Gå til innhold

Si fra raskere, sies det

Anbefalte innlegg

Gjest ikke lett, nei
Skrevet

I forbindelse med at det i disse dager tas opp mer om barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og vold, oppmuntres folk til å si fra oftere. "Heller en gang for mye enn en gang for lite".

Jeg syns det er kjempeviktig at barn får hjelp tidlig! Jobber selv innenfor barn og helse. Det er kjempeviktig at hjelpen kommer tidlig.

Samtidig: Jeg skjønner veldig godt at folk kvir seg for å kontakte barnevernet. Og slik bør det være. Man kan slett ikke være sikker på om det virkelig ER mishandling.

Selv tenker jeg ofte på dette rent personlig, i disse tider hvor barnet mitt er i trassalderen. H*n kan skrike av alle krefter "ikke gjør det, ikke gjør det!" eller "sånt er ikke lov, mamma!" eller liknende, - når jeg faktum meg befinner meg i et annet rom, men har tatt en eller annen bestemmelse som h*n ikke liker!

Ofte lurer jeg på hva naboene vil tenke, især dersom de selv ikke har hatt barn i trassalderen. Tenk om en "velmenendene" nabo skulle komme til å misforstå, og ringe bekymringsmelding til barnevernet?

Jeg vet også altfor godt om hvor vanskelig det er å forsvare seg og bli trodd, dersom fagfolk har bestemt seg for å tro på et eller annet. Ja, jeg jobber som sagt selv innen helsesektoren og har sett nok av slike holdninger der.

Det er viktig at barnevernet får beskjed dersom et barn faktisk blir sveket, men samtidig er det viktig at ikke foreldre får feilaktige beskyldninger mot seg. DET er dilemmaet.

Skrevet

Det bør slett ikke være mishandling til stede for at barnevernet bør få beskjed.

For det andre så gjør det ingenting som helst at en blir meldt til barnevernet og får en sjekk hvis det bare er ungen som er i trassalderen.

Hva vil barnevernet. Tror du de vil ta fra flest mulig folk omsorgen for egne barn? Det er helt feil. De vil hjelpe foreldre å ta bedre vare på barna. Om man har et barn i trassalder kan man kanskje fakisk få noe ut av hjelpen fra barnevernet. Ellers blir det bare konkludert med at alt er ok. Hva har man å tape? Litt solthet, ja...

Men at det er lettere å råde andre til å ringe til barnevernet enn å gjøre det selv, det er helt klart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...