Gå til innhold

Moralpreken ved middagsbordet

Anbefalte innlegg

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Nesten hver dag så gir gubben sønnen sin moralpreken ved middagsbordet...

Det dreier seg om ting som har blitt gjort på skolen(gubben får rapport fra skolen)...og ting som skal bli gjort og ikke har blitt gjort...

I utgangspunktet syns jeg det er rett at barn får høre hva som er rett og galt...lære seg god moral...

Middagen blir "forsuret" av all negativitet rundt bordet.

Av erfaring så er det best at jeg ikke sier noe når moralprekenene pågår...

Gubben selv har enormt lav moral på mange områder,-så jeg har problemer med å forholde meg til all den moralprekenen.

Har du et råd til dette?

Skrevet

Du må ta en real alvorsprat med mannen din og forklare ham at dette forsurer hele middagen, at måltidene skal være en hyggelig stund for hele familien og at det slett ikke blir det når han oppfører seg sånn.

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Du må ta en real alvorsprat med mannen din og forklare ham at dette forsurer hele middagen, at måltidene skal være en hyggelig stund for hele familien og at det slett ikke blir det når han oppfører seg sånn.

Jepp...jeg må lære meg å være litt tøffere...tørre å si ifra...

Jeg har absolutt ikke vært tøff i forholdet mitt...heller mer en tøffel=)

Takk for sparket,Lillemus!

Skrevet

Han der ville jeg tatt for meg - og satt han litt på plass!

Ved middagen skal gutten kose seg, og ha en rolig fristund..

Du kan være sikker på at han ikke vil glede seg til å spise middag hvis din mann herser på den måten!

Be han om å feie for sin egen dør.. og er det noe gutten skal irettesettes for - så ta det ved en annen anledning!

Er det hersketeknikk eller?

Skrevet

Jeg ville sagt noe sånn som at "nå er det 10 minutter til vår HYGGELIGE middag, og før det får du si det du skal si til sønnen din og bli ferdig med det, og la det ligge mens vi spiser."

Enkelt og greit.

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Han der ville jeg tatt for meg - og satt han litt på plass!

Ved middagen skal gutten kose seg, og ha en rolig fristund..

Du kan være sikker på at han ikke vil glede seg til å spise middag hvis din mann herser på den måten!

Be han om å feie for sin egen dør.. og er det noe gutten skal irettesettes for - så ta det ved en annen anledning!

Er det hersketeknikk eller?

Tror nok at sønnen skal bli "satt på plass" fordi det er en hersketeknikk ja...

Gubben har selv sagt til meg at sønnen ikke skal få sjanse til å prøv seg mot han...

Jeg selv er jo redd for gubben enkelte ganger. Tror nok sønnen er det også...

Skrevet

Tror nok at sønnen skal bli "satt på plass" fordi det er en hersketeknikk ja...

Gubben har selv sagt til meg at sønnen ikke skal få sjanse til å prøv seg mot han...

Jeg selv er jo redd for gubben enkelte ganger. Tror nok sønnen er det også...

Hmmmm.. pass litt på så det ikke utvikler seg.. Liker ikke helt hans holdning til både deg og barn...

Det er faktisk veldig skadelig for barn - og deg - å vokse opp med en slags frykt for faren....

Hvis du ikke er ALT for redd for mannen din, så burde du satt han på plass... men er du FOR redd for han... så er det noe veldig galt.. .Da burde du vel ikke bodd med han heller....

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Hmmmm.. pass litt på så det ikke utvikler seg.. Liker ikke helt hans holdning til både deg og barn...

Det er faktisk veldig skadelig for barn - og deg - å vokse opp med en slags frykt for faren....

Hvis du ikke er ALT for redd for mannen din, så burde du satt han på plass... men er du FOR redd for han... så er det noe veldig galt.. .Da burde du vel ikke bodd med han heller....

Er nok redd gubben med enkelte settinger,ja...

Men så er det jo sånn at han har bra sider også da...

Skrevet

HÆÆÆ Skadlig for barn og bli irettesatt på grunnølag av rapporter fra skolen??

Vi hører stadig om foreldre som gir faen, og hvilke konsekvenser det får for medelever, læreresamfunnet, og samfunnet for øvrig, og nå er det altså jaggu galt at foreldre sier ifra også..

Kjerringer, my ass.

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Vi hører stadig om foreldre som gir faen, og hvilke konsekvenser det får for medelever, læreresamfunnet, og samfunnet for øvrig, og nå er det altså jaggu galt at foreldre sier ifra også..

Kjerringer, my ass.

Nei! Det er ikke galt av foreldrene å si i fra!

"I utgangspunktet syns jeg det er rett at barn får høre hva som er rett og galt...lære seg god moral..."...

skrev jeg i innlegget...

