Gå til innhold

NHD Atypisk depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll
Skrevet

I MADRS-skjema er det to punkter der jeg havner i null. Det er nr 4 søvn og nr 5 appetitt.

Selv merker jeg økt appetitt i forbindelse med depresjon, i form av småspising og overspising.

Søvnbehovet er stort, går gjerne og gjesper hele dagen, selv om jeg gjerne sover 10-15 timer i døgnet. Føler meg aldri uthvilt uansett hvor mye/lite jeg sover.

Leste noe om at hvis man har langvarig lett depresjon, og ikke stemmer i forhold til MADRS- skjema så kan det være dystymi?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dystymi er langvarig (>2år), lettgradig depresjon.

Atypisk depresjon er noe annet og har som du nevner ofte økt søvn og økt appetitt.

Gjest melmøll
Skrevet

Dystymi er langvarig (>2år), lettgradig depresjon.

Atypisk depresjon er noe annet og har som du nevner ofte økt søvn og økt appetitt.

Atypisk depresjon over fire år?

Eller dystymi med litt annerledes symptomer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Atypisk depresjon over fire år?

Eller dystymi med litt annerledes symptomer?

Du har et godt poeng :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Du har et godt poeng :-)

Hva er forskjell på (atypisk)depresjon og dystymi?

Er eupf livsvarig, og den depresjonen som "følger med" der???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...