Gå til innhold

Damekjørt bil :o

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg har alltid stusset litt på fenomenet "damekjørt bil".

Veldig ofte på biler, og mopeder/motorsykler, står det nevnt "damekjørt".

En får en følelse av at "denne bilen er tatt godt vare på og kjørt svært pent - av dame, som ikke kjører rabiat som menn gjør"

Samtidig har jo menn virkelig sitt å si om damer bak rattet, damer vet ikke at bilen har gear, damer skjønner ikke samspill mellom gas og clutch osv. osv :)

Måtte derfor le godt i går kveld da jeg leste en bilannonse i et blad. Her var det en som "hadde skjønt det". I annonsen sto det: "ikke hund, katt. Ikke damekjørt"

:D

Skrevet

Vår bil lider.

Grunnen er at kona i huset (dvs undertegnede) ikke klarer å la være å clutche før hver sving... Er dette fryktelig ille? Eller?

Gjest råkjørende dame
Skrevet
:) de tror sikkert at alle damer kjører fint da .... jeg blir betegnet som en råkjører.
ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har alltid trodd at "damekjørt bil" betød det samme som bil med noe tilnærmet uopprettelige skader.

Men det må sies at jeg har null greie på bil.

Skrevet

Vår bil lider.

Grunnen er at kona i huset (dvs undertegnede) ikke klarer å la være å clutche før hver sving... Er dette fryktelig ille? Eller?

Hvorfor i all verden skal du clutche foran hver sving?

Det er ikke så skadelig akkurat, selv om du sliter clutchen litt mer enn om du ikke gjorde det.

Ikke rart at farten blir lav skjønner jeg. I dag lå jeg også bak 3 damer. Så da var det å kjøre i 60 da i 80 sonen, i tillegg ble det bremset foran hver sving. Jeg holder på å bli gal av dette tullet.

Etter ei mil så svingte hun i i midten av til høyre, hun som kjørte foran meg stoppet nesten opp leeeenge etter at hun hadde svingt av. Så lenge at jeg begynte å lure på hvorfor i all verden hun ikke kjørte. Smidighet og lett og raskt hadde nok ingen av disse tre hørt om.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at "damekjørt bil" betød det samme som bil med noe tilnærmet uopprettelige skader.

Men det må sies at jeg har null greie på bil.

"Damekjørt" bil betyr at bilen mest sannsynlig er i bedre stand enn hvis den var "mannekjørt". Jeg har inntrykk av at bruken av uttrykket "damekjørt bil" er i ferd med å forsvinne. Nå kjører damene som mannfolka uansett (nesten iallefall..).

Vi måtte bytte ut klutchen på bilen for et par uker siden. På verkstedet var de imponert over at den hadde holdt såpass lenge, i og med at clutchen er en slitedel. De mente clutchen hadde holdt så lenge fordi det var kona (meg) som brukte bilen mest ;-)

Gjest stemmer nok det
Skrevet

Det er en kjennsgjerning at kvinner (generelt) kjører mer forsiktig og dermed mer skadefritt enn mannlige bilister (generelt).

Dette vet ethvert forsikringsselskap.

I USA må menn betale høyere bilforsikring enn kvinner (vet ikke hvordan dette er her til lands).

At menn latterliggjør kvinner som kjører bil, er nok bare enda ett utslag av mannens mindreverdskomplekser.

Gjest Flystripa
Skrevet

Vår bil lider.

Hvorfor gjør du det? *undrende*

Gjest stemmer nok det
Skrevet

Det er ikke så skadelig akkurat, selv om du sliter clutchen litt mer enn om du ikke gjorde det.

Ikke rart at farten blir lav skjønner jeg. I dag lå jeg også bak 3 damer. Så da var det å kjøre i 60 da i 80 sonen, i tillegg ble det bremset foran hver sving. Jeg holder på å bli gal av dette tullet.

Etter ei mil så svingte hun i i midten av til høyre, hun som kjørte foran meg stoppet nesten opp leeeenge etter at hun hadde svingt av. Så lenge at jeg begynte å lure på hvorfor i all verden hun ikke kjørte. Smidighet og lett og raskt hadde nok ingen av disse tre hørt om.

"smidighet og lett og rask" er nok en betegnelse som enkelte menn bruker om sin egen altfor raske og uvørne kjøring. Vet du ikke at det er langt flere mannlige enn kvinnelige bilister som blir involvert i bilulykker? (så vel som i det meste av andre slags ulykker).

Du kan omskrive din egen mannlige uvørenhet så mye du vil - men kvinnelig bilister kjører (generelt) mer forsiktig fordi de er mer realistiske i forhold til å vurdere potensielle ulykker.