Det handler mer om at han kan finne et annet tidspunkt for dette,-og det trengs også å si ifra på en annen måte enn hva han gjør idag!

Og med det at han har lav moral for seg selv ved enkelte områder,-møter han seg selv i døra med å ta moralpreken på denne måten!

Gutten tar etter faren på mange områder...også mye lav moral og dårlig oppførsel.

Gubben/faren må se seg selv,-før han kan hjelpe gutten på rett vei!

Sånn som det er nå,-så skjønner jeg gutten godt,-for han har lært denne oppførselen/lave moralen av faren.

Og jeg mitt naut av en stemor:

Tør nesten ikke si ifra pga gubbens reaksjoner...

Sånn kan det ikke være lengre!

Skrevet

Kjerringer, my ass.

Følg med da - det var snakk om å herse med sønnen sin under middagsmåltidene -sånt er en uting.

Skrevet

Nei! Det er ikke galt av foreldrene å si i fra!

"I utgangspunktet syns jeg det er rett at barn får høre hva som er rett og galt...lære seg god moral..."...

skrev jeg i innlegget...

Det handler mer om at han kan finne et annet tidspunkt for dette,-og det trengs også å si ifra på en annen måte enn hva han gjør idag!

Og med det at han har lav moral for seg selv ved enkelte områder,-møter han seg selv i døra med å ta moralpreken på denne måten!

Gutten tar etter faren på mange områder...også mye lav moral og dårlig oppførsel.

Gubben/faren må se seg selv,-før han kan hjelpe gutten på rett vei!

Sånn som det er nå,-så skjønner jeg gutten godt,-for han har lært denne oppførselen/lave moralen av faren.

Og jeg mitt naut av en stemor:

Tør nesten ikke si ifra pga gubbens reaksjoner...

Sånn kan det ikke være lengre!

Ubegripelig innlegg på alle sett og vis. Hva i huleste gjør du(med din åpenbart høye moral) i samme hus som et rasshøl med lav moral og elendig oppførsel?

En slags sosialkurator?

Skrevet

Følg med da - det var snakk om å herse med sønnen sin under middagsmåltidene -sånt er en uting.

Greit nok. Men her begynte kritikken å ta fullstendig av på et syltynt grunnlag. Man er ikke automatisk en skadelig barnemishandler bare fordi man velger feil tid og sted å fremføre kritikk, som det så langt ikke har fremkommet noe bevis på at ikke er berettiget.

Gjest amparro....
Skrevet

Jeg lurer litt på om dette er et tulle-innlegg....

Hvis det ikke er det burde du sette noen klare grenser for den mannen din! Måltider skal være koselige, ikke sånn som du beskriver det. Høres helt uhyggelig ut! :-/

Skrevet

Jeg hadde aldri blitt i et forhold der jeg var redd min partner. Aldri. Jeg hadde rett og slett ikke gjort meg selv så vondt at jeg ikke var trygg sammen med den jeg velger å dele livet med.

Skrevet

Det er hans sønn skriver du, har dere tenkt å få felles barn også? Det kommer overhode ikke til å bli noe bedre for det barnet og vil du at flere barn skal vokse opp og ha det sånn?

Skrevet

Kan du ikke ta en samtale med mannen din (når sønnen ikke hører på) og spørre om han ikke kan ta slike moralprekener en annen gang enn under middagen. Fortell at du synes det blir dårlig stemning, og at du gjerne vil ha det koselig ved middagsbordet.

I tillegg kan dere jo snakke litt om det disse preknene dreier seg om, og se om dere kan bli enige om hva som skal sies og hvordan?

Skrevet

Kjerringer, my ass.

Ikke skadelig å bli irettesatt... Men jeg har selv opplevd at middagen hver dag er et helvete... med kjefting og smelling og kverulering...

Av idiotiske mannfolk som bare er ute etter å ødelegge...

Hørtes ikke ut som om denne mannen irettesatte, men rett og slett lagde kvalme hver eneste dag ved middagsbordet..

Forskjellen er ganske stor..

Idiotisk kommentar som krevde idiotisk svar

Skrevet

Greit nok. Men her begynte kritikken å ta fullstendig av på et syltynt grunnlag. Man er ikke automatisk en skadelig barnemishandler bare fordi man velger feil tid og sted å fremføre kritikk, som det så langt ikke har fremkommet noe bevis på at ikke er berettiget.

Jeg spurte faktisk dama om hva det egentlig gjaldt.. så det tok ikke av for min del...

Skrevet

Hils han fra meg og si at uhygge under måltider kommer til å prege unga senere. Hvis dere vil spise alene resten av livet, så bare fortsett....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...