Gå til innhold

Er det mulig??

Gjest Fullstendig kaos

Anbefalte innlegg

Gjest Fullstendig kaos
Skrevet

http://tinyurl.com/yjvtvh

Jada, jeg vet dette blir diskutert hvert eneste år. Men hvordan er det mulig? Så snart den første snøen faller sør i landet, blir det fullstendig kaos på veiene.

Det har nå vært snø på veiene nord i landet i minst en uke, men ingen meldinger om kaos er foreløbig utsendt. Som alltid.

Jeg er selv fra Oslo, så dette er ikke noe "dumme søringer"-innlegg. Jeg fatter bare ikke hvordan det er mulig å ikke skjønne at det faktisk kan komme snø når det neste er november, og å gjøre noe med det.

Skrevet

Det er jo ikke rart det blir kaos når vi ikke har lov til å skifte til vinterdekk før 1.november. Og det er jo lange ventelister der man kan få byttet dekk hvis snøen kommer før denne datoen.

Skrevet

Det er jo ikke rart det blir kaos når vi ikke har lov til å skifte til vinterdekk før 1.november. Og det er jo lange ventelister der man kan få byttet dekk hvis snøen kommer før denne datoen.

Kjører du piggfritt kan skifte når som helst.

Skrevet

Kjører du piggfritt kan skifte når som helst.

Men jeg kjører med pigg, jeg har en bakke bak huset som er så bratt at alle som kjører piggfritt står fast.

Noen må kjøre med pigg også vet du slik at ikke snøen pakker seg ;o)

Gjest Underskrift
Skrevet

Det er jo lov da, "om føre tilsier det", som det heter ;o)

Og piggfri vinterdekk kan man jo kjøre året rundt, men det er vel ikke og annbefale.

Jeg skal i alle fall få skiftet dekk til uka ;o) *skriver lapp bak øret så jeg husker det*

I fjor satt jeg 4 timer i kø, bare for og få ut vinterdekkene mine på dekkhotellet..... di hadde i det minste god kaffe, om ikke annet :o)

MVH

Skrevet

Det er nok flere grunner til dette.

For det første er det mer enn en bil i timen her nede i forhold til i nord. Det er det ikke mange som skjønner, spesielt ikke de i nord som knapt ser en bil i løpet av et døgn. Det betyr at jo flere biler jo større er muligheten for uhell.

I tillegg har det vært 10 til 15 varmegrader helt til i går, det gjør sitt til at billistene ikke er forberedt godt nok.

For det tredje har vi ikke lov til å sette på vinterdekk før 1 november, hvis ikke føret tilsier noe annet og med det som jeg sa, om mange varmegrader til i går, så er det ikke så rart at det skjer.

For det fjerde er det mange dårlig billister i tillegg.

Skrevet

Og piggfri vinterdekk kan man jo kjøre året rundt, men det er vel ikke og annbefale.

Jeg skal i alle fall få skiftet dekk til uka ;o) *skriver lapp bak øret så jeg husker det*

I fjor satt jeg 4 timer i kø, bare for og få ut vinterdekkene mine på dekkhotellet..... di hadde i det minste god kaffe, om ikke annet :o)

MVH

Exen min har bilen for å skifte dekk og det skal gjøres idag.

Skrevet

Hvor mye skal til for å skape kaos i f.eks. Oslo? Kun èn bil. Dersom en bil er dårlig skodd eller har en dårlig sjåfør, og kræsjer, så vil dette kunne få ringvirkninger som gir kaos i store deler av Oslo. Dette fordi veiene er underdimensjonerte. Dersom en vei blir stengt klarer ikke de andre å ta av for all trafikken.

I nord-norge er trafikken langt under kapasiteten til veiene. Dermed vil en ulykke e.l. ikke skape like stort kaos. Der er det heller ikke så mange biler som skal via en viss vei. Dermed blir et evt kaos mye mindre.

Men folk burde vært flinkere til å ta konsekvensen av snø og is. Dersom en våkner om morgenen og ser at det har snødd bør en ikke ta bilen dersom denne har sommerdekk.

Skrevet

Men jeg kjører med pigg, jeg har en bakke bak huset som er så bratt at alle som kjører piggfritt står fast.

