Gå til innhold

Utroskapstesten blant blåøyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visstnok slik at blåøyde par kun kan få blåøyde barn (er det riktig?).

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/23/480658.html

I så fall er det lett å forstå at mor har vært utro, hvis barnet blir født med f.eks brune øyne.

Og derfor faller blåøyde menn lettere for blåøyde kvinner enn kvinner med annen øyenfarge(iht denne undersøkelsen).

Selv lurer jeg på hvor mange blåøyde menn det er som faktisk vet dette?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Goliath

8

• snø

6

• Piraye

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Selv lurer jeg på hvor mange blåøyde menn det er som faktisk vet dette?"

Det lurer jeg også på.

Men jeg vil tro det er en del menn der ute som i kveld kommer til å sjekke englebarnas glugger når de luller dem inn for natta, og du skal ikke se bort ifra at ordenspolitiet får en del husbråk å styre med i kveld. :)

Skrevet

"Selv lurer jeg på hvor mange blåøyde menn det er som faktisk vet dette?"

Det lurer jeg også på.

Men jeg vil tro det er en del menn der ute som i kveld kommer til å sjekke englebarnas glugger når de luller dem inn for natta, og du skal ikke se bort ifra at ordenspolitiet får en del husbråk å styre med i kveld. :)

Det var akkurat det jeg også tenkte på....hvis de fleste andre blåøyde menn visste like lite om dette som meg - til nå:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var akkurat det jeg også tenkte på....hvis de fleste andre blåøyde menn visste like lite om dette som meg - til nå:-)

Jeg har aldri hørt noe sånt tidligere, men det er godt mulig det stemmer.

For VGs del får vi håpe det. Det er ikke rent lite husbråk de nå kan ha stelt i stand hvis det der ikke stemmer. :)

Skrevet

Mente jeg lærte på skolen en gang i tiden at brunt er dominerende, sånn at om en av besteforeldrene hadde hatt brune øyne så kunne fremdeles barnebarnet få det selv om begge foreldrenes øyne var blå. Nåvel, men så er det feil da sikkert.

Skrevet

Jeg trdde dte var "barnelærdom" å vite at brunøyd er dominant! ,-)

Men - her som ellers - kan øyet bedra (sic!)

Det _kan_ faktisk hende at man har gener for at man er brunøyd, men at man _ser_ blåøyd ut.

Dette har jeg skrevet om flere ganger før på dol, så nå har jeg klip og limt fra et tidligere innlegg! *S*

Når det gjelder genetikk skiller man mellom genotyp og fenotyp. Genotyp = slik som genene dine er, fenotyp=slik som det ser ut.

Genet for brune øyne kalles B, genet for blå kalles b. Stor B dominerer over liten b, derfor kan den som er fenotyp brunøyd (=ser brunøyd ut), ha enten genotyp Bb eller genotyp BB.

Iris består kort fortalt av to lag. Har du genotyp bb har du farge bare i det innerste laget. Har du genotyp Bb eller BB har du farge i begge lagene. (Og er du albino har du ikke farge i noen av lagene, og derfor ser øynene røde ut pga blodårene på netthinnen)

Det er fullt mulig at en har genene Bb eller BB men at fargen i det ytterste laget er bare ørsmå spetter. En person som SER blåøyd ut kan derfor være genotyp brunøyd, og det må en ekspertvurdering av øynene til.

Når det er sagt er jeg ikke sikkert på om enhver form for spetter i ytterste laget indikerer at man er genotyp brunøyd. Selv har jeg slike spetter, men det finnes kun blåøyde i slekta - foreldre, besteforeldre, søsken. Hvis disse spettene skulle skyldes et brunøyd-gen, er det rart at det ikke har "slått til" og gjort noen mer synlig brunøyde i familien, ettersom det jo er dominant.

Skrevet

Vet du, det stemmer ikke. I familien vår er det et par der begge er blåøyde. De har fått 2 brunøyde gutter. Og guttene er prikk lik faren sin, så noe utroskap tror jeg overhodet ikke på.

Skrevet

Mente jeg lærte på skolen en gang i tiden at brunt er dominerende, sånn at om en av besteforeldrene hadde hatt brune øyne så kunne fremdeles barnebarnet få det selv om begge foreldrenes øyne var blå. Nåvel, men så er det feil da sikkert.

Det stemmer at brunt er dominerende. Det betyr at har man gener for brunt, så får man også brune øyne.

Har man blå øyne, har man ikke gener for brunt, og kan ikke gi dem videre til barna heller.

Det var et forenklet svar. For et mer korrekt svar, se morsans svar ovenfor.

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Noen har tilsynelatende blå øyne, men anlegg for brunt. Da kan man få barn med tydelig brune øyne.

