Gå til innhold

Kan man avvise noen på en høflig måte?

Anbefalte innlegg

Gjest kursdeltaker
Skrevet

Jeg går på et kurs en kveld i uka. Jeg pleier alltid å sitte på samme sted hver gang selv om det ikke er faste plasser. Sist gang kom det en fyr og satte seg ved samme pult/bord som meg. Problemet er at han spør meg om hva som skjer hele tiden. Han har ikke gjort leksene sine og når vi skal gjøre samarbeidsoppgaver så får jeg ingenting ut av det.

Så jeg ønsker ikke å sitte ved siden av han, men heller ved siden av noen som er på samme nivå som meg (og som ikke forstyrrer meg hele tiden).Han er tydeligvis veldig kontaktsøkende og flørtende noe som blir ekstra slitsomt.

Så det jeg lurer på er om jeg kan avvise han om jeg finner et ledig bord neste gang og han vil sitte ved siden av meg?

Eller bør jeg vente til alle har kommet og da velge å sette meg sammen med en annen eller se om jeg finner et ledig bord da?.

Problemet er at han alltid kommer i siste liten til timen, så man vet aldri hvor han vil sette seg.

Noen innspill?

Skrevet

Sett deg ned hos noen som bare har en ledig plass igjen kanskje?

Ja, du må jo ta hensyn til dine interesser. Gi ham beskjed om at han virker forstyrrende på deg, på en eller annen måte ja...

Gjest Calóni
Skrevet

Om det er slik at du sitter ved et bord alene, og det er ledig plass, så kan du ikke uten videre avvise ham, mener nå jeg. Fyren må jo få lov til å sitte en plass.

Men jeg har vært borti den problemstillingen før, og det som er enklest, er bare å sette seg på siste plassen ledig ved et bord. Altså om dere er to og to per bord, så setter du deg ved et som det allerede sitter noen ved.

Gjest kursdeltaker
Skrevet

Om det er slik at du sitter ved et bord alene, og det er ledig plass, så kan du ikke uten videre avvise ham, mener nå jeg. Fyren må jo få lov til å sitte en plass.

Men jeg har vært borti den problemstillingen før, og det som er enklest, er bare å sette seg på siste plassen ledig ved et bord. Altså om dere er to og to per bord, så setter du deg ved et som det allerede sitter noen ved.

Det som gjør dette så vanskelig, er at vi ikke er så mange på kurset at alle bord og pulter blir fyllt opp. Mange sitter alene og har en pult for seg selv. Men jeg får forsøke å sette meg sammen med noen andre.

Jeg må jo få læringsutbytte jeg også. Kan ikke betale flere tusen for å jobbe sammen med noen som ikke gidder å lese hjemme og samtidig ødelegger konsentrasjonen.

Gjest ikke la det fortsette
Skrevet

Det går an å avvise på en høflig måte, men det går sjelden an å hindre at den andre føler seg såret likevel. Så DET må man rett og slett lære seg og tåle.

Jeg tror du blir nødt til å si fra til ham, vennlig, rolig men bestemt: Jeg syns du forstyrrer meg, jeg vil helst sitte alene" eller noe sånt. Du kan jo også henge jakken på stolen ved siden av deg, og legge bøker og papir utover bordet ved siden av deg, slik at det "ser" opptatt ut når han kommer inn. Så kan du heller fjerne det når noen andre nærmer seg.

Kanskje du også kan bli litt bedre kjent med en annen der, slik at det er naturlig at du dere to setter dere sammen?

Gjest kursdeltaker
Skrevet

Det går an å avvise på en høflig måte, men det går sjelden an å hindre at den andre føler seg såret likevel. Så DET må man rett og slett lære seg og tåle.

Jeg tror du blir nødt til å si fra til ham, vennlig, rolig men bestemt: Jeg syns du forstyrrer meg, jeg vil helst sitte alene" eller noe sånt. Du kan jo også henge jakken på stolen ved siden av deg, og legge bøker og papir utover bordet ved siden av deg, slik at det "ser" opptatt ut når han kommer inn. Så kan du heller fjerne det når noen andre nærmer seg.

Kanskje du også kan bli litt bedre kjent med en annen der, slik at det er naturlig at du dere to setter dere sammen?

takk for tipsene:).

nøffgakkmøbææ
Skrevet

jeg ville kommet to minutter sent. er han fortsatt ikke kommet, later du som om du skal på toalettet eller noe og så går inn igjen.

sannsynligvis vil han sette seg på den faste plassen, og når du da setter deg et annet sted tar han nok hintet.

Gjest Calóni
Skrevet

Det som gjør dette så vanskelig, er at vi ikke er så mange på kurset at alle bord og pulter blir fyllt opp. Mange sitter alene og har en pult for seg selv. Men jeg får forsøke å sette meg sammen med noen andre.

Jeg må jo få læringsutbytte jeg også. Kan ikke betale flere tusen for å jobbe sammen med noen som ikke gidder å lese hjemme og samtidig ødelegger konsentrasjonen.

Kom litt sent (men ikke -for- sent, det er en uting), og sett deg sammen med noen andre. Det ordner seg nok :)

Skrevet

Enig med deg!

Eventuelt at trådstarter kommer _senere_ enn den h*n vil unngå.

Gjest Calóni
Skrevet

Enig med deg!

Eventuelt at trådstarter kommer _senere_ enn den h*n vil unngå.

Jepp, men trådstarter skriver at denne mannen kommer i seneste laget, så det skal nok godt gjøres å komme senere enn ham, men tidsnok til kurset :P

Skrevet

Jepp, men trådstarter skriver at denne mannen kommer i seneste laget, så det skal nok godt gjøres å komme senere enn ham, men tidsnok til kurset :P

Da får trådstarter sette seg hos noen andre, selv om det fortsatt skulle bli ledige plasser til denne sene fyren! ;-)

Da har h*n i det minste flere til å dele "byrden" med! *S*

Uansett synes jeg ikke h*n kan si at "jeg vil sitte alene" eller slik. Synes det er frekt.

Gjest Calóni
Skrevet

Da får trådstarter sette seg hos noen andre, selv om det fortsatt skulle bli ledige plasser til denne sene fyren! ;-)

Da har h*n i det minste flere til å dele "byrden" med! *S*

Uansett synes jeg ikke h*n kan si at "jeg vil sitte alene" eller slik. Synes det er frekt.

Helt enig med deg. Man kan ikke si at noen ikke får sitte ved siden av seg.

Skrevet

Jeg synes det er ubehagelig å avvise folk på den måten, så jeg tror nok jeg ville gått for trikset med å sette seg hos noen andre.

Skrevet

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...