Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har largret ca 30.000 bilder på en ekstern hardisk og ca 2/3 av disse bildene har jeg ikke sikkerhetskopi på. Jeg får rett og slett ikke kontakt med hardisken. Det er en maxtor hardisk på 80 GB.

Dette er alle familiebildene over 4 år, så de er veldig viktige for meg. Er det noen mulighet å reparer en hardisk? Hvem må jeg såfall kontakte og hva koster dette?

Skrevet

www.ibas.no

Men det koster desverre flesk...

Ringte nettopp 24 timers linjen deres og det kostet ca 10.000 kr å få tak i bildene *gulp*

:(

Skrevet

Ringte nettopp 24 timers linjen deres og det kostet ca 10.000 kr å få tak i bildene *gulp*

:(

Ja, det var noe slik jeg tenkte meg..

Prøvd å sette disken i en annen PC?

Skrevet

Ja, det var noe slik jeg tenkte meg..

Prøvd å sette disken i en annen PC?

Ja, har prøvd i 3 stk faktisk. Har også byttet kabler med en annen hardisk (har en til som er av samme type og som ble kjøpt på samme tid) og det heller virket ikke.

Fyren jeg snakket med på ibas mente at det kunne være strømforsyningen som var ødelagt. De hadde vistnok fått inn mange maxtor hardisker i det siste med det problemet. Dessuten er jo hardisken bare 6 mnd gammel og har hele tiden stått på bord. Ikke noe skade eller uhell har skjedd heller :/

Skrevet

Det er flere muligheter. Strømforsyning defekt er meget sannsynlig, lett å måle.

Harddisken har også et kretskort som kan byttes.

Platene kan nappes ut og settes inn i et annet kabinett, eller i en testbenk, men det er for proffer.

Skrevet

Ja, har prøvd i 3 stk faktisk. Har også byttet kabler med en annen hardisk (har en til som er av samme type og som ble kjøpt på samme tid) og det heller virket ikke.

Fyren jeg snakket med på ibas mente at det kunne være strømforsyningen som var ødelagt. De hadde vistnok fått inn mange maxtor hardisker i det siste med det problemet. Dessuten er jo hardisken bare 6 mnd gammel og har hele tiden stått på bord. Ikke noe skade eller uhell har skjedd heller :/

Uff, utrolig ergelig..Undersøk om strømforsyningen lar seg reparere på garantien med datalagringsplata intakt.

Skrevet

Uff, utrolig ergelig..Undersøk om strømforsyningen lar seg reparere på garantien med datalagringsplata intakt.

Hmm.. Kanskje det hadde vært noe. Tusen takk :)

Skrevet

Hmm.. Kanskje det hadde vært noe. Tusen takk :)

Ingen årsak...men jeg vil ikke gi falske forhåpninger, for det var jo litt rart at fyren på Ibas nevnte dette hvis det er så enkelt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg kjøpte en ekstern Maxtor som holdt i underkant av 5 mnd før den takka for seg. Det var da jeg lærte at en ekstern disk ikke er backup alene. Sur lærdom.

Når disken din ikke er mer enn 6 mnd gammel så går dette på reklamasjon og du har faktisk krav på at det gjøres forsøk på å redde innholdet. Husker ikke om det var www.digi.no eller www.dinside.no som hadde en artikkel om dette for en tid tilbake. Prøv å søke og se om du finner noe om dette.

Mest trolig er det digi.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...