Gå til innhold

Utroskapstesten blant blåøyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke så mye på dette med arv i forhold til øyenfarger.

Jeg har blå-grønne øyne og er veldig lys.Min første mann var også blond,og hadde knallblå øyne.

Gutten vi fikk har mørkebrune øyne og mørkt hår..

Min nåværende mann er mørk og har brune øyne.Selvsagt regnet jeg da med å gå et barn med brune øyne.Neida ; hun fikk knallblå øyne ;o)

Hilsen

Du har nok et brunt og et blått gen i øynene (jeg har lest at grønne og grå øyne sorterer under brunt).

Din nåværende mann har nok også et brunt og et blått gen (Bb).

I vår slekt er det mange brunøyde. Men jeg har likevel en søster (en av fem) som har blå øyne, så da er nok pappa også Bb.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Goliath

8

• snø

6

• Piraye

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om ikke annet så kan det jo sette fantasien i sving....:-)

Sannt nok :-), og veldig spesiellt.

Skrevet

Det sier de "alle sammen"...:-)

Men jeg synes også det var litt merkelig at to blåøyde kun kan få blåøyde barn. Mulig det har noe med definisjonen "blåøyd" å gjøre??

Ja, man kan jo godt være blåøyd uten å være blåøyd...

Skrevet

Jeg trdde dte var "barnelærdom" å vite at brunøyd er dominant! ,-)

Men - her som ellers - kan øyet bedra (sic!)

Det _kan_ faktisk hende at man har gener for at man er brunøyd, men at man _ser_ blåøyd ut.

Dette har jeg skrevet om flere ganger før på dol, så nå har jeg klip og limt fra et tidligere innlegg! *S*

Når det gjelder genetikk skiller man mellom genotyp og fenotyp. Genotyp = slik som genene dine er, fenotyp=slik som det ser ut.

Genet for brune øyne kalles B, genet for blå kalles b. Stor B dominerer over liten b, derfor kan den som er fenotyp brunøyd (=ser brunøyd ut), ha enten genotyp Bb eller genotyp BB.

Iris består kort fortalt av to lag. Har du genotyp bb har du farge bare i det innerste laget. Har du genotyp Bb eller BB har du farge i begge lagene. (Og er du albino har du ikke farge i noen av lagene, og derfor ser øynene røde ut pga blodårene på netthinnen)

Det er fullt mulig at en har genene Bb eller BB men at fargen i det ytterste laget er bare ørsmå spetter. En person som SER blåøyd ut kan derfor være genotyp brunøyd, og det må en ekspertvurdering av øynene til.

Når det er sagt er jeg ikke sikkert på om enhver form for spetter i ytterste laget indikerer at man er genotyp brunøyd. Selv har jeg slike spetter, men det finnes kun blåøyde i slekta - foreldre, besteforeldre, søsken. Hvis disse spettene skulle skyldes et brunøyd-gen, er det rart at det ikke har "slått til" og gjort noen mer synlig brunøyde i familien, ettersom det jo er dominant.

Jeg oppdaget først i voksen alder at jeg har brunt rundt pupillen. Mine øyne har liksom alltid vært blå. Min far har blå øyne og min mor grønne.

De tre første barna mine fikk blå øyne helt etter boka. Faren er blåøyd. Så kom den siste med blå øyne, hun også. Da hun var ca 10 mnd begynte farven å forandre seg. De blir mer og mer grønne. Nå er de et helt farvekart da, blått, brunt, grått og grønt. spennende å følge med. Jeg har også oppdaget at eldstedatteren har begynt å få brunt rundt sine pupiller.

Tidligere het det seg jo at blåøyde kun kan få blått, men leste for noen år siden at det er litt mer komplisert enn som så. Det jeg leste var en lang avhandling om farvestoffer i øynene, men konklusjonen var at blåøyde kan få både brunt og grønt.

Skrevet

Nei! Hele poenget er jo at en blåøyd far med en blåøyd mor vil tro at den brunøyde ungen er et resultat av utroskap. Men så er den egentlig blå i genene de også, bare at de _ser_ brune ut.

"Nei! Hele poenget er jo at en blåøyd far med en blåøyd mor vil tro at den brunøyde ungen er et resultat av utroskap. Men så er den egentlig blå i genene de også, bare at de _ser_ brune ut. "

Nei, man kan ikke ha "blåøydgener" og se brunøyd ut.

men man kan ha brunøydgener men likevel se blåøyd ut!

Saken er: To (tilsynelatende) blåøyde foreldre får et barn som er brunøyd.

Spørsmålet som oppstår: Hvem er far til dette brunøyde barnet? For morens mann er da vitterlig blåøyd?? Har hun vært utro???

Men så viser det seg ved nærmere undersøkelser at minst en av de tilsynelatende blåøyde foreldrene "egentlig" har gener som tilsier brunøydhet, bare at det ikke ses av "ikke-eksperter"!

