Gå til innhold

Svimmelhetsanfall

Anbefalte innlegg

Gjest Kaja1979
Skrevet

Hei!

Det er mulig at dette innlegget ideelt sett burde vært postet på forum for allmennmedisin - men ettersom jeg har inntrykk av at det er flere som frekventerer dette forumet, tar jeg sjansen å legger det her.

Jeg har hatt noen snodige svimmelhetsanfall den siste tiden, og tenkte kanskje at noen av dere har vært borti noe lignende (ev. har noen anelse om hva det kan være for noe). Svimmelhetsanfallene (jeg har hatt fire slike episoder de siste tre månedene!) skjer utelukkende mens jeg dusjer om morgenen (snodig!).

Det hele starter med at jeg står opp om morgenen som vanlig, og går direkte i dusjen (jeg føler meg på dette tidspunktet i helt fin form!). Så, mens jeg står der i dusjen får jeg plutselig en helt ubeskrivelig trøtthetsfølelse over meg (jeg har ikke vært borti noe lignende før!) - og tenker at jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre dusjingen (som plutselig blir en ekstrem kraftanstrengelse - på lik linje med en Nordpolen-ekspedisjon!).

Så blir jeg vanvittig kvalm og står å brekker meg. Deretter blir jeg fryktelig svimmel (alt blir helt tåkete - og hjertet begynner å løpe helt løpsk), og jeg er nødt til å sette meg ned for å ikke besvime. Etter å ha sittet ned en ti minutters tid føler jeg meg med ett mye bedre (hjertet er da tilbake i normal rytme!). Jeg tenker da at jeg skal klare å gjennomføre dusjingen (det er jo alltid greit å få ut sjampoen av håret liksom!) - men med en gang jeg gjør den minste lille anstrengelse (som å bruke hendene til å skylde ut såpen av håret!) begynner hjertet å galoppere helt ukontrollert igjen, og svimmelheten er tilbake for fult. Jeg innser da at jeg bare må gi opp hele dusjprosjektet mitt - forlate badet - og bare legge meg rett ned. Etter en times tid i flatt leie er jeg igjen i helt fin form - og har heller ingen plager utover dagen (bortsett fra en svak hodepine kanskje?).

Det hele oppleves som ekstremt ubehagelig (og skremmende!) mens det står på - og jeg må jo innrømme at jeg er litt bekymret for hva dette kan være for noe. Jeg kan ellers legge til at jeg ikke har gjort noe påfallende annerledes de morgenen disse episodene inntreffer (ikke spist eller drukket mindre enn jeg pleier, ikke sovet mindre, ikke stresset mer osv.) Jeg er for øvrig 27 år.

Skrevet

Jeg ville iallefall kontakta legen for å høre hva dette kan være. Trenger jo ikke å være noe alvorlig, men sjekk det ut likevel!

Gjest Kaja1979
Skrevet

Jeg ville iallefall kontakta legen for å høre hva dette kan være. Trenger jo ikke å være noe alvorlig, men sjekk det ut likevel!

Hei Togli!

Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom det lange og sykdomsorienterte innlegget mitt! :-)

Du har nok rett i at det kan være lurt å få seg en legesjekk. Jeg får bestille en time i neste uke.

Skrevet

Du bør absolutt til en legesjekk og sjekke forskjellige verdier i blodet ditt.

Lavt jernlager kan gi slike svimmelhetsanfall.

Prøv og spis en skive og drikke noe før du går inn i dusjen...

Jeg har opplevd det samme, men da var jeg gravid, og det var helt forferdelig.

Lykke til (hos legen)!

Gjest Kaja1979
Skrevet

Du bør absolutt til en legesjekk og sjekke forskjellige verdier i blodet ditt.

Lavt jernlager kan gi slike svimmelhetsanfall.

Prøv og spis en skive og drikke noe før du går inn i dusjen...

Jeg har opplevd det samme, men da var jeg gravid, og det var helt forferdelig.

Lykke til (hos legen)!

Hei Hidi!

Takk for svar! :-) Jeg får bestille meg en legetime til uka, så jeg får tatt noen blodprøver (tomme jernlagre høres ut som en sannsynlig diagnose - jeg skal nevne det for legen).

Ellers skal jeg forsøke å følge tipset ditt om å bytte om rekkefølgen på morgenritualene; fra nå av skal jeg spise frokost først - og deretter dusje. Kanskje det hjelper? :-)

Skrevet

Hei Hidi!

Takk for svar! :-) Jeg får bestille meg en legetime til uka, så jeg får tatt noen blodprøver (tomme jernlagre høres ut som en sannsynlig diagnose - jeg skal nevne det for legen).

Ellers skal jeg forsøke å følge tipset ditt om å bytte om rekkefølgen på morgenritualene; fra nå av skal jeg spise frokost først - og deretter dusje. Kanskje det hjelper? :-)

Husk at du går til legen med fastende mage! Da er det lett å ta alle prøver med en gang.

Fastende mage = ikke spise, drikke, røyke etter kl 24.00 og til du har time. Da kan de måle perfekt blodsukker på deg også!

