Gjest Shira12 Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Ja, tanta mi lager moussaka i stor langpanne, virker jo veldig greit. Har aldri laget annet enn halvfabrikata moussaka, og det er heller ikke ofte jeg har gjort. Enda så grekofil jeg er, så har aldri moussaka vært noen favoritt for meg. Men det er kanskje fordi jeg reiser dit når det er som varmest der, og da er det mye annen mat som frister mer enn akkurat en varm ovnrett. Men har du lagt ut oppskriften din her nå? (mulig jeg er litt blind...) Hvis ikke, kan jeg spørre pent om du vil gjøre det? :-) Jeg kan legge den ut vet du ) Men jeg synser litt altså, ingen konkrete mål. Kjøttsaus: Kjøttdeig stekes sammen med litt hvitløk. Har på litt mel, en boks hakka tomater, litt vann. Pass på at det ikke blir for tynt. Krydre i vei. Jeg bruker som oftes det jeg har i hus, paprikakrydder, salt, pepper, litt tacokrydder, piri piri osv. Stek sopp og løk med litt pepper på (dette kan du steke sammen med kjøttdeigen om du vil) Ha i bunnen på ildfast form. Fløtepoteter: Syns deg frem til hvor mye du trenger, skrell og skjær i skiver. Kokes sammen med kremfløte (matfløte tykner ikke, så da blir det veldig tynt), hvitløk, salt og pepper. Du kan spe fløten litt med melk om du vil. Kok til potetene er gjennomkokte, og sausen er tykk nok. Legg oppå kjøttsausen, ost på toppen. Og ja, du må legge oppi soppen og løken før potetene, men det skjønte du vel? ) Men du kan sløyfe sopp om du ikke liker det. Jeg lager bare det slik jeg liker, du kan kutte eller tilføye som du selv vil. Ble du noe klokere nå? Dette er min variant. Du finner sikkert mer nøyaktige oppskrifter om du heller vil ha det ) 0 Siter
Gemini Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg kan legge den ut vet du ) Men jeg synser litt altså, ingen konkrete mål. Kjøttsaus: Kjøttdeig stekes sammen med litt hvitløk. Har på litt mel, en boks hakka tomater, litt vann. Pass på at det ikke blir for tynt. Krydre i vei. Jeg bruker som oftes det jeg har i hus, paprikakrydder, salt, pepper, litt tacokrydder, piri piri osv. Stek sopp og løk med litt pepper på (dette kan du steke sammen med kjøttdeigen om du vil) Ha i bunnen på ildfast form. Fløtepoteter: Syns deg frem til hvor mye du trenger, skrell og skjær i skiver. Kokes sammen med kremfløte (matfløte tykner ikke, så da blir det veldig tynt), hvitløk, salt og pepper. Du kan spe fløten litt med melk om du vil. Kok til potetene er gjennomkokte, og sausen er tykk nok. Legg oppå kjøttsausen, ost på toppen. Og ja, du må legge oppi soppen og løken før potetene, men det skjønte du vel? ) Men du kan sløyfe sopp om du ikke liker det. Jeg lager bare det slik jeg liker, du kan kutte eller tilføye som du selv vil. Ble du noe klokere nå? Dette er min variant. Du finner sikkert mer nøyaktige oppskrifter om du heller vil ha det ) Takk! Det må prøves en dag jeg er litt mer opplagt! Høres godt ut, men er ikke helt i form nå. Men har både lagret den og printet ut! :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Takk! Det må prøves en dag jeg er litt mer opplagt! Høres godt ut, men er ikke helt i form nå. Men har både lagret den og printet ut! :-) Det er slik mat man lager når man har overskudd. Lag deg noe enkelt og plei deg selv i dag ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Det er slik mat man lager når man har overskudd. Lag deg noe enkelt og plei deg selv i dag ) Hvor mye kremfløte? Jeg aner ikke hvor mye jeg skal ta av hver ting jeg Hvor lenge skal det steke? 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Hvor mye kremfløte? Jeg aner ikke hvor mye jeg skal ta av hver ting jeg Hvor lenge skal det steke? Jeg tar nok til at det akkurat dekker potetene som ligger i skiver. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.