Gå til innhold

Er det flere bøker i dannede hjem, enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Dannede"?

Hvis du mener om det er flere bøker i hjem hvor de som bor der er akademikere, enn i et "tradisjonellt" håndverkerhjem på Vålerenga, så tror jeg nok det ja. Det er imidlertid en generalisering, og det finnes opplagt en og annen rørlegger som leser mye også.

"......................................."

Nå må du passe deg. Tradisjonelt skrives med en l.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

11

• hidi

5

• morsan

4

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

he,he.

Pass deg, ved overdose kan det bli pappskaller av sånt!

;-)

Tror forresten en kassadame på i den nærmeste butikken til der jeg gikk på videregående kunne hatt behov for litt kunstig intelligens:

Noen klassekamerater forsynte seg med plastdruene som lå til pynt i fruktdisken, la dem i en pose (gjennomsiktig), og gikk i kassa med KUN dette. Dama veide og slo inn kroner 0,85 eller noe slikt og lea ikke på et øyelokk! ;-)

Skrevet

Neandertalere altså? Dere må vel drive pcen med håndkraft også da. *rister på hodet*

Hæ?

Skrevet

"Dannede"?

Hvis du mener om det er flere bøker i hjem hvor de som bor der er akademikere, enn i et "tradisjonellt" håndverkerhjem på Vålerenga, så tror jeg nok det ja. Det er imidlertid en generalisering, og det finnes opplagt en og annen rørlegger som leser mye også.

Dette har kanskje forandret seg på et par generasjoner?

Mine besteforeldre var husmannsunger, utrolig små kår i oppveksten, fikk ikke utdannelse. De jobbet som hhv vaskedame og tømmerhugger/bilmekaniker/sveiser. De var meget politisk aktive, og har/hadde hauger av bøker.

Men noe "dannet" hjem var det nok ikke...

Skrevet

"Dannede"?

Du må da ikke gå ut ifra at rørleggere mfl ikke inkluderes i begrepet "dannet". Dannelse har lite med opphav og bakgrunn å gjøre, men desto mer med hvordan det enkelte menneske forholder seg til verden.

Skrevet

Du må da ikke gå ut ifra at rørleggere mfl ikke inkluderes i begrepet "dannet". Dannelse har lite med opphav og bakgrunn å gjøre, men desto mer med hvordan det enkelte menneske forholder seg til verden.

Det var derfor jeg lurte på hva vedkommende la i uttrykket "dannet", da. Jeg kan ikke se at det er et uttrykk som er annet enn idiotisk, egentlig.

"........................................."

Skrevet

Nå må du passe deg. Tradisjonelt skrives med en l.

Nå er det ikke jeg som er språknazi, da.

"........................................"

Skrevet

Nå er det ikke jeg som er språknazi, da.

"........................................"

Apropos: Leste du kronikken i Aftenposten forleden om bruken av "nazi" i diskusjoner?

Skrevet

Av alle de parametre som har noe å si i fhd til hvor godt barn takler skole generelt og matematikk spesielt, er det to ting som skiller seg ut:

Mors utdannelsesnivå.

Antall bøker i bokhylla.

Det er ikke tull! Så kom dere ut på Fretex og kjøp inn hyllemetre med overskuddslitteratur!

Oi, så kjekt. Da stiller våre barn sterkt, ettersom jeg har høyere utdannelse enn far i huset, og vi drukner i bøker.

:o)

Skrevet

Finn en klar definisjon og avgrensning på begrepet "dannet" først, så er det lettere å svare.

Skrevet

Finn en klar definisjon og avgrensning på begrepet "dannet" først, så er det lettere å svare.

Hadde du lest gjennom tråden først...Så hadde du kanskje hatt litt mer peiling.

Skrevet

Hadde du lest gjennom tråden først...Så hadde du kanskje hatt litt mer peiling.

Men i alle dager da....

Jeg har lest igjennom tråden. Men poenget mitt er at det er omtrent umulig å avgrense "dannet" som sådan.

Derfor er det vanskelig å svare "ja" eller "nei" på et sånt spørsmål.

Så kan man alltids drøfte hvorvidt folk med høy utdannelse har flere bøker enn folk uten utdannelse, for eksempel. Der tipper jeg at ja, generelt - men det kommer nok veldig an på hva slags utdannelse man har, også.

Dessuten er det jo et spørsmål om _hva slags_ bøker folk har i hyllene sine også, da. Om man har åtte hyllemeter med faglitteratur om genforskning, eller om man har fem hyllemeter med generell og blandet litteratur, for eksempel.

Skrevet

Men i alle dager da....

Jeg har lest igjennom tråden. Men poenget mitt er at det er omtrent umulig å avgrense "dannet" som sådan.

Derfor er det vanskelig å svare "ja" eller "nei" på et sånt spørsmål.

Så kan man alltids drøfte hvorvidt folk med høy utdannelse har flere bøker enn folk uten utdannelse, for eksempel. Der tipper jeg at ja, generelt - men det kommer nok veldig an på hva slags utdannelse man har, også.

Dessuten er det jo et spørsmål om _hva slags_ bøker folk har i hyllene sine også, da. Om man har åtte hyllemeter med faglitteratur om genforskning, eller om man har fem hyllemeter med generell og blandet litteratur, for eksempel.

Og du valgte meg til å påpeke det!

Skrevet

Det var derfor jeg lurte på hva vedkommende la i uttrykket "dannet", da. Jeg kan ikke se at det er et uttrykk som er annet enn idiotisk, egentlig.

"........................................."

Jungelord fra slekta: Dannelse er det som sitter igjen når man har glemt det man har lært!

For min del har det mye med grunnsynet å gjøre - respekt for andre mennesker og evne til å anvende kunnskap på en god måte.

Skrevet

Jungelord fra slekta: Dannelse er det som sitter igjen når man har glemt det man har lært!

For min del har det mye med grunnsynet å gjøre - respekt for andre mennesker og evne til å anvende kunnskap på en god måte.

Hmmm...akkurat det uttrykket bruker svigerslekta mi veldig mye, også. :o)

Skrevet

Som du skjønte var ikke innlegget til deg!

Nei, jeg skjønte ikke det, for det lå under mitt innlegg. Derfor lurte jeg naturligvis på om det var noe jeg hadde oversett.

Skrevet

Hmmm...akkurat det uttrykket bruker svigerslekta mi veldig mye, også. :o)

fra nordvestlandet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...