Gå til innhold

NHD og andre : Psyk ufør mamma..

Anbefalte innlegg

Jeg har en fantastisk mamma!

Hun er dessverre bipolar, i ganske alvorlig grad, men det har bedret seg betraktelig etterat hun ble voksen og ansvarlig etter fylte 50.. Heldigvis!

Hun har bodd sammen med en kar nå i 10 år, i hans hus, men ønsker nå å flytte for seg selv.

Hun er nokså ubemidlet, har vel (forhåpentligvis) 200.000 på konto, men mye innbo - samt en hund som holder henne oppe, i tillegg til min søster og meg da.. Hun er endel deprimert, og jeg VET at hun holder seg ilive ene og alene pga oss barna

Har hun noen som helst mulighet for å få lån til hus?

Hun har vel ingen som kan stå som garantist for henne..

Håper noen kan svare meg på dette, da jeg er inderlig glad i min mamma, og vil ikke at hun skal bo i komunal bolig. Heller ikke hun selv vil det. Til det er hun for frisk og oppegående!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251809-nhd-og-andre-psyk-uf%C3%B8r-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det krise å bo i en kommunal bolig? Vi har omtrent 10 kommunale leiligheter i borettslaget og tenker da virkelig ikke på hvem som har kjøpt boligen og hvem som bor i kommunal.

Bortsett fra at de har spart ca 3 millionerer altså og har bare litt høyere husleie enn oss andre.

Hvorfor er det krise å bo i en kommunal bolig? Vi har omtrent 10 kommunale leiligheter i borettslaget og tenker da virkelig ikke på hvem som har kjøpt boligen og hvem som bor i kommunal.

Bortsett fra at de har spart ca 3 millionerer altså og har bare litt høyere husleie enn oss andre.

Hei!

Hun ønsker ikke dette, og det var ikke det som var spørsmålet i innlegget..

Hei!

Hun ønsker ikke dette, og det var ikke det som var spørsmålet i innlegget..

Hun kan kanskje få lån gjennom boligkontoret dvs husbanken men det kommer selvfølgelig an på hva prisene på leilighetene er der hun vil bo.

Jeg tror man kan få låne rundt 1,1 i startlån hvis man går på trygd men det er jo vanskelig å finne en ok leilighet til den prisen.

Hun kan kanskje få lån gjennom boligkontoret dvs husbanken men det kommer selvfølgelig an på hva prisene på leilighetene er der hun vil bo.

Jeg tror man kan få låne rundt 1,1 i startlån hvis man går på trygd men det er jo vanskelig å finne en ok leilighet til den prisen.

Tusen takk for svar, setter utrolig pris på at du tar deg tid til min kanskje dumme problemstilling..

Men bare ett spm til, kan man bare få bolig lån gjennom husbanken/boligkontoret hvis man kjøper en splitter ny leilighet?

Tusen takk for svar, setter utrolig pris på at du tar deg tid til min kanskje dumme problemstilling..

Men bare ett spm til, kan man bare få bolig lån gjennom husbanken/boligkontoret hvis man kjøper en splitter ny leilighet?

Nei, du kan kjøpe det du vil innenfor den kommunen du bor i.

Annonse

Gjest liten løve

Hei:)

Dersom hun har varig uføretygd regnes det som sikker inntekt. Vet flere med lav uføretrygd som har klart å kjøpe seg leilighet selv i ett av landets dyreste kommuner.

Hun kan søke kommunalt tilskudd til leilighet. Og hun kan søke kommunalt lån, i tillegg til banklån. 200000 er en god begynnelse. Tror ikke hun trenger garantist.

Men de som jeg kjenner som har fått kjøpe leilighet under slike omstendigheter har måttet stå ganske hardt på i møte med kommune og privat bank.

Lykke til

Har hun uføretrygd, så kan hun ha krav på kommunalt lån til å kjøpe seg andels(boretslagleilighet), eller husbanklån for selveier.

Selv så fikk jeg låne til kjøp av leilighet, og halvparten av lånet ble gjort til såkalt avdragsfritt lån. Dvs at jeg ikke betaler hverken renter eller avdrag på halvparten av lånet. Dette lånet er ferdig "nedbetalt" i løpet av 10 år. Det var mye lavere boligpriser da jeg kjøpte min leilighet. Men jeg får allikevel bostøtte i tillegg til trygda. Det jeg kan anbefale er å snakke med boligkontoret i kommunen der hun bor. Det gjelder å være litt frempå, og også levere legeattest o.l ved søknad.

Hei:)

Dersom hun har varig uføretygd regnes det som sikker inntekt. Vet flere med lav uføretrygd som har klart å kjøpe seg leilighet selv i ett av landets dyreste kommuner.

Hun kan søke kommunalt tilskudd til leilighet. Og hun kan søke kommunalt lån, i tillegg til banklån. 200000 er en god begynnelse. Tror ikke hun trenger garantist.

Men de som jeg kjenner som har fått kjøpe leilighet under slike omstendigheter har måttet stå ganske hardt på i møte med kommune og privat bank.

Lykke til

Hun har heldigvis en venninne som jobber i bank, så hun får lån :o).

Takk til alle som har svart, jeg er lettere om hjertet nå!

Skal se på leilighet i borettslag på tirsdag, og det gleder vi oss til både mamma og jeg :o).

Heldigvis bor vi ikke i noe storby, og dessuten liker mamma å bo litt avsides - i og med at hun har hunden sin og går mye tur.

Igjen, tusen takk for innspill!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...