Skrevet

"smidighet og lett og rask" er nok en betegnelse som enkelte menn bruker om sin egen altfor raske og uvørne kjøring. Vet du ikke at det er langt flere mannlige enn kvinnelige bilister som blir involvert i bilulykker? (så vel som i det meste av andre slags ulykker).

Du kan omskrive din egen mannlige uvørenhet så mye du vil - men kvinnelig bilister kjører (generelt) mer forsiktig fordi de er mer realistiske i forhold til å vurdere potensielle ulykker.

Hehe, jaja.,...tror ikke jeg bruker mer tid på å svare på dette innlegget.

Skrevet

Det er en kjennsgjerning at kvinner (generelt) kjører mer forsiktig og dermed mer skadefritt enn mannlige bilister (generelt).

I USA må menn betale høyere bilforsikring enn kvinner (vet ikke hvordan dette er her til lands).

At menn latterliggjør kvinner som kjører bil, er nok bare enda ett utslag av mannens mindreverdskomplekser.

Du er en raring.

Du tar feil når det gjelder antall skader. Det er faktisk slik at kvinnene har like mange skader som menn. Som du sier, det vet faktisk forsikringsselskapene også:-)

Men forskjellen er at mennene har større og alvorligere skader når uhellet først er ute, enn hva kvinner har.

Skrevet

Hehe, jaja.,...tror ikke jeg bruker mer tid på å svare på dette innlegget.

Det går ganske enkelt ikke inn, gitt :-)

"......................................"

Skrevet

Hvorfor gjør du det? *undrende*

Tja - si det. Vet ikke, bare en uvane. Jeg _må_ liksom gjøre det...

*lover bot og bedring*

Jeg har bare hatt lappen i et år, så det kan ha noe med det å gjøre?

Skrevet

Jeg vil hevde at jeg kan kjøre akkurat like bra som en gjennomsnittlig mann - og som en gjennomsnittlig kvinne.

Det der med kjønnsforskjeller tror jeg har med utskuddene å gjøre. Den gjengse mann og kvinne tror jeg kjører ganske bra. Det er like mange menn jeg irriterer meg over i trafikken som kvinner.

Skrevet

Det er ikke helt riktig.

Damer kjører noe mindre enn menn, og derfor har de totalt noe mindre skader. Men etter antall kjørte km, så tror jeg ikke det er så store forskjeller - og i så fall kanskje den "andre veien".

Men det som er like viktig er hvordan bilen er ivaretatt (service, vask, polering etc). Og der tror jeg damer ikke nødvendigvis er noe bedre enn menn - men kanskje heller tvert om, rent generelt....:-)

Gjest Flystripa
Skrevet

Tja - si det. Vet ikke, bare en uvane. Jeg _må_ liksom gjøre det...

*lover bot og bedring*

Jeg har bare hatt lappen i et år, så det kan ha noe med det å gjøre?

Det kan det, men ikke bli som naboen min, da! Han er ca 70 år, skal på død og liv kjøre manuellgira bil, og kan det ikke. Han må bytte clutch _ofte_. Han er like forundret hver gang clutchen ryker (han tror han er den perfekte sjåfør). Alle naboene holder seg for ørene og synes oppriktig synd på bilene han kjører! *flirer*

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Damekjørt tenker jeg på som en pent kjørt bil, som brukes til småturer og ikke langturer.

Ellers er den forskjellen på meg og sambo sin kjøring at han vil alltid komme opp i hlyest mulig fart mellom to lyskryss, mens jeg vet at dersom jeg kjører for raskt så må jeg stoppe og da kjører jeg heller litt roligere uten å stoppe. Og så tar han litt flere sjanser enn meg! Men han er en kløpper på å parkere, det skal han ha!

Skrevet

Jeg har vært på bilauksjonen flere ganger og der selger de biler fra hjelpemiddelsentralen. Dette også påpeker de som det skulle være en fordel, helt idiotisk. Ingen småkjører så mye som funksjonhemmede og behandler bilene så dårlig. Rullestoler blir dratt ut og inn og de blir sjelden vasket innvendig. Hehe, jeg har advart alle jeg kjenner mot å kjøpe en slik bil.

Skrevet

Farten er ikke spesielt lav. Men clutchinga hører liksom med - forstå det den som kan...

Skrevet

"Damekjørt" sier meg ingenting.

"Kun kjørt til kirken på søndager av gammel kjerring" gjør meg bare mistenksom. Da er den sikkert kjørt Paris-Dakar tur/retur 80 ganger, byttet motor 11 ganger, totalvrak 6 ganger og utbrent 2 ganger, bare Gun-Gum og Stålplast holder den sammen. En dråpe rustfjerner og den forsvinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...