Gå til innhold

Muslimsk helligdag på linje med 1. juledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dsu er født i går!

Selvfølgelig er islam en ideologi. Du fødes inn i den.

"Selvfølgelig er islam en ideologi. Du fødes inn i den." Da må jo kristendommen være en ideologi også da, de fleste norske unger fødes jo inn i den. :)

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• hidi

37

• Prozak

36

• Goliath

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har beklagd og fikk ingen unnskyldning for det jeg skrev.

Til pass for meg? Sikkert.

Heldig for meg, så tror jeg ikke på helvetes flammer, for noen av oss.

At du mener noe som helst om meg anser jeg som positivt. Vanskelig å ergre seg over noen som ikke betyr en dritt for deg.

Og jeg ser heller ikke mitt liv i himmelen som særlig positivt. Jeg er skilt.

Har du mer å komme med, så si det.

Tåler kritikk veldig godt, lærer faktisk av det.

Mener du at jeg skulle beklage beklegelsen din?

Skrevet

Det har vært noe vanskligere ved noen tider ja, men jeg tror ikke det har skapt noen særlige problemer.

Jeg lurte bare på om det var pinligere enn at man feiret 17.mai i utlandet?

Jeg synes det er to ting som er vanskelig å sammenlikne. At nordmenn feirer 17. mai i utlandet trenger ikke å bli pinlig, men jeg tror nok at vi kan være enige om at det er greit at ikke alle vil feire sine hjemlands nasjonaldager med tog og stengte gater ;o)

At en del muslimer velger å ta fri for å feire en høytid synes jeg ikke er pinlig i det hele tatt. På samme måte som det ikke er pinlig at jeg selv ønsker fri i romjulen og påskeuka. Og da er vi jammen heldige som har en muslim på jobben vår, som svært ofte er den eneste som jobber de timene kontoret må ha åpent på julaften. Jeg jobber på et sted hvor man kun trenger å ha en person for å svare telefoner sånne dager. Og da er jammen en muslim kjekt å ha! ;o)

Skrevet

Så lenge deres høytider ikke påvirker oss negativt, synes jeg ikke det er noe problem. Jeg ser heller ikke problemer med at de har sine egne moskeer, så lenge de selv finansierer dem.

Samtidig synes jeg vi kan være såpass fleksible at vi strekker oss langt slik at de får muligheten til fri uten lønn på sine helligdager.

Det er jeg enig med deg i.

Skrevet

Jeg synes det er to ting som er vanskelig å sammenlikne. At nordmenn feirer 17. mai i utlandet trenger ikke å bli pinlig, men jeg tror nok at vi kan være enige om at det er greit at ikke alle vil feire sine hjemlands nasjonaldager med tog og stengte gater ;o)

At en del muslimer velger å ta fri for å feire en høytid synes jeg ikke er pinlig i det hele tatt. På samme måte som det ikke er pinlig at jeg selv ønsker fri i romjulen og påskeuka. Og da er vi jammen heldige som har en muslim på jobben vår, som svært ofte er den eneste som jobber de timene kontoret må ha åpent på julaften. Jeg jobber på et sted hvor man kun trenger å ha en person for å svare telefoner sånne dager. Og da er jammen en muslim kjekt å ha! ;o)

Da tror jeg vi egentlig er ganske så enige:-)

Og de steder i utlandet som åpner for at nordmenn kan få gå i tog 17. mai (og eventuelt legger til rette for det), så tror jeg det er noe de gjør fordi de setter pris på det og ser på det som et morsomt innslag.

Jeg tror også at nordmenn i visse steder i Spania, som nevnt i eksempelet over i denne deltråden, medvirker sterkt til hele dette stedets økonomi - og at lokalbefolkningen tjener svært godt økonomisk på disse.

Og jeg tror også at under vår 17. mai feiring der, så drypper det ikke så lite også på lokalbefolkningen av "goder"....

Skrevet

Jøss ;-)

Jeg er ganske liberal, selv om det er en del her som ikke helt har forstått det:-)

Skrevet

Jeg er ganske liberal, selv om det er en del her som ikke helt har forstått det:-)

Okei, skal begynne å se på deg med nye øyne fra nå av ;-)

Skrevet

Okei, skal begynne å se på deg med nye øyne fra nå av ;-)

:-)

Det er som regel slik på DOL at hvis man er kritisk til "noen deler ved en side" i en part, så blir man automatisk stemplet som fullstendig tilhenger av den andre part (hvis det er 2 parter) - og helt og holdent motstander av alt den part står for som man har rettet en konkret kritikk til.....

