte daglig.

Tenk litt over det dere!

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• jubalong70

8

• Orio

8

• 4barns mor-77

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

usj... hele denne tråden får meg til å få flashback fra barne/ungdomskolen, og alle de fordommene jeg/vi med lese og skrivevansker gikk igjenom;S

Vi ble kalt alt fra bråkunger til dumme fordi vi ikke kunne lese, og dette var noe jeg generelt møtte daglig.

Tenk litt over det dere!

Jeg ser ikke helt sammenhengen, Mistera. Selv om jeg selvfølgelig blir lei meg om det bringer tilbake dårlige minner for deg, jeg ønsket jo ikke såre noen.

Faktum er at "nysgjerrig" er et ord som blir brukt ofte i det norske språk og som mange skriver feil. Til vanlig plager ikke skrivefeil meg, men at et ord blir stavet feil av tilnærmet 30-40 % av befolkningen er ganske ille.

Skrevet

He, he. Det er så utrolig mange skrivefeil som går igjen her. Lurer egentlig på hvorfor man ikke lærer barna mer rettskrivning... For det virker unektelig som om mange ikke har lært det.

Og for ordensskyld, jeg snakker ikke om skriveleifer som skjer pga hastverk på tastaturet. Jeg snakker heller ikke om dyslektikere som har problemer.

Tror barna lærer rettskrivning i stort nok omfang, og at ungdom ofte har større ferdigheter på dette området enn de av oss som er godt voksne...

Skrevet

Når vi nå først er i gang: jeg skulle ønske folk sluttet med å skrive ett når de mener et.

"Så gikk vi på byen og tok oss ett glass øl". Det var jo lite, da! Det er noe slags smitte fra svensk. Man tar seg et glass øl. Setter en kopp på et bord. Drar på et seminar.

Bruker man ordet ett, betyr det det samme som et eneste.

Et eneste glass øl. Drar du på ett seminar til, skiller jeg meg. Og så videre.

:(

Helt enig. Det er så irriterende når folk ikke skiller mellom disse.

Skrevet

Det kommer helt an på om en vil understreke at det var ett og ikke flere.

Så det så.

Hallo, leste du hva vedkommende skrev før du svarte? Det var jo akkurat det h*n sa.

Skrevet

Tror barna lærer rettskrivning i stort nok omfang, og at ungdom ofte har større ferdigheter på dette området enn de av oss som er godt voksne...

Helt uenig¨. Min erfaring er at eldre mennesker er mye flinkere til å skrive riktig enn den yngre generasjonen. Ofte fordi de eldre hadde strengere lærere?

Skrevet

Når vi nå først er i gang: jeg skulle ønske folk sluttet med å skrive ett når de mener et.

"Så gikk vi på byen og tok oss ett glass øl". Det var jo lite, da! Det er noe slags smitte fra svensk. Man tar seg et glass øl. Setter en kopp på et bord. Drar på et seminar.

Bruker man ordet ett, betyr det det samme som et eneste.

Et eneste glass øl. Drar du på ett seminar til, skiller jeg meg. Og så videre.

:(

JAAAAAAA!

Og konsekvent bruk av DE der det skal være DEM.

Joda, dialekter spiller mye inn her, jeg er klar over det. Likevel, "jeg sa det til de" klinger utrolig dårlig. - Oversett til engelsk og du får "I told they".. lekkert.

:o)

Skrevet

Jeg er overhodet ikke enig i at det er "greit" med slurvefeil som man gjør fordi man ikke gidder, enn faktiske feil.

".........................................."

Neivel, men det synes jeg.

Skrevet

Det kan godt hende. Jeg kjenner få ungdommer, og ser dem enda sjeldnere skrive.

Men jeg blir litt forbløffet over både journalister og "vanlige" voksne mennesker som ikke vet f.eks. at det skrives "nysGjerrig" og at det er stor forskjell på "sloss" og "slåss".

At mange nå også begynner å skrive "skjede" istedet for "kjede" er kanskje lattervekkende, men også ganske bekymringsverdig.

