Gå til innhold

Muslimsk helligdag på linje med 1. juledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men i motsetning til muslimer ville mange kristne protestert mot en slik styreform.

Koranen er nesten avskrivning av GT, da jeg leste Koranen første gang, hadde jeg nettopp lest GT, og jeg ble nesten målløs av likheten.

Kristne i dag skal _ikke_ følge GT, men NT. Og du er på ganske ville veier når du sammenligner kristne og muslimer.

Du finner ikke mange kristne som er i mot forskning og vitenskap. (og jeg snakker om I dag, ikke for hundre år siden)

Det skrev keinstein bedre enn jeg.

"Du finner ikke mange kristne som er i mot forskning og vitenskap."

Egentlig syns jeg sammenligninger ikke fører til noe, og ikke historiske argumenter heller. Det er hva de sier og gjør i dag som gjelder.

40% av amerikanere tror på skapelsen fra DGT. Darwinismen er ikke så utbredt som vi tror. Årsaken er nok at utdannelsenivået er svært lav totalt sett der over dammen. Da jeg var der, så visste ikke halvparten av folk jeg traff hvor Norge er. "Out of state" var nok for dem visst. Halvparten hadde heller ikke vært utenfor staten de bor i.

De er nok ikke -i mot- forskning, de vet bare ikke noe om det. Halvparten vet ikke hva ordet paleontologi betyr. Bibelen for dem oppfattes som en lærebok. Mange tror på alvor at Jonah virkelig var i "hvalfiskens buk". De vet ikke at hval er et havpattedyr, og heller ikke at hval er fraværende i Middelhavet.

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• hidi

37

• Prozak

36

• Goliath

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er på jordet når jeg sammenlikner f.eks Jesus Camp i USA med ekstreme muslimer? *Ler*

Jeg synes du skulle bruke litt mer tid til å oppsøke mer seriøse kilder enn VG og Dagbladet når du leter etter argumenter.

"Kristne ville protestert" - men ikke muslimer? Hvis man innfører et gammel-kristent styre med makt, som slår ned og tilintetgjør all motstand, så hadde neppe vi her oppe på pidestallen vår i nord vært så annerledes. Spesiellt ikke hvis vi hadde noenlunne like forutsetninger som de fleste muslimske land har.

Og så er det også et spørsmål om man KAN protestere. Også DU hadde takket ja til et totalitært religiøst styre, hvis de som innførte dette ga deg mat og klær, sørget for at ungene dine overlevde, fikk skolegang etc. - Så lenge alternativet var mangel av dette. Så enkelt er det faktisk, når vi snakker om de stedene i verden hvor ekstremismen er verst, og hvor den vokser. Hvorfor tror du f.eks Taliban får økt støtte i Afganistan? Svaret er så enkelt at det er helt utrolig at vi sitter her og NØLER med å gjøre noe med det.

"......................................."

Har aldri hørt om Jesus Camp i USA. Men det skal jeg definitivt gjøre noe med.

Ikke vær så dum å si at jeg henter min viten fra Dagbladet eller VG. Det blir usaklig og usmakelig til og med av deg!

Har kjøpt alle bøkene i verdens hellige skrifter, for å forstå andre på grunnlag av deres tro og ståsted.

Og jeg er ikke så uvitende at jeg ikke vet at mange muslimer har det vanskelig og vondt. Og alle som har lest historie vet hvordan det var i Norge før i tiden, og vi ønsker vel neppe den tiden tilbake.

Men jeg ønsker _ikke_ muslimsketilstander i Norge, like lite som jeg ønsker totalitær kristendomsstyring. Jeg ville kjempet til mitt siste åndedrag for friheten...

Skrevet

"Du finner ikke mange kristne som er i mot forskning og vitenskap."

Egentlig syns jeg sammenligninger ikke fører til noe, og ikke historiske argumenter heller. Det er hva de sier og gjør i dag som gjelder.

40% av amerikanere tror på skapelsen fra DGT. Darwinismen er ikke så utbredt som vi tror. Årsaken er nok at utdannelsenivået er svært lav totalt sett der over dammen. Da jeg var der, så visste ikke halvparten av folk jeg traff hvor Norge er. "Out of state" var nok for dem visst. Halvparten hadde heller ikke vært utenfor staten de bor i.

De er nok ikke -i mot- forskning, de vet bare ikke noe om det. Halvparten vet ikke hva ordet paleontologi betyr. Bibelen for dem oppfattes som en lærebok. Mange tror på alvor at Jonah virkelig var i "hvalfiskens buk". De vet ikke at hval er et havpattedyr, og heller ikke at hval er fraværende i Middelhavet.