Noen må kjøre med pigg også vet du slik at ikke snøen pakker seg ;o)

Skjønner. :o) Men det _er_ forskjell på vinterdekk og piggdekk. ;o)

Skrevet

For det første er det mer enn en bil i timen her nede i forhold til i nord. Det er det ikke mange som skjønner, spesielt ikke de i nord som knapt ser en bil i løpet av et døgn. Det betyr at jo flere biler jo større er muligheten for uhell.

I tillegg har det vært 10 til 15 varmegrader helt til i går, det gjør sitt til at billistene ikke er forberedt godt nok.

For det tredje har vi ikke lov til å sette på vinterdekk før 1 november, hvis ikke føret tilsier noe annet og med det som jeg sa, om mange varmegrader til i går, så er det ikke så rart at det skjer.

Mrxx - det er lov å kjøre med vinterdekk hele året, men ikke med piggdekk. *Snøft* Vinterdekk er ikke nødvendigvis det samme som piggdekk - det vet til og med jeg, kjerring som jeg er! ;o)

Skrevet

Skjønner. :o) Men det _er_ forskjell på vinterdekk og piggdekk. ;o)

Jeg vet det, jeg bare glemmer det fordi jeg alltid har brukt piggdekk :o)

Skrevet

Det er jo stor forskjell på trafikktettheten i Oslo og byer langt oppe i nord, og da sier det seg selv at om en bil får problemer, så blir det kaos. Men når enkelte er så dumme at de kjører med sommerdekk, så kan de takke seg selv. Politiet godtar (værtfall her jeg bor) at det kjøres med piggdekk fra ca midten av oktober.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er tydeligvis ikke bare i Oslo den første snøen skaper kaos.

Gjest Fullstendig kaos
Skrevet

Det er tydeligvis ikke bare i Oslo den første snøen skaper kaos.

Nei, det har jeg ikke sagt heller? "Sør i landet" er ikke ensbetydende med Oslo.

Gjest Calóni
Skrevet

MVH

Jada, det er lov å bytte dekk dersom føret tilsier det.

Men greia er at om føret ikke tilsier det onsdag kveld, og føret tilsier det torsdag morgen, så er det ikke alle som har tid til å bytte dekk før jobb ;)

Skrevet

I dag kjørte jeg på svært glatte veier inn til byen - jeg (og de fleste andre bilister med meg) kjørte svært sakte. Jeg har lagt om til vinterdekk, siden vi har sett tendenser til snø her i vest noen dager nå.

Men fordi de geniale politikerne vedtok piggdekkavgift i Oslo, har jeg piggfrie vinterdekk...

Og de hjalp ikke en dritt på dette føret....

Men jeg holdt meg på veien, i alle fall :)

Skrevet

Definer "i nord".

Ikke ser mer enn 1 bil i timen..

:o)

Vi bruker jo meste reinsdyr og sånn så det er kanskje ikke så rart... ;o)

Skrevet

Mrxx - det er lov å kjøre med vinterdekk hele året, men ikke med piggdekk. *Snøft* Vinterdekk er ikke nødvendigvis det samme som piggdekk - det vet til og med jeg, kjerring som jeg er! ;o)

Selvsagt, men det er ikke så mange som gjør det, i tillegg er ikke piggfrie dekk så bra på sommerføre, fordi de blir raskere slitt og ikke fungerer så bra på våt veg som på snø.

Skrevet

Definer "i nord".

Ikke ser mer enn 1 bil i timen..

:o)

Vi bruker jo meste reinsdyr og sånn så det er kanskje ikke så rart... ;o)

Dere ser ikke flere biler i året enn vi her i sør gjorde i 1930. Derfor skjønner dere ikke at antall biler har noe å si for antall uhell. Det blir også fort kaos når hver bil holder 10 meter lenger avstand enn hva de gjør på sommerføre.

I Oslo, så kan køen stå over 2 mil utenfor grensen. Vi snakker da om sommerføre, da kan du tenke deg den køen dette blir når det snør og bilene holde 10 meter lenger avstand i utgangspunket.

Men jeg skjønner jo at dette ikke er så lett å forstå for de som bor nord for Trondheim:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...