Gå til innhold

Muslimsk helligdag på linje med 1. juledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må da selvfølgelig lages et klart og forutsigbart regelsett for hva som skal væøre oppfylt for at man i det hele tatt skal kunne motta slik statlig støtte.

Og det er like selvfølgelig at alle skal likebehandles ved vurdering av slik støtte, og at det skal skje i full åpenhet med innsyn.

Likeledes er det en selvfølgelighet at alle brudd på diss regler medfører like reaksjoner.

Jeg syns demokrati er et krav som i alle tilfelle bør innfris uten unntak.

Uten demokrati, så vet vi at bl a korrupsjon og nepotisme er neste steg.

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• hidi

37

• Prozak

36

• Goliath

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uansett må avtale om fri selvsagt skje på bedriftens premisser, på lik linje med alle andre ansatte, enten man er kristen, muslim eller whatever...!

Ja, er ikke det rettferdig?

Min sjef sa en gang at jeg måtte jobbe 160 timer i mnd, og for han var det det samme om det skjedde om natten eller i helger. En type produksjon som var veldig fleksibel. Så da jobba jeg som en helt, og dro på ferie en uke.

Skrevet

"islam er ikke religion, det er en råtten, politisk ideologi som ikke hører hjemme i vårt land."

Tullprat. Det er akkurat det samme som kristendommen og jødedommen. Ta en titt på kristenekstremister f.eks i USA, og se hvordan landet (evt. verden) hadde vært hvis disse fikk styre. Det er ikke islam, men den konservative utøvelsen, samt at det har statsmakt i enkelte land, som er problemet. Fjern innflytelsen i politikk og styre, så blir det liten eller ingen forskjell på islam og kristendommen.

"......................................."

Tullprat.

Islam er ikke en religion, men en ideologi, en politikk og et komplett system med primitive erstatninger for alle samfunnsfunksjoner. En samfunndoktrine som utspiller seg i sin fulle kraft i f eks Saudi-Arabia. Med den unike intoleransen og det rigide kontrollapparatet er det en formidabel trusel.

I USA har de ikke kommet av flekken, og det skyldes mye konservative jøder og kristne som ikke lar seg dupere av en ørkendoktrine.

Skrevet

Ja, er ikke det rettferdig?

Min sjef sa en gang at jeg måtte jobbe 160 timer i mnd, og for han var det det samme om det skjedde om natten eller i helger. En type produksjon som var veldig fleksibel. Så da jobba jeg som en helt, og dro på ferie en uke.

Så lenge det var greit for bedriften så.

Skrevet

Så lenge det var greit for bedriften så.

Egentlig er det så enkelt.

Men her var det snakk om å opprette en offentlig fridag med betaling. Jeg ville kalle det snikforkynning av islam.

Skrevet

Egentlig er det så enkelt.

Men her var det snakk om å opprette en offentlig fridag med betaling. Jeg ville kalle det snikforkynning av islam.

Og betalt fridag har jeg heller aldri forsvart.

Skrevet

Og betalt fridag har jeg heller aldri forsvart.

Poenget er vel presedensen: da skal "alle" ha fri. Noen religioner har et utall helligdager. Egentlig er det uinteressant hvor mange som er religiøse av en bestemt type, de må jo få samme rett?

Jeg f eks lager en ny religion hvor alle dager er hellige UNNTATT de dagene som DNK holder hellige.

Skrevet

Jeg syns demokrati er et krav som i alle tilfelle bør innfris uten unntak.

Uten demokrati, så vet vi at bl a korrupsjon og nepotisme er neste steg.

Helt enig med deg i det.

Skrevet

Tullprat.

Islam er ikke en religion, men en ideologi, en politikk og et komplett system med primitive erstatninger for alle samfunnsfunksjoner. En samfunndoktrine som utspiller seg i sin fulle kraft i f eks Saudi-Arabia. Med den unike intoleransen og det rigide kontrollapparatet er det en formidabel trusel.

I USA har de ikke kommet av flekken, og det skyldes mye konservative jøder og kristne som ikke lar seg dupere av en ørkendoktrine.

Uvitende tullprat, keinstein. Hvis kristendommen hadde hatt islams posisjon, så hadde den også inkludert politik, ideologier og styresett. Derfor er det meningsløst å skille på disse to i utgangspunktet.

Når det gjelder Saudi-Arabia, så styres det landet av en gal, korrupt prinsefamile (eller noe slikt), og er neppe noe godt eksempel i det hele tatt.

Skrevet

Uvitende tullprat, keinstein. Hvis kristendommen hadde hatt islams posisjon, så hadde den også inkludert politik, ideologier og styresett. Derfor er det meningsløst å skille på disse to i utgangspunktet.

