Gå til innhold

Kjøpe leksikon? Okei, på en betingelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg ikke har brukt det innen tre år, så skal jeg ha pengene tilbake.

Selgeren var 95% sikker på at jeg ville bruke det mange ganger på 3 år. Hun ville ikke gi meg pengene tilbake da.

Hvis hun var 95% sikker, da ville bare 5% kreve pengene tilbake etter 3 år, det må være god butikk hvis de selger f eks 20% mer ved å love det.

Når kjøpte du ditt leksikon, hva kostet det, og hvor mye har du brukt det?

Gjest 1971 modellen
Skrevet

Jeg kjøpte mitt sett i 1992. Brukte det kanskje to ganger det året i forbindelse med studier.

Har ikke brukt det siden....

I dag hadde jeg ALDRI kjøpt leksikon.

Man finner jo ut alt på nettet :o)

Skrevet

Jeg kjøpte Aschehougs og Gyldendals Store Leksikon, ca 15 bind tror jeg, på slutten av 80-tallet. Stor investering husker jeg, betalte ca 500 kr i måneden i evigheter. Brukte det endel de første årene, men tror ikke det har vært brukt siste 5 årene. Ikke mer enn en gang eller tre iallefall.

Men det ser jo fint og intellektuelt ut i bokhylla da. ;-)

Skrevet

Jeg har bare Hele Norges Leksikon og det kjøpte jeg da det kom ut og det var billig husker jeg, 1500 kr for 20(?) bind. Men det var før dataens tid for meg så det ble brukt av ungene til skolearbeid. Men nå bare står det der og jeg tror ikke jeg har sett i det på minst tre år :o)

Skrevet

Jeg kjøpte Aschehougs og Gyldendals Store Leksikon, ca 15 bind tror jeg, på slutten av 80-tallet. Stor investering husker jeg, betalte ca 500 kr i måneden i evigheter. Brukte det endel de første årene, men tror ikke det har vært brukt siste 5 årene. Ikke mer enn en gang eller tre iallefall.

Men det ser jo fint og intellektuelt ut i bokhylla da. ;-)

En kompis hadde vært på loppis for noen år siden og handlet 25 bind, helt nytt fint med skinnbind og gull for 200 kr til sammen. Men det var bare 25 like bind! Bare Gr-Hi eller noe sånt. Ingen andre enn meg har visst lagt merke til det, men fine er de :-)

Skrevet

Jeg fikk det i gave for 15 år siden og jeg har brukt det enormt mye!

Til og med enda, for jeg glemmer at jeg kan google på alt mulig, og så står jeg der med leksikonet i hendene og leser ivrig.

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Lot meg aldri lure av disse sleipe selgerne

*Stolt*

Skrevet

Jeg fikk det i gave for 15 år siden og jeg har brukt det enormt mye!

Til og med enda, for jeg glemmer at jeg kan google på alt mulig, og så står jeg der med leksikonet i hendene og leser ivrig.

Det er finere med bøker, og hyggeligere.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kjøpte også et fullt 15-binds leksikon på begynnelsen av 90-tallet. Kjente en som jobbet i forlag, og fikk det derfor til en tredel av prisen. Men selv tre tusen, eller hva jeg betalte, var jo en del penger for meg.

Har hatt en del glede av det, særlig de første årene. Har f.eks. lest en del om ulike lands historie i forbindelse med konflikter, om folkegrupper og om navn man kjenner igjen, men ikke husker hvorfor.

Har brukt det lite de siste årene, nå bruker jeg nesten bare nettet. Men nettet gir jo sjelden samme grundige bakgrunnsinformasjon, og kvaliteten på det du finner er jo ymse.

Ville nok ikke kjøpt det i dag.

Skrevet

Det er finere med bøker, og hyggeligere.

Har de ofte med i senga, jeg!

Skrevet

Du burde jo få pengene tilbake, det er jo fortsatt like ubrukt. Så vrang den selgeren var, da.

