Gå til innhold

Fersk katteeier trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har nylig fått en omplasseringskatt (hann, 2 år, kastrert)

Nå har den vært ute og fått en svær tistel (sånn stikkende klump) i pelsen sin på bakbeinet.

Jeg har prøvd å få den løs, men den sitter godt fast og katten freser og klorer/glefser etter meg så jeg har backet ut.

(katten er trygg og kjærlig ellers, og kommer fra et godt hjem også før omplassering)

Hva gjør jeg ? Noen som har erfaring med slikt ?

Skrevet

Tar den med til dyrlegen?

Ja, jeg har tenkt på det, men det virker liksom så drastisk for en slik liten "filleting".

På den annen side kan jo ikke katten gå sånn....

Skrevet

Det enkleste kan være å forsøke å klippe den av, samtidig som du er forsiktig med ikke å "lugge".

Det blir ikke alltid like "pent", men det gror ut igjen:-)

Skrevet

Det enkleste kan være å forsøke å klippe den av, samtidig som du er forsiktig med ikke å "lugge".

Det blir ikke alltid like "pent", men det gror ut igjen:-)

Takk for tipset.

Katten er allerde barbert på den andre foten etter å ha blitt skadet av en annen katt.

Så om jeg klipper litt blir det nesten mer balanse... :-)

Men problemet er jo å få holdt den på siden og tatt i foten dens uten å bli lemlestet....

Skrevet

Takk for tipset.

Katten er allerde barbert på den andre foten etter å ha blitt skadet av en annen katt.

Men problemet er jo å få holdt den på siden og tatt i foten dens uten å bli lemlestet....

Du kan prøve å pakke den inn i et håndkle og få noen til å hjelpe deg så dere er en som holder og en som klipper.

Skrevet

Takk for tipset.

Det kan være greit å være to:-) Og forsøk å finn en saks som ikke er spiss.

Vær også forsiktig så du ikke klipper i huden....for det medfører vondt for katten (selvsagt), harde reaksjoner, mye klør og en katt som blir veldig skeptisk neste gang saksa kommer frem:-)

Høres selvfølgelig ut som en selvfølge, men på visse steder med myk og elastisk hud, så kan det være lett å gjøre en liten feil når det er vanskelig å skille mellom masse hår og litt hud...........

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det, men det virker liksom så drastisk for en slik liten "filleting".

På den annen side kan jo ikke katten gå sånn....

De behandler mange "filleting" daglig, så ikke tenk på det. :-)

Skrevet

Du kan prøve å pakke den inn i et håndkle og få noen til å hjelpe deg så dere er en som holder og en som klipper.

Mener du å pakke inn hele katten unntatt foten det gjelder ? Også legge en snipp over hodet slik at han ikke ser noe.. ? Har du prøvd dette noen gang selv, og hvordan gikk det ? Hva gjør dyrleger når de skal utføre ekle prosedyrer på dyra ?

(kanskje jeg skal gi ham en liten "shot" først ? Har noe sprit i skapet. he-he.. )

Skrevet

De behandler mange "filleting" daglig, så ikke tenk på det. :-)

Lurer faktisk på om jeg skal ta ham dit ja. Er litt redd for å ødelegge tilliten til meg nå, siden han akkurat er omplassert. Kanskje bedre at noen "fremmede" plager ham...

Skrevet

Mener du å pakke inn hele katten unntatt foten det gjelder ? Også legge en snipp over hodet slik at han ikke ser noe.. ? Har du prøvd dette noen gang selv, og hvordan gikk det ? Hva gjør dyrleger når de skal utføre ekle prosedyrer på dyra ?

(kanskje jeg skal gi ham en liten "shot" først ? Har noe sprit i skapet. he-he.. )

Du kan prøve å få pakket inn bakbeina og den friske framfoten (hvis det nå var en framfot da) og kroppen i håndkleet, men det er ikke sikkert det går... :o) Hjelper lite å legge en snipp over hodet på en katt, med mindre du har en svært bedagelig og tillitsfull en og det høres det jo ikke ut som...

Skrevet

Det burde gå fort og greit om man er to, og den ene holder katten i nakkeskinnet. Eneste måten å holde en katt med skarpe tenner og klør under kontroll på.

Vær rolig og vennlig, kos og klapp pus litt før du sakte tar et godt grep i nakkeskinnet. De fleste katter forholder seg rolig da dersom man selv er rolig. Men - du må ikke være redd for å ta skikkelig grep. Det kan skremme katten unna om han får vridd seg ut og du forsøker ta tak igjen.

Snakk vennlig til pus mens du holder, gi ros og kanskje klapp litt med den andre hånda mens medhjelperen din forsiktig klipper bort pels med tistel i. Bruk tid, ikke stress, katta merker om dere er anspente.

Og så kan pus få noe godt som trøst etterpå :-)

Skrevet

Det burde gå fort og greit om man er to, og den ene holder katten i nakkeskinnet. Eneste måten å holde en katt med skarpe tenner og klør under kontroll på.

Vær rolig og vennlig, kos og klapp pus litt før du sakte tar et godt grep i nakkeskinnet. De fleste katter forholder seg rolig da dersom man selv er rolig. Men - du må ikke være redd for å ta skikkelig grep. Det kan skremme katten unna om han får vridd seg ut og du forsøker ta tak igjen.

Snakk vennlig til pus mens du holder, gi ros og kanskje klapp litt med den andre hånda mens medhjelperen din forsiktig klipper bort pels med tistel i. Bruk tid, ikke stress, katta merker om dere er anspente.

Og så kan pus få noe godt som trøst etterpå :-)

Jeg mannet meg opp og gjorde som du sa nå nettopp. Fikk hjelp av søsteren min. Vi var vennlige, rolige og bestemte.

Gikk flott gitt! Nå er problemet løst!

Takk for alle gode råd!

Skrevet

Jeg mannet meg opp og gjorde som du sa nå nettopp. Fikk hjelp av søsteren min. Vi var vennlige, rolige og bestemte.

Gikk flott gitt! Nå er problemet løst!

Takk for alle gode råd!

Godt jobba :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...