Gå til innhold

Muslimsk helligdag på linje med 1. juledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de smiler er ikke lett å se inni alt skjegget deres!

Forøvrig synes jeg ikke at de skal få fri denne id-dagen deres! De bor i et kristent land som har sine faste helligdager, og har muslimene sine helligdager utenom dem vi alt har, så får de enten la være å feire dem, eller legge dem til ferier eller våre helligdager. Det er ikke verre enn det! Vi kan ikke tillate at alle fremmede religiøse grupper her i landet får fri på sine helligdager! islam gjelder ikke i Norge, koranen gjelder ikke i Norge. Så enkelt er det.

Fri uten lønn eller som avspasering bør da være greit.

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• hidi

37

• Prozak

36

• Goliath

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De kan da gjerne få fri på id mener jeg, men slett ikke som en rød dag i kalenderen - kun som avspasering eller avtalt fri uten lønn. Evt en feriedag.

En slik avtale med arbeidsgivere må selvsagt skje i god tid, da denne høytiden ikke er noe nordmenn går rundt og husker på.

Skrevet

Fri uten lønn eller som avspasering bør da være greit.

Nei, jeg synes ikke det er greit! Det betyr at vi gjør knefall for islam, og det skal vi ikke. islam hører ikke hjemme her, og det at vi begynner å godta slike ting, gjør at islam får stadig sterkere fotfeste.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit! Det betyr at vi gjør knefall for islam, og det skal vi ikke. islam hører ikke hjemme her, og det at vi begynner å godta slike ting, gjør at islam får stadig sterkere fotfeste.

Synes ikke arbeidstaker skal være nødt til å rettferdiggjøre årsaken til at han ønsker fri heller - om avspasering, en feriedag eller fri uten lønn avtales med sjefen i god tid, er årsaken til fridagen egentlig helt likegyldig, samme hvor i verden man kommer fra.

Men da må det også godtas at man ikke kan _regne med_ å få fri. Det må avtales, og sier sjefen at det ikke passer å gi fri, så passer det ikke.

Samme muligheter burde norske arbeidstakere ha i utlandet. Mener jeg. Som arbeidsgiver.

Skrevet

Så var vi igang igjen, med de samme hakkene i plata.

Merkelig hvordan du klarer å være mer tabloid enn selveste VG og Dagbladet, så snart det er snakk om muslimer.

Å fjerne eksisterende helligdager skjer ikke, enkelt og greit. Og hvis det skal differensieres, så vil ikke ikke-muslimer få fri på id - og da kan heller ikke muslimer få fri første og andre juledag.

Ellers er det vel tvilsomt at det kommer til å skje noe i denne sammenhengen i overskuelig fremtid (bortsett fra etter at muslimene har overtatt verden, og vi alle lever i verdenskalifatet, selvfølgelig).

"........................................"

Skrevet

Var hundre prosent sikker på at du ville ta dette tema opp. Derfor gadd ikke jeg.

Nei, det er ikke riktig å avkristne Norge! Helligdager kommer alle til gode, selv om dere ikke bryr dere.

Må si det brukes mye penger i julen av folk som ikke bryr seg en plass!

Norge har vært et kristent land i syv hundre år! Kaster dere det bort har muslimene vunnet alt!

Skjønner virkelig ikke folk hva de forkaster! Å velge mellom kristendom og islam er som å velge mellom himmel og helvete.

Hva velger dere? Alle dere som er så tøffe og ikke tror på annet enn spøkelser, ånder og horoskop... Hva om dere ble tvunget inn under muslimsk styre?

Å avkristne norge - i betydningen å avskaffe statskirken - er vel det eneste riktige å gjøre i forbindelse med kirken. Kristendommen ble innført i Norge på nøyaktig samme måte som islam blir innført andre steder i verden. Ikke noe å skryte av overhodet, og det er meningsløst å ha en statskirke.

"..........................................."