Det er ikke jeg som har kjøpt leksikonet, men jeg bruker det jevnlig. Det er veldig greit å kunne slå opp i stedet for å søke på nettet. Da slipper jeg å lete gjennom mange uaktuelle resultater, og jeg stoler på leksikonet. Sammen med internett gir det meg masse nyttig (og unyttig, men morsom) kunnskap.

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg har bare medisinsk leksikon som jeg ble overtalt til å kjøpe da jeg var student. Var jo bare SÅÅ bra tilbud. Kosta 5000 kr, like mye som jeg betalte for bilen jeg hadde den gangen, og jeg brukte år og dag på å betale ned avdragene, fattig student som jeg var.

Men jeg fikk brukt for det en del under studiene, og bruker det ennå hvis det skulle dukke opp noe jeg lurer på.

Skrevet

En kompis hadde vært på loppis for noen år siden og handlet 25 bind, helt nytt fint med skinnbind og gull for 200 kr til sammen. Men det var bare 25 like bind! Bare Gr-Hi eller noe sånt. Ingen andre enn meg har visst lagt merke til det, men fine er de :-)

Sånt er det dummeste jeg ser, når folk tydeligvis har kjøpt bøker kun for at det skal se pent (og intellektuelt?) ut. Det finnes til og med en business i dette, man kan bestille bøker per hyllemeter etter fastsatte kriterier (alt fra type litteratur til farge på bokomslagene). Bedre å la det være da, så kan man heller - dersom det blir spørsmål om det - forklare at man bruker bibliotek eller andre bytteordninger.

For lese bøker gjør vi jo alle. Sant? ;)

Skrevet

Har ikke kjøpt leksikon, jeg har internett!

-har arvet et hønngammalt et fra bestemora til mannen min ;-)

Skrevet

Jeg bruker ikke leksikon gitt. Man har da internett. Å, da bruker jeg kanskje et slaks leksikon likevel da? Jeg bruker wikipedia o.l når jeg skal slå opp noe. Bortsett fra det, bruker jeg gjerne Google til svadasøking.

Skrevet

Jeg bruker ikke leksikon gitt. Man har da internett. Å, da bruker jeg kanskje et slaks leksikon likevel da? Jeg bruker wikipedia o.l når jeg skal slå opp noe. Bortsett fra det, bruker jeg gjerne Google til svadasøking.

Slags skulle det stå. Unnskyld.

Skrevet

Jeg har ikke leksikon. Men søker enten i bibliotek eller internett (eller fagbøker) når jeg lurer på noe.

Skrevet

Jeg kjøpte også et fullt 15-binds leksikon på begynnelsen av 90-tallet. Kjente en som jobbet i forlag, og fikk det derfor til en tredel av prisen. Men selv tre tusen, eller hva jeg betalte, var jo en del penger for meg.

Har hatt en del glede av det, særlig de første årene. Har f.eks. lest en del om ulike lands historie i forbindelse med konflikter, om folkegrupper og om navn man kjenner igjen, men ikke husker hvorfor.

Har brukt det lite de siste årene, nå bruker jeg nesten bare nettet. Men nettet gir jo sjelden samme grundige bakgrunnsinformasjon, og kvaliteten på det du finner er jo ymse.

Ville nok ikke kjøpt det i dag.

Man kan jo kjøpe tilgang på internet på store norske eller internasjonale leksikon, der man får minst like god info som i de gamle bokverkene. Da får man kvalitetssikret kunnskap, og ikke bare diverse google-resultater :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Man kan jo kjøpe tilgang på internet på store norske eller internasjonale leksikon, der man får minst like god info som i de gamle bokverkene. Da får man kvalitetssikret kunnskap, og ikke bare diverse google-resultater :-)

Det har du rett i. Men det gir ikke _helt_ samme følelsen som å hente et bind leksikon i hylla og ta med til sofaen, og lese i ro og mak...

Skrevet

Det har du rett i. Men det gir ikke _helt_ samme følelsen som å hente et bind leksikon i hylla og ta med til sofaen, og lese i ro og mak...

Greit nok, men for meg blir sånne svære leksikon for dyre til at jeg ville vurdert å betale penger for det. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...