Gå til innhold

Hvordan finne ei god problemstilling innenfor ungdom og rus, har du et tips?

Anbefalte innlegg

Gjest Dette må jeg bare få til
Skrevet

Hei...

Skal skrive en temaoppgave der jeg skal belyse ungdom og rus.Er i praksis nå og dette skal være en fagoppgave på 20 sider. Vi har dessverre enda ikke hatt noen forelesninger om emnet.

Dette virker spennende, og jeg har lyst å finne ei god problemstilling som ikke er altfor vanskelig. Kan noen være snill å komme med noen ideer ville jeg bli kjempeglad. Kanskje får jeg hjernen til å jobbe litt bedre når jeg får noen tips.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva med å skrive om ungdoms holdninger til rus i dag kontra for ... tja, hva som helst: 10 år siden?

Gjest et boktips
Skrevet

Anbefaler boken: Vetenskapligt skrivande" Karin Widerberg.

Skrevet

Hva med å skrive om ungdoms holdninger til rus i dag kontra for ... tja, hva som helst: 10 år siden?

Ikke dum den der...

Tusen takk

Skrevet

Da "rusbrusen" kom, vakte den et hylekor om at den var ment for ungdom og at de nå kom til å øke totalkonsumet, spesielt jentene (som man mente ville drikke mer fordi "rusbrus" smaker søtere enn f.eks. øl og sprit).

Hadde all denne skepsisen noe for seg, eller var det bare hysteri?

Noen faktorer innenfor samme emne:

Det var veldig mye styr rundt "rusbrusen" i starten, den var relativt rimelig og butikkene hadde massevis av typer. Nå har den blitt dyrere enn den var i begynnelsen (sammenlikn f.eks. med ølprisene, jeg vet ikke hva pils koster), og butikkene har bare noen få sorter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Er sosial fobi en hovedårsak til ungdoms misbruk av rusmidler? Hvis ja, hvordan kan problemet angripes?"

Skrevet

"Er sosial fobi en hovedårsak til ungdoms misbruk av rusmidler? Hvis ja, hvordan kan problemet angripes?"

Supert...

Tusen takk

Gjest heffalumpen
Skrevet

Tror du, nhd, at det er slik?

Tror du at de som er tyngre narkomane mellom 20 og 40 år i dag, også har hatt det slik?

Og knytter du sosial fobi til omsorgssvikt, misbruk mm?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror du, nhd, at det er slik?

Tror du at de som er tyngre narkomane mellom 20 og 40 år i dag, også har hatt det slik?

Og knytter du sosial fobi til omsorgssvikt, misbruk mm?

Ja, jeg ikke bare tror det, jeg mener å ha rimelig god støtte i vitenskapen for dette.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Ja, jeg ikke bare tror det, jeg mener å ha rimelig god støtte i vitenskapen for dette.

Takk for svar. Da er det jo håp... hvis disse barna blir sett. Men terskelen for å bry seg, skrekken for å ta feil osv., er et stort hinder. Voksne vil helst tro det beste osv.

Imidlertid er dette mer sosialt akseptabelt enn før. Tidligere ble slike barn uglesett, hvis en forelder var 'håpløs'. Da ble barnet uten annen støtte også. Iallfall barn fra 'pene' hjem. Det var større åpenhet i arbeiderklassen (på 60-tallet osv..)

Skrevet

Har du en artikkel eller noe på dette? Veldig spennende teori.

Skrevet

Det var interessant. Og jeg tror det er riktig i stor grad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...