Skrevet

Om det blir muslimsk styre her i Norge (får vi håpe det aldri blir!), så kommer det til å bli et helvetes blodbad! Jeg kommer i alle fall til å kjempe for våre rettigheter og våre norske verdier til jeg stuper! islam er ikke religion, det er en råtten, politisk ideologi som ikke hører hjemme i vårt land.

"islam er ikke religion, det er en råtten, politisk ideologi som ikke hører hjemme i vårt land."

Tullprat. Det er akkurat det samme som kristendommen og jødedommen. Ta en titt på kristenekstremister f.eks i USA, og se hvordan landet (evt. verden) hadde vært hvis disse fikk styre. Det er ikke islam, men den konservative utøvelsen, samt at det har statsmakt i enkelte land, som er problemet. Fjern innflytelsen i politikk og styre, så blir det liten eller ingen forskjell på islam og kristendommen.

"......................................."

Skrevet

Forøvrig synes jeg ikke at de skal få fri denne id-dagen deres! De bor i et kristent land som har sine faste helligdager, og har muslimene sine helligdager utenom dem vi alt har, så får de enten la være å feire dem, eller legge dem til ferier eller våre helligdager. Det er ikke verre enn det! Vi kan ikke tillate at alle fremmede religiøse grupper her i landet får fri på sine helligdager! islam gjelder ikke i Norge, koranen gjelder ikke i Norge. Så enkelt er det.

Jeg er ikke kristen, og motstander av statskirken. Kan jeg kreve at jeg ikke blir berørt at kristendommen, og slipper å forholde meg til det?

Skrevet

Er du full? Eller bare kort? Skal du nekte folk å avspasere??

Skrevet

Er du full? Eller bare kort? Skal du nekte folk å avspasere??

Siste setning var grei nok, men jeg lurer litt på hva de to første hadde med saken å gjøre...?

:-)

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og motstander av statskirken. Kan jeg kreve at jeg ikke blir berørt at kristendommen, og slipper å forholde meg til det?

Så lenge vi har en statskirke, så medfører det en del ting vi desverre må forholde oss til.

Men jeg er enig med deg i at det beste hadde vært en løsrivelse av stat fra kirke, og i den sammenheng sett nærmere på de statlige overføringer av midler fra staten til kirken med formål å redusere disse - og samtidig redusere overføringer til andre religiøse institusjoner og grupper.

Rent generelt bør disse behandles på lik linje med andre kulturelle organisasjoner inklusive idrettslag og sport - og verken ha bedre eller dårligere rammevilkår enn hva disse har.

Skrevet

De er fascinert av at vi får fri med betaling på helligdager. Da syns de at det er diskriminering at ikke muslimer får det også.

Det de -ikke forstår- er at vi kan ende opp med at ingen får fri med betaling, for da blir det likt for alle, og så får de skylda for å ha forårsaket det. Dermed sitter de med skjegget i postkassa, enda de har skjegget fullt med postkasser fra før.

Skrevet

Jeg er litt usikker på hva som e riktig og mest hensiktsmessig å gjøre her.

Hvis muslimene skulle fått fri på sine helligdager, så hva skal de gjøre på f.eks 1. juledag? De hadde i hvert fall ikke hatt noe her på jobben å gjøre, siden alle andre har fri - og de lite ville fått gjort.

Og hva med andre religioner som har sine helligdager? Da burde jo også de fått fri på disse....

Ser for meg at dette er lite hensiktsmessig.

Skulle man da valgt å gjøre noen endringer, så burde det vel være som du foreslår. Alle religiøse helligdager trekkes inn, og vi får alle noen ekstra feriedager i stedet.

Eller det blir så mye bråk at alle får inndratt fridagene med lønn. Dermed får muslimene skylda for å ha forårsaket det.

Strengt men rettferdig. Spørs hvordan det blir oppfattet.

Skrevet

Om vi liker det eller ikke: vi har en statskirke i dette landet. Og da er det denne religionen vi må ta mest hensyn til, synes

Hvis muslimene lager mer debatt, er det ikke sikkert vi har noen statsreligion lenger.