Men jeg håper inderlig at de kommende generasjonene vil lære dette og bli flinkere enn mange av oss er.

Skrevet

Neivel, men det synes jeg.

Kanskje et tegn på at det er idiotisk å henge seg opp i skrivefeil på et uformellt internettforum? Irritere seg i sitt stille sinn kan man selvsagt gjøre, men når man begynner å klage på det blir det for dumt. Innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig.

"....................................."

Skrevet

Er egentlig "nye moderne" smør på flesk?

Kanskje akkurat når man snakker om sms-språk (NB: merk bindestreken - du unnlot å kommentere at den manglet i forrige innlegg! *humre*), men noen ganger kan også gamle ting være på moten! ;-)

Det kommer vel helt an på. Hvis man skriver "den nye, moderne bilen min", så er det overhodet ikke smør på flesk. Da betyr det at bilen ikke bare er ny (for deg), men også moderne. De to henger ikke nødvendigvis sammen.

"......................................."

Skrevet

"nevne på det"; på er unødvendig

"nye moderne"; smør på flesk

"ta etter litt"; ta litt etter er bedre språk i den setningen du skrev.

Har du noen kommentarer om bruk av semikolon?

Semikolon er det nesten ingen som kan, har jeg inntrykk av. Jeg vet at jeg ikke lærte det på skolen, men fant ut av det mye senere.

"........................................."

Skrevet

Selvfølgelig er det lov til å snakke på ulike dialekter. Det skulle bare mangle.

Men ja: Alle som skriver på sin særegne dialekt, så fremt den dialekten ikke er ren bokmål eller ren nynorsk, skriver feil.

"Alle som skriver på sin særegne dialekt, så fremt den dialekten ikke er ren bokmål eller ren nynorsk, skriver feil."

Det er faktisk en feilaktig påstand. Det er fullt lovlig, språkmessig, å skrive på dialekt innenfor visse sjangre. Det begrenser seg naturligvis til "uhøytidelige" sjangre, men det er vel liten tvil om at et internettforum ikke akkurat er en streng sjanger.

"......................................."

Skrevet

Det finns en 3.jeg vanlig skrivemåte da: nysjerrig. Men en er ikke riktig den heller.

Skrevet

Hallo, leste du hva vedkommende skrev før du svarte? Det var jo akkurat det h*n sa.

Hallo og hei.

Skrevet

Kanskje et tegn på at det er idiotisk å henge seg opp i skrivefeil på et uformellt internettforum? Irritere seg i sitt stille sinn kan man selvsagt gjøre, men når man begynner å klage på det blir det for dumt. Innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig.

"....................................."

Nyskjerrig/nysgjerrig er en utrolig vanlig skrivefeil som spres til nye personer hele tiden. Derfor reagerer jeg på den, ikke på enkeltpersoner som skriver noen ord feil nå og da. Det gjør jeg også.

Skrevet

He, he. Det er så utrolig mange skrivefeil som går igjen her. Lurer egentlig på hvorfor man ikke lærer barna mer rettskrivning... For det virker unektelig som om mange ikke har lært det.

Og for ordensskyld, jeg snakker ikke om skriveleifer som skjer pga hastverk på tastaturet. Jeg snakker heller ikke om dyslektikere som har problemer.

Sier en som hadde skriveleifer i sitt eget innlegg:)

Det var heller ikke bare en skrivefeil....

Skrevet

Jeg er enig i at man ikke nødvendigvis trenger å nevne på det, men må innrømme at jeg kan irritere meg grønn over visse skrivefeil.

Kanskje spesielt det nye moderne sms språket, det synes jeg er helt forferdelig å se. Samboeren min begynte såvidt å ta etter litt, men da fikk han jammen høre det og.

Nå skriver han mormal, god norsk igjen.

hehehe... normal godt norsk? ikke som deg, håper jeg:)

Hvis vi nå først skal kritisere :)

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

hehehe... normal godt norsk? ikke som deg, håper jeg:)

Hvis vi nå først skal kritisere :)

DU bør vel i allefall ikke kritisere. Stor bokstav etter punktum og komma bør være minstekrav.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...