Men slik "generalisering" er forholdsvis vanlig, og skaper til tider ganske livlige diskusjoner:-)

Skrevet

:-)

Det er som regel slik på DOL at hvis man er kritisk til "noen deler ved en side" i en part, så blir man automatisk stemplet som fullstendig tilhenger av den andre part (hvis det er 2 parter) - og helt og holdent motstander av alt den part står for som man har rettet en konkret kritikk til.....

Men slik "generalisering" er forholdsvis vanlig, og skaper til tider ganske livlige diskusjoner:-)

Blir lett sånn når man kommuniserer skriftlig.

Dessuten har man tendenser til å helle langt over på motsatt side dersom man ikke er 100% enig med motparten :-)

Skrevet

"Jeg mener alle religiøse fridager kan avskaffes, så kan folk selv velge når de vil ta fri uten betaling, eller etter avale med arbeidsgiver."

Så du er villig til å bytte fastsatte, betalte helligdager,mot muligheten til å bestemme selv når du vil ha fri, men da uten betaling??

Hvor i all verden ligger fordelene i dette??

Man har jo allerede feriedager man kan bruke etter eget ønske / eller avtale med arbeidsgiver, og de er til og med betalte.

Norge er faktisk ett av landene som har færrest hellig og offentlige høytidsdager fra før! Og de fleste av dem kan vi til og med risikere å miste hvis de havner på en helgedag.

Nei la oss for all del beholde de få gratis fridagene vi har, uansett om bakgrunnen for dem er aldri så religiøs..

Skrevet

Og vi gir dem pengestøtte for at de skal kunne fortsette sitt arbeid.....

Knehønene bøyer seg for muslimene i Danmark også, det faller ikke i så god smak overalt. Jeg tror det blir ris til muslimenes bak å gi dem ekstra fordeler framfor andre.

"Medlem af retsudvalget, Kim Christiansen, beder justitsminister Lene Espersen om en forklaring på, hvorfor muslimske fanger bliver bevilget en fridag, i modsætning til alle andre fanger i danske fængsler i anledning af Ramadanens afslutning. Det er en uacceptabel praksis og urimelig forskelsbehandling, mener Kim Christiansen.

- Jeg har bedt justitsministeren redegøre for, hvorfor nogle indsatte fra særlige religiøse mindretal får fri på bestemte dage, mens andre ikke gør. Det er et udslag af klokkeklar diskrimination at have differentierede fridage afhængigt af, hvilket trossamfund fangerne tilhører. Det er mig en gåde, at Kriminalforsorgen finder, at den har ret til at indføre helligdage, der ikke gælder for alle, og som heller ikke praktiseres i resten af det danske samfund, påpeger Kim Christiansen. "

Skrevet

Prozak har i mine øyne ikke peiling. Vet han leser dette innlegget, men for meg blir han dum.

Jeg er mye enig med deg, men ikke i alt. Men har aldri opplevd at du kritiserer meg for uvitenhet. Jeg er heller ikke uvitende, bare problemer med å snakke for meg!

Jeg går nesten aldri løs på personer eller deres meninger, unntatt i selvforsvar.

Skrevet

Svigers har leilighet i Spania. 17.mai ble hovedgata i byen stengt slik at nordmennene skulle få gå i tog på nasjonaldagen. Dette ble visst "bestemt" av Carl I.Hagens tilhengere der nede. Pinlig (og dobbeltmoralsk) spør du meg....

Hvis det gikk på bekostning av spanjolenes festdager så er jeg enig, ellers ikke. For meg kan gjerne alle feste hver sin dag og gå i tog, bare de ikke prøver å kuppe 17. mai i Norge. Det er 364-365 andre dager å ta av i året, og unødig å terge på seg nasjonalistene og ødelegge deres 100 år gamle festdag (hvis de fins).