Mangel på kunnskap er enormt over hele verden pga fattigdom, sult, undertrykkelse og totalitære stater.

Jeg tror amerikanerne har mer enn nok med seg selv, de har jo de fleste av klodens representanter boende hos seg. Jeg har ikke vært i Nord-Norge, men fordi Norge er et bitte lite land, vet jeg endel om Nord-Norge likevel.

Skrevet

Har aldri hørt om Jesus Camp i USA. Men det skal jeg definitivt gjøre noe med.

Ikke vær så dum å si at jeg henter min viten fra Dagbladet eller VG. Det blir usaklig og usmakelig til og med av deg!

Har kjøpt alle bøkene i verdens hellige skrifter, for å forstå andre på grunnlag av deres tro og ståsted.

Og jeg er ikke så uvitende at jeg ikke vet at mange muslimer har det vanskelig og vondt. Og alle som har lest historie vet hvordan det var i Norge før i tiden, og vi ønsker vel neppe den tiden tilbake.

Men jeg ønsker _ikke_ muslimsketilstander i Norge, like lite som jeg ønsker totalitær kristendomsstyring. Jeg ville kjempet til mitt siste åndedrag for friheten...

Du måtte bli usaklig og personfiksert, ja? Over og ut :-)

".........................................."

Skrevet

Mangel på kunnskap er enormt over hele verden pga fattigdom, sult, undertrykkelse og totalitære stater.

Jeg tror amerikanerne har mer enn nok med seg selv, de har jo de fleste av klodens representanter boende hos seg. Jeg har ikke vært i Nord-Norge, men fordi Norge er et bitte lite land, vet jeg endel om Nord-Norge likevel.

Teologene utnytter uvitenhet. De fyller huller i tankerekker med det de vil du skal vite/tro, slik at rekkene ender i "den hellige bok".

Hvis f eks vitenskap og dokumenterbare fakta fyller hullene først, så er de tettet for alltid, og teologene får ikke fotfeste.

F eks hvis du først får dokumentert at hval ikke er en fisk, hvalen ikke spiser mennesker, halsens dens er for trang, og hval ikke finnes i Middelhavet, så nytter det ikke å komme med myten/historien om "Jonah i hvalfiskens buk".

Mange mennesker på jorda får aldri denne kunnskapen om naturen og har ikke forutsetninger for å forstå sannheten. Derfor er det så viktig med utdannelse, for å forhindre at folk blir lurt, bl a på denne måten.

Darwinismen vakte så stor bestyrtelse og latter fordi folk var blitt feilinformert i en mannsalder, alt i god tro. De hadde ikke det naturvitenskapelige grunnlaget og bevisrekken som vi har.

En student fortalte meg om det enorme gapet mellom hans bestefars kunnskaper og hans egne. Hans bestefar kunne som student si f eks: "jammen det står i bibelen at..." og ingen lo av det. I dag ville de andre studentene le seg skakke og tro han var gal.

Skrevet

Uvitende tullprat, keinstein. Hvis kristendommen hadde hatt islams posisjon, så hadde den også inkludert politik, ideologier og styresett. Derfor er det meningsløst å skille på disse to i utgangspunktet.

Når det gjelder Saudi-Arabia, så styres det landet av en gal, korrupt prinsefamile (eller noe slikt), og er neppe noe godt eksempel i det hele tatt.

"......................................."

Skulle ønske du droppet superlativer osm idiot, tullprat osv.

Imens har jeg meldt deg på her:

http://www.trooglivssyn.no/index.cfm?id=73555

Skrevet

Var hundre prosent sikker på at du ville ta dette tema opp. Derfor gadd ikke jeg.

Nei, det er ikke riktig å avkristne Norge! Helligdager kommer alle til gode, selv om dere ikke bryr dere.

Må si det brukes mye penger i julen av folk som ikke bryr seg en plass!

Norge har vært et kristent land i syv hundre år! Kaster dere det bort har muslimene vunnet alt!

Skjønner virkelig ikke folk hva de forkaster! Å velge mellom kristendom og islam er som å velge mellom himmel og helvete.

Hva velger dere? Alle dere som er så tøffe og ikke tror på annet enn spøkelser, ånder og horoskop... Hva om dere ble tvunget inn under muslimsk styre?

For meg er ikke det noe verre enn det prestestyre vi hadde før forrige Stortingsvalg. Avskaff statskirka sier nå jeg.

Skrevet

Og så sammeligner Prozak kristendommen med islam....

Men at det er muslimers ønske at Norge skal bli kristendomsfritt, er helt sikkert. Å skille stat og kirke i Norge ville være drømmen for dem...

