Gå til innhold

Middagstips?

Anbefalte innlegg

Gjest telemarkingen
Skrevet

Men du må vel ha i vann eller melk? Bare poteter, byggmel og hvetemel må jo bli en tørr, grynete masse? Brukes den som potetmos?

Nei, har ikke tilsatt noe væske i grauten.

Den blir ikke brukt som potetmos, det er den altfor "grov" til.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• Dorthe

6

• Moraki

6

• Speak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tar tid!? Med kjøttkaker fra Finsbråten (nyoppdaget for meg, kjempegode!) og saus fra Toro går det på no time! :o)

Her i huset blir det hjemmelaga kjøttkaker når vi har det. Og DET tar jo litt tid:-)

Skrevet

Eller kålstuing....

Det er jo kjempegodt:-) Men snuppa liker bedre kokte grønnsaker.

Og i går ble det kokte.

Skrevet

Har du oppskrift?

Skjærer kål i biter og koker i lettsaltet vann i ca. 10 min. Hell av vannet, (event. litt grønsakvann kan settes av og ha i stuingen). Bland hvetemel (ca. 4sp.skj.) og 5-6 dl. melk og rør godt til det koker og kok i 5 min. Ha i kålen. Smak til med salt, pepper og muskatnøtt.

hare1365380455
Skrevet

Skjærer kål i biter og koker i lettsaltet vann i ca. 10 min. Hell av vannet, (event. litt grønsakvann kan settes av og ha i stuingen). Bland hvetemel (ca. 4sp.skj.) og 5-6 dl. melk og rør godt til det koker og kok i 5 min. Ha i kålen. Smak til med salt, pepper og muskatnøtt.

Skal melet vispes i melken eller ristes i en "riste-boks"? :)

Skrevet

Her i huset blir det hjemmelaga kjøttkaker når vi har det. Og DET tar jo litt tid:-)

Hjemmelagde kjøttkaker lager man i haugevis en dag man har god tid og putter i fryseren. Da tar det ikke noe lengre tid å varme dem opp. :o)

candyqueen_83
Skrevet

Nei :)

Det er poteter som kokes og stampes før jeg tilsetter byggmel, hvetemel og salt. Dette varmes leeeenge og vel på ovnen.

Serveres med melk og en smørklatt.

Når vi har spist grauten, pakker jeg resten av grauten sammen til en stor klump, denne skal jeg da idag skjære opp i skiver før jeg steker den i stekepanna.

Skikkelig tradisjonskost her oppi øvre telemark.

Den resteklumpen du ender opp med og skal steke,høres jo nesten ut som stekt potetball..

Gjest telemarkingen
Skrevet

Den resteklumpen du ender opp med og skal steke,høres jo nesten ut som stekt potetball..

Hadde hørt sånn ut ja hvis jeg ikke hadde skrevet

"jeg da idag skjære opp i skiver før jeg steker den i stekepanna."

Skrevet

Hjemmelagde kjøttkaker lager man i haugevis en dag man har god tid og putter i fryseren. Da tar det ikke noe lengre tid å varme dem opp. :o)

Nå er du jammen effektiv *ler* Dessverre er ikke jeg like flink. Har vel egentlig ikke gjort det på mange år. Kanskje jeg skulle gjort det igjen?????

Skrevet

Skal melet vispes i melken eller ristes i en "riste-boks"? :)

Har melet i kjelen og sper med melken jeg. Lærte det på husmorskolen for snart 40 år siden...:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...