Gå til innhold

Vi har en diskusjon på gang..

Anbefalte innlegg

Gjest Hvem har rett her?
Skrevet

Jeg og ei venninne blir ikke enige om hva butikekr har lov til i dette tilfellet: Diskusjonen går ut på at veninnen min mener at butikken ikke har lov til å selge datostemplede varer til redusert pris. Hun mener at vi har lov til å få varene gratis uavhengig av hvilken kjede det er snakk om. Jeg mener at de har lov til å selge til redusert pris hvis det står best før dato, og ikke siste forbruksdag. Noen som vet hvem av oss som har rett? Hvis venninna mi har rett, så synder iallefall alle butikkene her i området.

Skrevet

"Hun mener at vi har lov til å få varene gratis uavhengig av hvilken kjede det er snakk om. "

Om det er det hun sier, har hun vel rett ;-) Å forlange å få varen gratis tror jeg neppe en kan. Da tror jeg heller at butikkene er pliktige til å kaste maten, som per definisjon ikke lenger er spiselig.

Best før er heller ikke det samme som siste forbruksdato, som du sier.

Jeg ser ofte i butikkene at varer som har siste forbruksdato snarlig blir solgt til redusert pris, men aldri varer som har gått ut på dato.

Skrevet

De har så vidt jeg vet i alle fall ikke lov til å gi ut - hverken gratis eller til redusert pris - varer som er gått ut på dato. Jeg fant en yoghurt som var et par dager over dato i kjøla på Kiwi tidligere i år, og tok den med til kassa - ikke for å be om å få den, men for å spørre om de hadde flere (det var akkurat den smaken ungene hadde bestilt). Kassadamen tok yoghurten tilside og sjekket, og da hun ikke fant flere på lageret så fikk jeg faktisk avslag på totalbongen på det beløpet den _ville_ kostet. Jeg fikk ikke lov til å ta med varen, noe jeg tilbød meg, fordi den var over dato.

Jeg regner med at grunnen til at jeg fikk trukket fra varens pris er Kiwis et-eller-annet-garanti, det skjedde altså uoppfordret og til min store undring. Poenget med historien er uansett at jeg tror at butikker ikke har lov til å selge utgåtte (mat-)varer.

Skrevet

best før kan selges til redusert pris etter nevnt dato. siste forbruksdag kan ikke selges etter dato.

Gjest tv2 hjelper deg
Skrevet

TV2 hjelper deg tok opp dette for et par år siden.

Butikker har ikke lov å selge varer som er utgått på dato (husker jeg sendte TV2 en mail om vår nærbutikk, for de setter ned prisen litt på utgåtte varer), de kan sette ned prisen på varene et par dager/dagen før utgått dato, men er ikke varen solgt etter utgått dato så må butikken ta det vekk.

Skrevet

Så lenge det er på siste dato - så er det lov å selge til redusert pris..

Men når varene er utgått på dato - er det IKKE lov å selge :)

Gjest girl with no name
Skrevet

TV2 hjelper deg tok opp dette for et par år siden.

Butikker har ikke lov å selge varer som er utgått på dato (husker jeg sendte TV2 en mail om vår nærbutikk, for de setter ned prisen litt på utgåtte varer), de kan sette ned prisen på varene et par dager/dagen før utgått dato, men er ikke varen solgt etter utgått dato så må butikken ta det vekk.

Det kan vel ikke gjelde best før-varer vel? Er jo forskjell på det og holdbar til.

Skrevet

Det kan vel ikke gjelde best før-varer vel? Er jo forskjell på det og holdbar til.

Men betegnelsen "holdbar til" brukes vel som oftest på ferskvarer med kort holdbarhet, mens "best før" brukes om varer med lang holdbarhet.

Men jeg ser ingen grunn til at det skulle gjøre noen forskjell på denne sammenhengen. Og at det skulle være lov / ikke lov å selge det ene og ikke det andre til redusert pris.

Forskjellen må evt være at ferskvarer settes ned i pris umiddelbart før de går ut (1-2 dager) mens holdbare varer kanskje prises ned lengre tid i forkant.

Jeg tror uansett ikke det er noen regel som sier at man skal få varen gratis - men den skal tas vekk og ikke selges i det hele tatt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...