Gå til innhold

Postkasser igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i USA de har sånn postkasse som de kan legge utgående post i, for så å sette opp et slags flagg for å markere at de har noe som skal ut?

Setter de bare det flagget opp da, når de har noe postmannen skal ta med seg og sende? Eller hvordan fungerer de greiene der egentlig?

Skrevet

Det stemmer det, sånn som jeg har forstått det. Mine slektninger i California brukte postkassen på den måten i alle fall, fordi det var for langt for dem å dra til nærmeste normale postkasse når de skulle sende brev.

Skrevet

Ja, og på landet i Norge, der man har landpostbud fordi det er langt mellom folk og postkontor (evt. post i butikk), så har man en gul plastklips man kan sette på postkassen sin. Hvis denne er satt på, kommer landpostbudet inn og så får man ordnet sin pakke, postgiro-blankett eller hva det nå skal være.

Skrevet

Det stemmer det, sånn som jeg har forstått det. Mine slektninger i California brukte postkassen på den måten i alle fall, fordi det var for langt for dem å dra til nærmeste normale postkasse når de skulle sende brev.

Men jeg mener de kan gjøre dette selv om det er posthus i nærheten? Altså at alle kan gjøre dette når det passer dem.

Skrevet

Ja, og på landet i Norge, der man har landpostbud fordi det er langt mellom folk og postkontor (evt. post i butikk), så har man en gul plastklips man kan sette på postkassen sin. Hvis denne er satt på, kommer landpostbudet inn og så får man ordnet sin pakke, postgiro-blankett eller hva det nå skal være.

Sånn hadde min mormor! Husker vi hadde mye moro av den klipsen for det sto navnet på den - kom fram! F.eks. "Klara Hansen - kom fram!" :o)

Skrevet

Flagget vipper f eks opp når lokket åpnes, og den som henter post putter det inn igjen. Det kan du lage selv, med hjelp av en gardinspiral som du fester på innsiden av kassa med f eks duct-tape. Lim på et "flagg" av farget tape. Så spretter flagget opp når postmennesket åpner lokket. Første gangen skvetter de sikkert :-)

Skrevet

Men jeg mener de kan gjøre dette selv om det er posthus i nærheten? Altså at alle kan gjøre dette når det passer dem.

Ja, det er i nok sånn det fungerer. Jeg vet bare om ei slik postkasse i Trondheim, tror det er mer utbredt i utlandet... spesielt i Usa.

Skrevet

Set er den gule plastklipsen de bruker på brevene også. Så slipper postmannen/damen komme inn i huset.

I den kommunen min mor i, er faktosk alle postkontor nedlagt, men derfinnes noen post i butikk. Det er ikke så farlig med pensjonistene, som er hjemme når landpostbudet kommer.

Jeg er aldri hjemme når postbudet kommer, og vi har forlengst mistet postkontor og post i kafe. Heldigvis henter posten pakker og brev hos min arbeidsgiver, så jeg kan sende ting derfra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...