Gjest Kaja1979
Skrevet

Husk at du går til legen med fastende mage! Da er det lett å ta alle prøver med en gang.

Fastende mage = ikke spise, drikke, røyke etter kl 24.00 og til du har time. Da kan de måle perfekt blodsukker på deg også!

Det skal jeg huske - takk for tips! :-)

Gjest Kaja1979
Skrevet

Det er ikke angstanfall?

Hei!

Takk for svar! Er det sånn angstanfall pleier å fortone seg? Tanken på at dette skulle dreie seg om noe psykosomatisk har i grunnen ikke slått meg.

Kanskje jeg rett og slett bør droppe timen hos allmennpraktiker, og oppsøke en psykolog isteden? :-)

Gjest Aviaana
Skrevet

hvis du bare får disse ubehagelige anfallene i dusjen og om morningen så ville jeg ikke trodd at dette dreide seg om et angstanfall.

Jeg ville tro at du manglet noen næringstoffer, eventuelt sov for lite. Å stå opp å gå rett i dusjen kan ofte gi slike symptomer. Jeg har opplevd det slik, har følt at jeg omtrent har svimt av på badet.

Hva skjer om du spiser først, og dusjer etterpå?.

Gjest Kan høres slik ut
Skrevet

Hei!

Takk for svar! Er det sånn angstanfall pleier å fortone seg? Tanken på at dette skulle dreie seg om noe psykosomatisk har i grunnen ikke slått meg.

Kanskje jeg rett og slett bør droppe timen hos allmennpraktiker, og oppsøke en psykolog isteden? :-)

En lege er nok første stopp, men du kan lese litt om slike anfall her:

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/luftveier/article54532-17168.html

Skrevet

Hei!

Nei -angstanfall er ikke slik. GÅ til legen du.

Gjest Kaja1979
Skrevet

hvis du bare får disse ubehagelige anfallene i dusjen og om morningen så ville jeg ikke trodd at dette dreide seg om et angstanfall.

Jeg ville tro at du manglet noen næringstoffer, eventuelt sov for lite. Å stå opp å gå rett i dusjen kan ofte gi slike symptomer. Jeg har opplevd det slik, har følt at jeg omtrent har svimt av på badet.

Hva skjer om du spiser først, og dusjer etterpå?.

Hei Aviaana!

Takk for svar! :-) Jeg får heller ikke dette helt til å passe med angstanfall.

Jeg har faktisk aldri forsøkt å spise frokost før jeg dusjer (jeg er et vanemenneske - og morgenrutinene brukes å følges til punkt og

prikke!:-)), men nå skal jeg etter råd fra Hidi bytte om rekkefølgen på dusj og frokost :-)

Skrevet

En lege er nok første stopp, men du kan lese litt om slike anfall her:

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/luftveier/article54532-17168.html

Det der har jeg selv slitt meg - og det spyr man ikke av - slik hun beskriver det -så virker det mer som at blodsukkeret synker drastisk - eller at hjertet går for fort pga høyt stoffskifte - eller noe med krystallene i øret etc. det høres ut som noe som skjer fordi hun har stått fort opp og kroppen ikke er helt i lage.

Skrevet

Hei!

Nei, det skal du ikke!

Og det vet du, kaja 1979

Gjest Kaja1979
Skrevet

Nei -angstanfall er ikke slik. GÅ til legen du.

Det var en lettelse å lese svaret ditt, Flisa! Da holder jeg på allmennpraktikeren allikevel! :-)

Skrevet

Det der har jeg selv slitt meg - og det spyr man ikke av - slik hun beskriver det -så virker det mer som at blodsukkeret synker drastisk - eller at hjertet går for fort pga høyt stoffskifte - eller noe med krystallene i øret etc. det høres ut som noe som skjer fordi hun har stått fort opp og kroppen ikke er helt i lage.

Jeg er helt enig med deg, flisa.

Hun kommer ikke unna et legebesøk, med blodprøver av stort sett alt...

Men det kan hjelpe å spise og drikke litt før man går i dusjen.

Men legebesøk kommer hun ikke unna!

Gjest Kaja1979
Skrevet

Nei, det skal du ikke!

Og det vet du, kaja 1979

Neida, jeg holder på allmennpraktikeren. Jeg er ganske overbevist om at dette må dreie seg om noe somatisk.

Gjest anonym nå her
Skrevet

Jeg ble et par ganger så svimmel at verden gikk rundt og det var utrolig ubehagelig. En gang varte det nesten hele dagen før det ble bedre. Så har jeg ikke hatt det etter dette. Det var merkelig, men kan noe virus har gjort det?

Skrevet

Først å fremst ville jeg tatt det opp med legen.

Selv har jeg også slitt med svimmelhet, kvalme og hodepine. Hos meg var løsningen en tur til kiropraktor. Han har "fikset" nakken min, og både hodepine og svimmelhet er borte :-)

Det kan jo være noe sånnt hos deg også, og at visse bevegelser utløser anfallene. F.eks når du vasker håret.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...