Skrevet

"Jeg mener alle religiøse fridager kan avskaffes, så kan folk selv velge når de vil ta fri uten betaling, eller etter avale med arbeidsgiver."

Så du er villig til å bytte fastsatte, betalte helligdager,mot muligheten til å bestemme selv når du vil ha fri, men da uten betaling??

Hvor i all verden ligger fordelene i dette??

Man har jo allerede feriedager man kan bruke etter eget ønske / eller avtale med arbeidsgiver, og de er til og med betalte.

Norge er faktisk ett av landene som har færrest hellig og offentlige høytidsdager fra før! Og de fleste av dem kan vi til og med risikere å miste hvis de havner på en helgedag.

Nei la oss for all del beholde de få gratis fridagene vi har, uansett om bakgrunnen for dem er aldri så religiøs..

Problemet er at hvis noen begynner å krengle om dem, så kan de forsvinne. Det mest rettferdige er at ingen får noe gratis eller ekstra på basis av religioner.

Skrevet

Hvis det gikk på bekostning av spanjolenes festdager så er jeg enig, ellers ikke. For meg kan gjerne alle feste hver sin dag og gå i tog, bare de ikke prøver å kuppe 17. mai i Norge. Det er 364-365 andre dager å ta av i året, og unødig å terge på seg nasjonalistene og ødelegge deres 100 år gamle festdag (hvis de fins).

Men å stenge den spanske byens hovedgate synes jeg blir litt vel drøyt...

Enig i at det blir snodig å absolutt kuppe 17.mai til egen feiring, men det er det vel ingen som har forsøkt seg på, eller? *prøver å følge med*

Skrevet

Men å stenge den spanske byens hovedgate synes jeg blir litt vel drøyt...

Enig i at det blir snodig å absolutt kuppe 17.mai til egen feiring, men det er det vel ingen som har forsøkt seg på, eller? *prøver å følge med*

Vesnstresida med Einar Gerhardsen i spissen har prøvd i årtier å få nasjonaldagen flyttet til 1. mai.

Pakistanerne har søkt om å få feire sin egen 17. mai borte fra nordmenn. De tier klokelig om de viktigste årsakene: alkohol, lettkledde kvinner og gambling (salg av lodder) holder den konseravtive delen borte. Fanebæringen er heller ikke populær, da det minner om avgudsdyrking, pølsene vi spiser inneholder svinekjøtt. Russens adferd faller heller ikke i smak.

Skrevet

Vesnstresida med Einar Gerhardsen i spissen har prøvd i årtier å få nasjonaldagen flyttet til 1. mai.

Pakistanerne har søkt om å få feire sin egen 17. mai borte fra nordmenn. De tier klokelig om de viktigste årsakene: alkohol, lettkledde kvinner og gambling (salg av lodder) holder den konseravtive delen borte. Fanebæringen er heller ikke populær, da det minner om avgudsdyrking, pølsene vi spiser inneholder svinekjøtt. Russens adferd faller heller ikke i smak.

Men så har vi også alle de pakistanerne som feirer 17.mai sammen med oss. Jeg tipper de er i flertall:-)

Skrevet

Knehønene bøyer seg for muslimene i Danmark også, det faller ikke i så god smak overalt. Jeg tror det blir ris til muslimenes bak å gi dem ekstra fordeler framfor andre.

"Medlem af retsudvalget, Kim Christiansen, beder justitsminister Lene Espersen om en forklaring på, hvorfor muslimske fanger bliver bevilget en fridag, i modsætning til alle andre fanger i danske fængsler i anledning af Ramadanens afslutning. Det er en uacceptabel praksis og urimelig forskelsbehandling, mener Kim Christiansen.

- Jeg har bedt justitsministeren redegøre for, hvorfor nogle indsatte fra særlige religiøse mindretal får fri på bestemte dage, mens andre ikke gør. Det er et udslag af klokkeklar diskrimination at have differentierede fridage afhængigt af, hvilket trossamfund fangerne tilhører. Det er mig en gåde, at Kriminalforsorgen finder, at den har ret til at indføre helligdage, der ikke gælder for alle, og som heller ikke praktiseres i resten af det danske samfund, påpeger Kim Christiansen. "

En særdeles uheldig utvikling i danmark.

Men jeg tipper justisministeren der straks vil sette en stopp for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...