Det er min drøm også det! Religion og stat bør være adskilt. Vi har ikke relle religionsfrihet i Norge når unger automatisk blir medlemmer i kirka så lenge en av foreldrene er det.

Skrevet

Helt enig med deg!

.......helt til jeg begynte å tenke på jula!

Kan ikke vi beholde den iallefall??

Pliiis!!!

Jula har jo ingenting med kristendommen å gjøre, den er jo en lysfest og det feira vi her nord lenge før kristendommen kom. :) Klart vi beholder den!

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg er såpass "enkel" i tankegangen jeg da at jeg mener alle uansett hvor de kommer fra får følge de fridager vi har her i Norge.

Fri andre dager får bli som avspasering, fri uten betaling osv. Sånn ordning har jo de fleste arbeidende norsker allerede, og det funker vel greit nok.

Tror det blir helt kaos om alle innflyttere får sine kirker, sine fridager, sine måter å gjøre ditt og datt på.

Skrevet

For meg er ikke det noe verre enn det prestestyre vi hadde før forrige Stortingsvalg. Avskaff statskirka sier nå jeg.

Å avskaffe statskirken er muslimenes ønskedrøm! Så det ønsker ikke jeg akkurat nå, men hadde du spurt meg for 10 år siden hadde jeg svart ja.

Må le av hva du kaller prestestyre! Har vi ikke verre prester i Norge må vi jo være lykkelige. Men helt alvorlig, så er jeg enig med deg. Jeg synes ikke at kristendom skal være normalnormen i Norge, nettopp fordi å bli en kristen er en personlig sak. Jeg vil ikke tvinge min tro på noen, og ser det som helt bortkastet når KrF vil fortelle folk hva de kan drikke eller ikke.... Det blir for dumt for meg.

Skrevet

Teologene utnytter uvitenhet. De fyller huller i tankerekker med det de vil du skal vite/tro, slik at rekkene ender i "den hellige bok".

Hvis f eks vitenskap og dokumenterbare fakta fyller hullene først, så er de tettet for alltid, og teologene får ikke fotfeste.

F eks hvis du først får dokumentert at hval ikke er en fisk, hvalen ikke spiser mennesker, halsens dens er for trang, og hval ikke finnes i Middelhavet, så nytter det ikke å komme med myten/historien om "Jonah i hvalfiskens buk".

Mange mennesker på jorda får aldri denne kunnskapen om naturen og har ikke forutsetninger for å forstå sannheten. Derfor er det så viktig med utdannelse, for å forhindre at folk blir lurt, bl a på denne måten.

Darwinismen vakte så stor bestyrtelse og latter fordi folk var blitt feilinformert i en mannsalder, alt i god tro. De hadde ikke det naturvitenskapelige grunnlaget og bevisrekken som vi har.

En student fortalte meg om det enorme gapet mellom hans bestefars kunnskaper og hans egne. Hans bestefar kunne som student si f eks: "jammen det står i bibelen at..." og ingen lo av det. I dag ville de andre studentene le seg skakke og tro han var gal.

Enig i at kunnskap er kjempeviktig! Men er ikke nødvendigvis enig i at all kunnskap er nødvendig eller av det gode...

Bare i forbindelse med legevitenskapen har utviklingen gått fortere enn menneskehjernen. Alt vi skal ta stilling til er ikke absolutt et gode for oss.

Jeg er lykkelig over at jeg aldri ble tilbudt fostervannsprøve, for å se om barnet jeg bar hadde sykdommer eller Downs Syndrom, jeg slapp å ta noen valg... For meg personlig er noen valg uetiske.

Men jeg ønsker å spre kunnskap til alle de som ikke har tilgang på den!

Skrevet

Jula har jo ingenting med kristendommen å gjøre, den er jo en lysfest og det feira vi her nord lenge før kristendommen kom. :) Klart vi beholder den!

Ja, du har dine prioriteringer riktig...

Det var en hedensk skikk (grunnen til at Jehovas vitner ikke feirer jul), men er blitt en kristen skikk... Jesus ble antagelig født på tidlig høst. Så lenge du idag feirer jul feirer du en kristen skikk...

Og hver jul spres budskapet om Jesus fødsel!

Skrevet

At de smiler er ikke lett å se inni alt skjegget deres!

Forøvrig synes jeg ikke at de skal få fri denne id-dagen deres! De bor i et kristent land som har sine faste helligdager, og har muslimene sine helligdager utenom dem vi alt har, så får de enten la være å feire dem, eller legge dem til ferier eller våre helligdager. Det er ikke verre enn det! Vi kan ikke tillate at alle fremmede religiøse grupper her i landet får fri på sine helligdager! islam gjelder ikke i Norge, koranen gjelder ikke i Norge. Så enkelt er det.