Når det gjelder Saudi-Arabia, så styres det landet av en gal, korrupt prinsefamile (eller noe slikt), og er neppe noe godt eksempel i det hele tatt.

Kristendommen har aldri vært ment som en styreform...

"gi keiseren hva keiseren skal ha og gi Gud det Gud skal ha". Jesus skilte mellom stat og religion.

Å være troende eller leve et liv som troende er frivillig og kan aldri bli pålagt noen av en stat!

Skrevet

Kristendommen har aldri vært ment som en styreform...

"gi keiseren hva keiseren skal ha og gi Gud det Gud skal ha". Jesus skilte mellom stat og religion.

Å være troende eller leve et liv som troende er frivillig og kan aldri bli pålagt noen av en stat!

"Kristendommen har aldri vært ment som en styreform..."

Har du lest noe historie i det hele tatt? Vet du ikke at kristendommen var både lovgivende og dømmende makt i hundrevis av år i hele europa?

Akkurat som du sier at kristendommen "ikke var ment" slik, så er det moderate muslimer som støtter et islam som ikke styrer staten.

"........................................."

Skrevet

"Kristendommen har aldri vært ment som en styreform..."

Har du lest noe historie i det hele tatt? Vet du ikke at kristendommen var både lovgivende og dømmende makt i hundrevis av år i hele europa?

Akkurat som du sier at kristendommen "ikke var ment" slik, så er det moderate muslimer som støtter et islam som ikke styrer staten.

"........................................."

Jeg sier hva andre idioter har ment eller gjort tusenvis av år før jeg ble født!

Oppegående mennesker som leser Bibelen, må da forstå at boken ikke er en rettesnor for en stat, men for et folk...

En av grunnene til at jeg ikke stemmer på KrF, fordi Bibelen kun er ment for troende. Jeg ønsker ikke å tre troen min nedover hodet på deg! Heller ikke har jeg noe ønske om at _du_ skal leve på et vis som strider mot dine verdier...

Jesus har nok vært rystet i sitt innerste vesen, når han så hvordan Kirken har oppført seg mot mennesker. Til og med så modige at de brukte Hans navn!

Fordi de var for feige til å bruke sitt eget maktønske som grunnlag! Jesus som var _totelt_ imot vold!

Skrevet

Jeg regner meg for et godt oppegående menneske. Har god utdannelse og pent oppdratte barn.

Jeg ble troende og døpt som 27 åring og mine barn fulgte spent med fra bassengkanten,

Selvfølgelig ønsker jeg at alle skal tro på at Jesus er Guds sønn. Men jeg forkynner ikke for alle. Respekterer fullt ut andres sin tro, tom islam.

Men, jeg klare ikke å se på at vårt Norge skal bli muslimsk...

"Men, jeg klare ikke å se på at vårt Norge skal bli muslimsk..."

Det blir i prinsippet kvelden for homser, kvinner, hunder, rotter, griser, aper (Julius), funksjonshemma og psykisk syke/utviklingshemma. Skuddpremie på prostituerte.

Dessuten slutten på naturvitenskap slik vi har forsket den fram. Islam tillater ikke forskning og tukling med profetens profetier.

Islam inneholder ikke omsorg for noen ulikheter, kun straffer, urimelige og ufravikelige påstander, selvmotsigelser, formaninger, urett og trusler.

Skrevet

Jeg sier hva andre idioter har ment eller gjort tusenvis av år før jeg ble født!

Oppegående mennesker som leser Bibelen, må da forstå at boken ikke er en rettesnor for en stat, men for et folk...

En av grunnene til at jeg ikke stemmer på KrF, fordi Bibelen kun er ment for troende. Jeg ønsker ikke å tre troen min nedover hodet på deg! Heller ikke har jeg noe ønske om at _du_ skal leve på et vis som strider mot dine verdier...

Jesus har nok vært rystet i sitt innerste vesen, når han så hvordan Kirken har oppført seg mot mennesker. Til og med så modige at de brukte Hans navn!

Fordi de var for feige til å bruke sitt eget maktønske som grunnlag! Jesus som var _totelt_ imot vold!

Jeg sier ikke hva andre idioter har ment eller gjort tusenvis av år før jeg ble født!

Glemte en "ikke i setningen over.

Skrevet

"Men, jeg klare ikke å se på at vårt Norge skal bli muslimsk..."

Det blir i prinsippet kvelden for homser, kvinner, hunder, rotter, griser, aper (Julius), funksjonshemma og psykisk syke/utviklingshemma. Skuddpremie på prostituerte.

Dessuten slutten på naturvitenskap slik vi har forsket den fram. Islam tillater ikke forskning og tukling med profetens profetier.

Islam inneholder ikke omsorg for noen ulikheter, kun straffer, urimelige og ufravikelige påstander, selvmotsigelser, formaninger, urett og trusler.

