Gå til innhold

Middagstips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det er altfor sent for tips nå, men jeg skal ha ferske, rå wokgrønnsaker og strimla kalkunkjøtt. Gleder meg =)

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• Dorthe

6

• Moraki

6

• Speak

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tennene løper i vann...
Skrevet

Hmmm, ble visst litt gira et sekund..

..Du må søke etter gemista (eventuelt Greek recipes)

Gikk ut fra at det var denne du mente. Men vil gjerne forsøke den retten du nevnte:)

Skrevet

Men du må vel ha i vann eller melk? Bare poteter, byggmel og hvetemel må jo bli en tørr, grynete masse? Brukes den som potetmos?

Hun har i melk også, om du leser en gang til ;)

Tradisjon i potetferien dette, jeg vet ikke om jeg syns det er kjempegodt, men det er tradisjonsrik mat og bringer frem gode barndomsminner. I min familie kallte vi det "jordeplesuppe" så vår var litt tynnere. Flatbrød med hjemmekinna smør og hjemmebrygget øl til.

Skrevet

Bruker du kjøtt i?

Jeg bruker ikke kjøtt i nei..

Jeg har forresten gemista i ovnen nå :-)

Skrevet

Her blir det enkelt og i full fart før et møte: Ostesmørbrød.

Ostesmørbrød her også, på gubben og datteren, jeg selv skal bort i venninnemiddag så får nok noe annet:-)

Skrevet

I dag blir det klassiske kjøttkaker i brun saus og kokte poteter. Vet ikke hvilke grønnsaker enda, men kanskje brokkoli/gulrot/kålrot?

Tar jo litt tid, men det er kjempegodt innimellom.

Tar tid!? Med kjøttkaker fra Finsbråten (nyoppdaget for meg, kjempegode!) og saus fra Toro går det på no time! :o)

Skrevet

;-)

Hehe, det er lettvintvarianten for minstemann og meg.

Jeg har bare lært å lage mat av min exsvigermor så vi spiser deretter :o) Jeg har aldri laget ei steik eller lapskaus i hele mitt liv.

Skrevet

Jeg får innbakte horn når jeg kommer hjem, med ost og skinke! Datteren min har lært å lage den på skolen, gleder meg! (Men ikke til å støvsuge opp alt melet etterpå! :-))

mvh

Det gjør hun selv, så det trenger du ikke bekymre deg over :)

Skrevet

I dag blir det klassiske kjøttkaker i brun saus og kokte poteter. Vet ikke hvilke grønnsaker enda, men kanskje brokkoli/gulrot/kålrot?

Tar jo litt tid, men det er kjempegodt innimellom.

Eller kålstuing....

Skrevet

Hehe, det er lettvintvarianten for minstemann og meg.

Jeg har bare lært å lage mat av min exsvigermor så vi spiser deretter :o) Jeg har aldri laget ei steik eller lapskaus i hele mitt liv.

Samme det, så lenge man blir mett.

Skrevet

Hun har i melk også, om du leser en gang til ;)

Tradisjon i potetferien dette, jeg vet ikke om jeg syns det er kjempegodt, men det er tradisjonsrik mat og bringer frem gode barndomsminner. I min familie kallte vi det "jordeplesuppe" så vår var litt tynnere. Flatbrød med hjemmekinna smør og hjemmebrygget øl til.

Nei, det står ikke at hun har melk oppi:

"Det er poteter som kokes og stampes før jeg tilsetter byggmel, hvetemel og salt. Dette varmes leeeenge og vel på ovnen. Serveres med melk og en smørklatt."

Står bare at det serveres med melk og smør, ikke at det skal tilsettes melk i grauten.

Skrevet

Jeg bruker ikke kjøtt i nei..

Jeg har forresten gemista i ovnen nå :-)

Jeg kommer ;o)

Skrevet

Samme det, så lenge man blir mett.

Alle synes jeg lager merkelig men god mat. Det er 20 år siden jeg var gift så maten har jo blitt fornorsket etterhvert :o)

hare1365380455
Skrevet

Alle synes jeg lager merkelig men god mat. Det er 20 år siden jeg var gift så maten har jo blitt fornorsket etterhvert :o)

Hvilken mat pleide du å lage før da? :)

Skrevet

Hvilken mat pleide du å lage før da? :)

Før jeg giftet meg bodde jeg hjemme og hadde ikke adgang til kjøkkenet. Mora mi hadde enerett der inne. Så jeg hadde aldri laget mat før jeg gifta meg.

hare1365380455
Skrevet

Før jeg giftet meg bodde jeg hjemme og hadde ikke adgang til kjøkkenet. Mora mi hadde enerett der inne. Så jeg hadde aldri laget mat før jeg gifta meg.

Aldri for sent...;)

Skrevet

Nei, det står ikke at hun har melk oppi:

"Det er poteter som kokes og stampes før jeg tilsetter byggmel, hvetemel og salt. Dette varmes leeeenge og vel på ovnen. Serveres med melk og en smørklatt."

Står bare at det serveres med melk og smør, ikke at det skal tilsettes melk i grauten.

You got me, sorry.

Jeg leste tydeligvis mer ukonsentrert enn deg. Jeg dro paralellene til hvordan de gjorde det i min familie, jeg er fra de samme traktene. Mener å huske at vi bruker surmelk i, men det er kanskje større forskjeller mellom potetgraut og potetsuppe enn det jeg trodde.

Skrevet

Får besøk ikveld jeg så da blir det matkos!!! :D Kyllingbiter i fajitasmarinade, pitabrød, salat, ost, mais, sterk saus og masse rømme.. nammenam!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...