Takk for det, sier jeg!

En grunn til at kirke og stat ikke må skilles enda! Da oppfyller vi muslimenes drøm, fordi de da lettere får innpass med sin religion.

Skrevet

Ja, du har dine prioriteringer riktig...

Det var en hedensk skikk (grunnen til at Jehovas vitner ikke feirer jul), men er blitt en kristen skikk... Jesus ble antagelig født på tidlig høst. Så lenge du idag feirer jul feirer du en kristen skikk...

Og hver jul spres budskapet om Jesus fødsel!

Jeg nekter på det aller hardeste på at jeg feirer en kristen skikk når jeg feirer jul! Selve ordet jul indikerer jo at det har blitt med fra førkristen tid. Jeg leser ikke noe juleevangelium og går ikke i den kirka jeg meldte meg ut av for 30 år siden. Jeg feirer lysfest, at sola snur og at dagene blir lengre igjen. Jeg tar farvel med mørket. Jula er hedensk og ikke kristen.

Skrevet

Enig i at kunnskap er kjempeviktig! Men er ikke nødvendigvis enig i at all kunnskap er nødvendig eller av det gode...

Bare i forbindelse med legevitenskapen har utviklingen gått fortere enn menneskehjernen. Alt vi skal ta stilling til er ikke absolutt et gode for oss.

Jeg er lykkelig over at jeg aldri ble tilbudt fostervannsprøve, for å se om barnet jeg bar hadde sykdommer eller Downs Syndrom, jeg slapp å ta noen valg... For meg personlig er noen valg uetiske.

Men jeg ønsker å spre kunnskap til alle de som ikke har tilgang på den!

En viten er mer verd enn å vite, og det er å vite hvor viten er å finne.

Skrevet

Jeg nekter på det aller hardeste på at jeg feirer en kristen skikk når jeg feirer jul! Selve ordet jul indikerer jo at det har blitt med fra førkristen tid. Jeg leser ikke noe juleevangelium og går ikke i den kirka jeg meldte meg ut av for 30 år siden. Jeg feirer lysfest, at sola snur og at dagene blir lengre igjen. Jeg tar farvel med mørket. Jula er hedensk og ikke kristen.

Du kan nekte til krampa tar deg, men for andre som som hører at du feirer jul, vil automatisk tenke kristent. Ikke hedensk.

Her er du altså nedstemt.Dessuten snur sola før 24 desember... Den 22 tror jeg. Så hvis du feirer julaften da, så tror jeg deg!

Skrevet

Å avskaffe statskirken er muslimenes ønskedrøm! Så det ønsker ikke jeg akkurat nå, men hadde du spurt meg for 10 år siden hadde jeg svart ja.

Må le av hva du kaller prestestyre! Har vi ikke verre prester i Norge må vi jo være lykkelige. Men helt alvorlig, så er jeg enig med deg. Jeg synes ikke at kristendom skal være normalnormen i Norge, nettopp fordi å bli en kristen er en personlig sak. Jeg vil ikke tvinge min tro på noen, og ser det som helt bortkastet når KrF vil fortelle folk hva de kan drikke eller ikke.... Det blir for dumt for meg.

Mullah Høybråten er noen ganger like uhyggelig som mullah Krekar. Iskald i blikket og uforsonlig.

Skrevet

En viten er mer verd enn å vite, og det er å vite hvor viten er å finne.

Og det å vite alt man ikke vet er ofte den mest verdifulle!

Skrevet

Du kan nekte til krampa tar deg, men for andre som som hører at du feirer jul, vil automatisk tenke kristent. Ikke hedensk.

Her er du altså nedstemt.Dessuten snur sola før 24 desember... Den 22 tror jeg. Så hvis du feirer julaften da, så tror jeg deg!

Jeg feirer alltid solsnu på solsnudagen. Men solsnu og jul ble feiret over flere dager så det er faktisk ikke feil for oss som ikke er kristne å samles med god mat og drikke den 24. heller. :) Jula skulle visst feires til minst 13.dag jul den. Jul kommer fra Jol, og har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre. De kristne flytta jo kristmesse til den hedenske høytid for de så at den lot seg ikke avskaffe. Juleølet ble brukt til å drikke Odins skål, og det brygges juleøl enda. Nånei, du får meg ALDRI til å si at jeg feirer en kristen høytid. Det er mulig du legger det kristne budskapet til grunn, men det gjør ikke jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...