Gå til innhold

Fibromyalgi, revmatisme, m.m. (kosthold)

Anbefalte innlegg

Gjest styrking og vedlikehold
Skrevet

Noen her som har stadige betennelser i sener og ledd, revmatiske sykdommer eller fibromyalgi - og som har erfaringer med at kosthold kan virke litt inn (forverre eller lindre symptomer)? Har hørt dette av flere, men vil gjerne ha tips om hva jeg kan prøve.

Fortsetter under...

Skrevet

Lurer på om det var da blodtypedietten ble nevnt. Men er ikke helt sikker.

Gjest fibrodama
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og skulle ønske jeg klarte å leve vegetarisk. Det ville gjort meg mye bedre, men jeg klarer ikke!

Skrevet

Kostholdet kan både bedre og forverre symptomene. Jeg har fibromyalgi og leddgikt, og kjenner godt at jeg bør holde meg unna melkeprodukter som ikke er kokt eller syrnet, svinekjøtt, mye ferdigmat på grunn av tilsettingsstoffer, etc. Prøver å følge Blodtypedietten men har ikke vært så veldig flink nå et halvt års tid. Været har vært så bra at jeg har ikke merket så mye til smerter. Men nå kjennes det veldig godt og jeg bruker mer og mer av det jeg har lært om denne dietten nå.

Vil du vite mer så les på dadamo.com

Skrevet

Kostholdet kan både bedre og forverre symptomene. Jeg har fibromyalgi og leddgikt, og kjenner godt at jeg bør holde meg unna melkeprodukter som ikke er kokt eller syrnet, svinekjøtt, mye ferdigmat på grunn av tilsettingsstoffer, etc. Prøver å følge Blodtypedietten men har ikke vært så veldig flink nå et halvt års tid. Været har vært så bra at jeg har ikke merket så mye til smerter. Men nå kjennes det veldig godt og jeg bruker mer og mer av det jeg har lært om denne dietten nå.

Vil du vite mer så les på dadamo.com

Du skriver at du har leddgikt.

Har du prøvd alternativ medisiner? Evt. funket det?

Hva slags medisiner går du på nå?

Fungerer du i jobb?

Har akkurat fått diagnosen leddgikt.Og er mega frustrert.

Skrevet

Du skriver at du har leddgikt.

Har du prøvd alternativ medisiner? Evt. funket det?

Hva slags medisiner går du på nå?

Fungerer du i jobb?

Har akkurat fått diagnosen leddgikt.Og er mega frustrert.

Det som fungerer for meg er å trene ganske mye. Ikke på treningssenter, men i basseng. Trening i varmt vann gjør at jeg holder leddene mjuke og jeg greier å gjøre mye mer enn på land. Jeg sykler også mye de dagene jeg ikke går i basseng. Får rekvisisjon hos legen og treningen er i gruppe med en fysioterapeut som instruktør.

Det finnes mange forskjellige medisiner mot leddgikt eller Rheumatoid Artritt som det egentlig kalles nå. Foreløpig har jeg og revmatologen ikke funnet noe som virket like bra som Vioxx som ble inndratt. Vi er i en utprøvingsfase med forskjellige medisiner.

Noen leddgiktpasienter fungerer bra i hverdagen og noen blir uføretrygdet. Foreløpig har jeg et høyt tempo, men jeg er helt overbevist om at dersom jeg setter meg ned i sofaen og riktig kjenner etter hvor vondt jeg har så blir jeg virkelig kjempesyk. :)

Den treninga i basseng er det som holder meg og leddene i virksomhet. Det er absolutt verdt å prøve. Revmatikerforbundet har også slike varmvannstreninger flere steder i landet.

Annonse

Skrevet

Det som fungerer for meg er å trene ganske mye. Ikke på treningssenter, men i basseng. Trening i varmt vann gjør at jeg holder leddene mjuke og jeg greier å gjøre mye mer enn på land. Jeg sykler også mye de dagene jeg ikke går i basseng. Får rekvisisjon hos legen og treningen er i gruppe med en fysioterapeut som instruktør.

Det finnes mange forskjellige medisiner mot leddgikt eller Rheumatoid Artritt som det egentlig kalles nå. Foreløpig har jeg og revmatologen ikke funnet noe som virket like bra som Vioxx som ble inndratt. Vi er i en utprøvingsfase med forskjellige medisiner.

Noen leddgiktpasienter fungerer bra i hverdagen og noen blir uføretrygdet. Foreløpig har jeg et høyt tempo, men jeg er helt overbevist om at dersom jeg setter meg ned i sofaen og riktig kjenner etter hvor vondt jeg har så blir jeg virkelig kjempesyk. :)

Den treninga i basseng er det som holder meg og leddene i virksomhet. Det er absolutt verdt å prøve. Revmatikerforbundet har også slike varmvannstreninger flere steder i landet.

Kjempe tusen takk for svar.

Skrevet

Kjempe tusen takk for svar.

Værsågod! Bare husk på at du må gjøre ting ut i fra dine forutsetninger og med en revmatisk sykdom kan de variere en del. Når jeg skriver sykler mye, så kan det bety alt fra en time til at det noen dager bare er ti minutt. Men da skal jeg love deg at ti minutt på en dårlig dag kjennes ut som lengre tid enn en time på en god dag.

Har du mange spørsmål så vil jeg anbefale deg å melde deg inn i Revmatikerforbundet. Gå inn på revmatiker.no så finner du ut hvordan du kan melde deg inn. Det ligger også mye annen info der. Det er viktig å skaffe seg mye informasjon, men det er viktig at man ikke bare fokuserer på sykdommen.

Lykke til!

Skrevet

Værsågod! Bare husk på at du må gjøre ting ut i fra dine forutsetninger og med en revmatisk sykdom kan de variere en del. Når jeg skriver sykler mye, så kan det bety alt fra en time til at det noen dager bare er ti minutt. Men da skal jeg love deg at ti minutt på en dårlig dag kjennes ut som lengre tid enn en time på en god dag.

Har du mange spørsmål så vil jeg anbefale deg å melde deg inn i Revmatikerforbundet. Gå inn på revmatiker.no så finner du ut hvordan du kan melde deg inn. Det ligger også mye annen info der. Det er viktig å skaffe seg mye informasjon, men det er viktig at man ikke bare fokuserer på sykdommen.

Lykke til!

Skal til revmaologen igjen 1 nov. Og da skal jeg begynne på betennelsesdempene tabletter og kortison.

Men jeg er 34 år og har ikke lyst på måneansikt og legge på meg masse. Har hørt at det er bare noen av bivirkningene.

For tiden er jeg sykmeldt siden 5 april.

Jeg har en pendlervei på 2 timer hver vei til jobb.

Men jeg nekter tanken på å bli uføretrygdet!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...