Skrevet

Gubben min visste ikke åssen farger han selv hadde på øynene engang....(!!) (Går det an..?????)

Skrevet

Det stemmer at brunt er dominerende. Det betyr at har man gener for brunt, så får man også brune øyne.

Har man blå øyne, har man ikke gener for brunt, og kan ikke gi dem videre til barna heller.

Det var et forenklet svar. For et mer korrekt svar, se morsans svar ovenfor.

Nei, det var sånn, at foreldrene hadde "2 gener for øyenfarge", om begge foreldrene var både disponert for brunt og blått, så var det 1/4 sjanse for at barna fikk blå øyne, mens 3/4 for brune, uavhengig av foreldrenes øyenfarge.

Skrevet

Nei, det var sånn, at foreldrene hadde "2 gener for øyenfarge", om begge foreldrene var både disponert for brunt og blått, så var det 1/4 sjanse for at barna fikk blå øyne, mens 3/4 for brune, uavhengig av foreldrenes øyenfarge.

Hvis foreldrene har ett gen for brunt og ett for blått, har de brune øyne. Ihvertfall genetisk. Som morsan sier er det ikke alltid like lett å se.

Skrevet

Vet og vet, jeg vet i alle fall at hvis skulle kona få en farget unge så er det ikke min:-)

Skrevet

Jeg har klar blå øyne, og det har far i huset også. Den ene jenta våres har ett helt klart blått øyne og ett brunt øye, hvem skal en skylde på da? Ingen i min nærmeste fam. har brune øyne, men bestefar og onkel på far siden har brune øyne.

Skrevet

Hmmm, har de forskerne ikke fått med seg at to foreldre med blå øyne kan få barn med brune øyne? Dårlig utroskapstest det der gitt! :o)

Skrevet

Jeg har klar blå øyne, og det har far i huset også. Den ene jenta våres har ett helt klart blått øyne og ett brunt øye, hvem skal en skylde på da? Ingen i min nærmeste fam. har brune øyne, men bestefar og onkel på far siden har brune øyne.

Om ikke annet så kan det jo sette fantasien i sving....:-)

Skrevet

Hmmm, har de forskerne ikke fått med seg at to foreldre med blå øyne kan få barn med brune øyne? Dårlig utroskapstest det der gitt! :o)

Jeg trodde også det, og derfor skrev i parentes (er det riktig?)....:-)

Skrevet

Vet du, det stemmer ikke. I familien vår er det et par der begge er blåøyde. De har fått 2 brunøyde gutter. Og guttene er prikk lik faren sin, så noe utroskap tror jeg overhodet ikke på.

Det sier de "alle sammen"...:-)

Men jeg synes også det var litt merkelig at to blåøyde kun kan få blåøyde barn. Mulig det har noe med definisjonen "blåøyd" å gjøre??

Skrevet

Jeg trdde dte var "barnelærdom" å vite at brunøyd er dominant! ,-)

Men - her som ellers - kan øyet bedra (sic!)

Det _kan_ faktisk hende at man har gener for at man er brunøyd, men at man _ser_ blåøyd ut.

Dette har jeg skrevet om flere ganger før på dol, så nå har jeg klip og limt fra et tidligere innlegg! *S*

Når det gjelder genetikk skiller man mellom genotyp og fenotyp. Genotyp = slik som genene dine er, fenotyp=slik som det ser ut.

Genet for brune øyne kalles B, genet for blå kalles b. Stor B dominerer over liten b, derfor kan den som er fenotyp brunøyd (=ser brunøyd ut), ha enten genotyp Bb eller genotyp BB.

Iris består kort fortalt av to lag. Har du genotyp bb har du farge bare i det innerste laget. Har du genotyp Bb eller BB har du farge i begge lagene. (Og er du albino har du ikke farge i noen av lagene, og derfor ser øynene røde ut pga blodårene på netthinnen)

Det er fullt mulig at en har genene Bb eller BB men at fargen i det ytterste laget er bare ørsmå spetter. En person som SER blåøyd ut kan derfor være genotyp brunøyd, og det må en ekspertvurdering av øynene til.

Når det er sagt er jeg ikke sikkert på om enhver form for spetter i ytterste laget indikerer at man er genotyp brunøyd. Selv har jeg slike spetter, men det finnes kun blåøyde i slekta - foreldre, besteforeldre, søsken. Hvis disse spettene skulle skyldes et brunøyd-gen, er det rart at det ikke har "slått til" og gjort noen mer synlig brunøyde i familien, ettersom det jo er dominant.

Det virker både logisk og riktig - og burde vært presisert i en slik artikkel, før "far gyver løs på mor"....:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så testen er faktisk feil?

Skummelt av VG å begå en sånn feil. I kveld blir det mye husbråk rundt forbi. .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...