Og så sammeligner Prozak kristendommen med islam....

Men at det er muslimers ønske at Norge skal bli kristendomsfritt, er helt sikkert. Å skille stat og kirke i Norge ville være drømmen for dem...

Skrevet

Og så sammeligner Prozak kristendommen med islam....

Men at det er muslimers ønske at Norge skal bli kristendomsfritt, er helt sikkert. Å skille stat og kirke i Norge ville være drømmen for dem...

Islam er så rotete og uforståelig at du kan gjøre den til nesten hva som helst, og den finnes også i et utall varianter.

Indonesia har flest.

I USA er det også mange, men de er forunderlig rolige. Det mange ikke forstår, er at USAs muslimer ble ganske skremt av 11.9, de trodde de kristne skulle gå løs på dem. Mange pakka sekken og stakk. Men det skjedde ikke noe særlig.

Skrevet

Tror du imamene i dag er veldig annerledes enn middelalderens prester? Neppe.

Men ja - koranen er mer sammenliknbar med det gamle testamentet. Men det utelukker altså ikke at mange muslimer har et ganske likt forhold til religionen som mange kristne.

Og det finnes mer enn nok av gale kristne bevegelser som, hvis de hadde fått bestemt, hadde styrt på samme vis som islamske stater blir styrt.

Skrevet

Islam er så rotete og uforståelig at du kan gjøre den til nesten hva som helst, og den finnes også i et utall varianter.

Indonesia har flest.

I USA er det også mange, men de er forunderlig rolige. Det mange ikke forstår, er at USAs muslimer ble ganske skremt av 11.9, de trodde de kristne skulle gå løs på dem. Mange pakka sekken og stakk. Men det skjedde ikke noe særlig.

Godt at ikke kristne oppfører seg som barbarere i dag. Det må faktisk ha forundret en og annen muslim...

Jeg vet at ikke alle muslimer er like. Det har de til felles med kristendommen...

Skrevet

Tror du imamene i dag er veldig annerledes enn middelalderens prester? Neppe.

Men ja - koranen er mer sammenliknbar med det gamle testamentet. Men det utelukker altså ikke at mange muslimer har et ganske likt forhold til religionen som mange kristne.

Og det finnes mer enn nok av gale kristne bevegelser som, hvis de hadde fått bestemt, hadde styrt på samme vis som islamske stater blir styrt.

Men i motsetning til muslimer ville mange kristne protestert mot en slik styreform.

Koranen er nesten avskrivning av GT, da jeg leste Koranen første gang, hadde jeg nettopp lest GT, og jeg ble nesten målløs av likheten.

Kristne i dag skal _ikke_ følge GT, men NT. Og du er på ganske ville veier når du sammenligner kristne og muslimer.

Du finner ikke mange kristne som er i mot forskning og vitenskap. (og jeg snakker om I dag, ikke for hundre år siden)

Det skrev keinstein bedre enn jeg.

Skrevet

Men i motsetning til muslimer ville mange kristne protestert mot en slik styreform.

Koranen er nesten avskrivning av GT, da jeg leste Koranen første gang, hadde jeg nettopp lest GT, og jeg ble nesten målløs av likheten.

Kristne i dag skal _ikke_ følge GT, men NT. Og du er på ganske ville veier når du sammenligner kristne og muslimer.

Du finner ikke mange kristne som er i mot forskning og vitenskap. (og jeg snakker om I dag, ikke for hundre år siden)

Det skrev keinstein bedre enn jeg.

Jeg er på jordet når jeg sammenlikner f.eks Jesus Camp i USA med ekstreme muslimer? *Ler*

Jeg synes du skulle bruke litt mer tid til å oppsøke mer seriøse kilder enn VG og Dagbladet når du leter etter argumenter.

"Kristne ville protestert" - men ikke muslimer? Hvis man innfører et gammel-kristent styre med makt, som slår ned og tilintetgjør all motstand, så hadde neppe vi her oppe på pidestallen vår i nord vært så annerledes. Spesiellt ikke hvis vi hadde noenlunne like forutsetninger som de fleste muslimske land har.

Og så er det også et spørsmål om man KAN protestere. Også DU hadde takket ja til et totalitært religiøst styre, hvis de som innførte dette ga deg mat og klær, sørget for at ungene dine overlevde, fikk skolegang etc. - Så lenge alternativet var mangel av dette. Så enkelt er det faktisk, når vi snakker om de stedene i verden hvor ekstremismen er verst, og hvor den vokser. Hvorfor tror du f.eks Taliban får økt støtte i Afganistan? Svaret er så enkelt at det er helt utrolig at vi sitter her og NØLER med å gjøre noe med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...