This is a fact! :-)

Skrevet

"Nei! Hele poenget er jo at en blåøyd far med en blåøyd mor vil tro at den brunøyde ungen er et resultat av utroskap. Men så er den egentlig blå i genene de også, bare at de _ser_ brune ut. "

Nei, man kan ikke ha "blåøydgener" og se brunøyd ut.

men man kan ha brunøydgener men likevel se blåøyd ut!

Saken er: To (tilsynelatende) blåøyde foreldre får et barn som er brunøyd.

Spørsmålet som oppstår: Hvem er far til dette brunøyde barnet? For morens mann er da vitterlig blåøyd?? Har hun vært utro???

Men så viser det seg ved nærmere undersøkelser at minst en av de tilsynelatende blåøyde foreldrene "egentlig" har gener som tilsier brunøydhet, bare at det ikke ses av "ikke-eksperter"!

This is a fact! :-)

Ååååh, sånn å forstå! Det er du sikker på? Da har jeg skjønt det feil hele veien da =)

Skrevet

To foreldre med blå øyne kan IKKE få barn med brune øyne. Derimot kan foreldre med brune øyne få barn med blå øyne.

For å ha blå øyne må man ha dobbelt sett med "blå-gener". Det er dermed umulig at barnet får "brun-gener".

Joda det kan de, bare les det som morsan skriver du :-)

Skrevet

Joda det kan de, bare les det som morsan skriver du :-)

Jeg liker denne guru-følelsen jeg får ved å lese alle anbefalingene i denne tråden! *fnis*

Skrevet

Jeg liker denne guru-følelsen jeg får ved å lese alle anbefalingene i denne tråden! *fnis*

Hehe, ikke bli for høy på pæra nå ;o)

Skrevet

Ååååh, sånn å forstå! Det er du sikker på? Da har jeg skjønt det feil hele veien da =)

100% sikker! .-)

Skrevet

Hehe, ikke bli for høy på pæra nå ;o)

Neida, mine genetikkkunnskaper begrenser seg omtrent til det som er beskrevet i denne tråden! ;-)

Skrevet

Tror ikke så mye på dette med arv i forhold til øyenfarger.

Jeg har blå-grønne øyne og er veldig lys.Min første mann var også blond,og hadde knallblå øyne.

Gutten vi fikk har mørkebrune øyne og mørkt hår..

Min nåværende mann er mørk og har brune øyne.Selvsagt regnet jeg da med å gå et barn med brune øyne.Neida ; hun fikk knallblå øyne ;o)

Hilsen

"Tror ikke så mye på dette med arv i forhold til øyenfarger."

Vitenskap er i motsetning til religion ikke et trosspørsmål! ;-)

Skrevet

Barnet får ikke brungener nei, men de kan få et eller annet som får de blå genene til å se ut som brune øyne. Det er ikke så veldig vanlig, men det går an.

Det er fullt mulig at de har blå øyne, men at disse ser brune ut.

Det er muligens noe av det samme som ligger bak grønne øyne?

Skrevet

Jeg har klart det jeg da. Faren har garantert ikke blå gener og enda har ingen av ungene brune. Den ene har grønne med litt brune spetter da men han eldste har skikkelig gråblå som faren min.

Og hvilken farge har postmannen på øynene???????

Hvordan vet du at faren garantert ikke har blå gener? Det kan komme fra langt bak i slekten uten at noen av dem hadde blå øyne.

Skrevet

"Tror ikke så mye på dette med arv i forhold til øyenfarger."

Vitenskap er i motsetning til religion ikke et trosspørsmål! ;-)

Jeg husker å ha lært at denne måten å "regne ut" øyefargen på, ikke _alltid_ stemmer, selv om det er en slags grunnrege. Derfor kan man ikke bruke øyefarge som utroskapsbevis, men kanskje heller en kilde til mistenksomhet og nærmere undersøkelser.

http://www.athro.com/evo/inherit.html

http://www.athro.com/evo/gen/inherit1.html

Skrevet

Jeg husker å ha lært at denne måten å "regne ut" øyefargen på, ikke _alltid_ stemmer, selv om det er en slags grunnrege. Derfor kan man ikke bruke øyefarge som utroskapsbevis, men kanskje heller en kilde til mistenksomhet og nærmere undersøkelser.

http://www.athro.com/evo/inherit.html

http://www.athro.com/evo/gen/inherit1.html

Ja, at ting ikke alltid er så enkelt som man skulle tro, er sant, enten det gjelder øyenfarge eller øreflipper eller smakssanser på tunga.

Men det skyldes gener okkesom.

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3358511

Skrevet

Og hvilken farge har postmannen på øynene???????

Hvordan vet du at faren garantert ikke har blå gener? Det kan komme fra langt bak i slekten uten at noen av dem hadde blå øyne.

Fordi han er fra Sør-Europa og han var helt sikker på at det ikke var blåøyde i slekta :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...