Om 50 år er flertallet muslimer, det er over 50 000 bare i Oslo. I kommunevalget som kommer nå, så kommer disse til å endre hele det politiske bildet i Oslo.

Skrevet

De kan da gjerne få fri på id mener jeg, men slett ikke som en rød dag i kalenderen - kun som avspasering eller avtalt fri uten lønn. Evt en feriedag.

En slik avtale med arbeidsgivere må selvsagt skje i god tid, da denne høytiden ikke er noe nordmenn går rundt og husker på.

Hvis de skal ha fri uten lønn, så er det diskriminering.

Skrevet

Så var vi igang igjen, med de samme hakkene i plata.

Merkelig hvordan du klarer å være mer tabloid enn selveste VG og Dagbladet, så snart det er snakk om muslimer.

Å fjerne eksisterende helligdager skjer ikke, enkelt og greit. Og hvis det skal differensieres, så vil ikke ikke-muslimer få fri på id - og da kan heller ikke muslimer få fri første og andre juledag.

Ellers er det vel tvilsomt at det kommer til å skje noe i denne sammenhengen i overskuelig fremtid (bortsett fra etter at muslimene har overtatt verden, og vi alle lever i verdenskalifatet, selvfølgelig).

"Å fjerne eksisterende helligdager skjer ikke, enkelt og greit."

Jeg skal huske at du skrev det.

Skrevet

Du kan slippe å få fri med lønn?

F eks så kan du jobbe uten lønn de dagene, som en protest?

Skrevet

Så lenge vi har en statskirke, så medfører det en del ting vi desverre må forholde oss til.

Men jeg er enig med deg i at det beste hadde vært en løsrivelse av stat fra kirke, og i den sammenheng sett nærmere på de statlige overføringer av midler fra staten til kirken med formål å redusere disse - og samtidig redusere overføringer til andre religiøse institusjoner og grupper.

Rent generelt bør disse behandles på lik linje med andre kulturelle organisasjoner inklusive idrettslag og sport - og verken ha bedre eller dårligere rammevilkår enn hva disse har.

"Rent generelt bør disse behandles på lik linje med andre kulturelle organisasjoner inklusive idrettslag og sport - og verken ha bedre eller dårligere rammevilkår enn hva disse har."

Da må det ens tørre opprydning til. Forbundene for funksjonshemma får bare ca 150 kr pr mendlem, mens f eks homse og lesbeforbundet får nesten 2000 gjennom ulike tiltak og støtteordninger. Fins ikke rettferdig. Noen av forbundene kreves det stramme demokratiske normer for oganisering, mens f eks moskeene slipper demokrati i det hele tatt. Forresten så er det ikke mulig med demokrati i moskeene, for det er i mot islam, og koranen er ikke mulig å endre.

Skrevet

"Rent generelt bør disse behandles på lik linje med andre kulturelle organisasjoner inklusive idrettslag og sport - og verken ha bedre eller dårligere rammevilkår enn hva disse har."

Da må det ens tørre opprydning til. Forbundene for funksjonshemma får bare ca 150 kr pr mendlem, mens f eks homse og lesbeforbundet får nesten 2000 gjennom ulike tiltak og støtteordninger. Fins ikke rettferdig. Noen av forbundene kreves det stramme demokratiske normer for oganisering, mens f eks moskeene slipper demokrati i det hele tatt. Forresten så er det ikke mulig med demokrati i moskeene, for det er i mot islam, og koranen er ikke mulig å endre.

Det må da selvfølgelig lages et klart og forutsigbart regelsett for hva som skal væøre oppfylt for at man i det hele tatt skal kunne motta slik statlig støtte.

Og det er like selvfølgelig at alle skal likebehandles ved vurdering av slik støtte, og at det skal skje i full åpenhet med innsyn.

Likeledes er det en selvfølgelighet at alle brudd på diss regler medfører like reaksjoner.

Skrevet

Hvis de skal ha fri uten lønn, så er det diskriminering.

Uansett må avtale om fri selvsagt skje på bedriftens premisser, på lik linje med alle andre ansatte, enten man er kristen, muslim eller whatever...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...